Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inställningar för sportfoto? (D750)

Produkter
(logga in för att koppla)

Cyberknutte

Medlem
Hej,

För ett par år sedan försökte jag fota inomhussport med min D300 med 18-200, men det var ju lönlöst. Men efter uppgradering till D750 med 24-120 f4 så finns det faktiskt möjlighet att få till användbara bilder.

Jag behöver dock lite tips på hur jag skall ställa in kameran för att få bättre kvalitet direkt ut ur kameran, så att jag slipper mecka lika mycket i datorn... ;-)
Sporten är U13 Basket för som spelas i diverse vanliga sporthallar. Målet med bilderna är online album, (Google Photo, Facebook) som delas med de andra föräldrarna.

De inställningar jag hittills använt är:
S-mode. 1/800
Auto ISO (hamnar på 3500 - 5000)
AF-C 3d

Jag tycker att fokuseringen funkar hyffsat, den missar förstår ibland, men överlag så är det helt ok.

Problemen jag upplever är framförallt att bilderna får fel färger, de är lite brusiga, och de känns lite mörka.

Jag använder ACDSee och efter en omgång med "Auto whitebalance" och "Auto Contrast & Levels" så blir de helt användbara för webben, men det känns som att det finns mer att hämta direkt ur kameran om man får till rätt inställningar.

Alla tips mottages tacksamt!!

// Andreas
 

Timo Peter Grönlund

Aktiv medlem
Kameran duger i massor!

Kameran duger i massor.

Det går dock att testa lite andra saker som kan påverka resultatet i önskad riktning.

Jag tolkar det som att du vill fota JPEG, då du skriver att du helst inte vill mecka i datorn.

Tänker dock att det kan vara värt att testa RAW för att maximera friheten i efterhand att hitta rätt inställningar/läge.

Om du absolut inte vill fota RAW, kan du testa olika inställningar på D-lightening. Eventuellt kan du köra några testbilder under uppvärmningen och grovjustera efter hur bilderna ser ut på displayen, blir dock inte extakt

En annan sak som egentligen inte har med ljuset att göra men som kan bidra till fler skarpa biler är om du börjar använda backbutton focusing. Det borde ge fler skarpa bilder.
Här finns en kort guide om inställning av bbf:

https://www.google.se/search?q=back+button+focus+nikon+d750&rlz=1C1GGRV_enSE751SE752&oq=back+button+focus+nikon+d750&aqs=chrome..69i57j0l5.13711j0j8&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Jag fotade själv ganska nyligen Norrort Basket, du kan se några exempel här:

https://opponenterna.photoshelter.com/index/G0000DXmhdFn0t4I

Då använde jag mig av både D7200 och D600. Inställningarna jag hade var mellan 1/1000 till 1/320 i tid och ISO mellan 800-6400.

Dock använde jag huvudsakligen Nikons 85mm f1,4 och 50mm f1,8 samt Tamrons gamla 70-200 f2,8.

Det leder mig in på att olika objektiv kan ge olika "pop", kanske kan det vara läge att testa någon fast brännvidd med bättre ljuststyrka och "pop". Basket har den fördelen att du ofta kommer ganska nära och det finns flera prisvärda objektiv mellan 50mm-135mm som är riktigt ljustarka.

Hoppas detta ger någon användbar idé som du vill testa.
 
ANNONS