Annons

Lightroom katalog till ny HDD

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonn Nilsson

Aktiv medlem
Hejsan, fixat lite ny hårdvara till burken, däribland en ny HDD som jag tänkt lägga över det mesta av mitt bildarkiv till. Jag kommer behöva installera om windows och alla program, däribland Lightroom, så jag tänkte fråga, hur bör jag bäst gå tillväga för att göra det lätt för lightroom att hitta alla bilder / katalog, på den nya hårddisken? Kan tilllägga att lightroom kommer ligga på en annan HDD än själva bilderna, är detta en dålig idé förresten?
 

Ventures

Aktiv medlem
Hejsan, fixat lite ny hårdvara till burken, däribland en ny HDD som jag tänkt lägga över det mesta av mitt bildarkiv till. Jag kommer behöva installera om windows och alla program, däribland Lightroom, så jag tänkte fråga, hur bör jag bäst gå tillväga för att göra det lätt för lightroom att hitta alla bilder / katalog, på den nya hårddisken? Kan tilllägga att lightroom kommer ligga på en annan HDD än själva bilderna, är detta en dålig idé förresten?
Enklast om du använder samma sökväg till bildfilerna på den nya disken. Dvs den heter G:\ osv. om den gamla hette det. Då blir det ingen skillnad mot innan. Alt. 2 går det att söka upp bilderna i Lr, men det kan vara mer pyssel. Olika diskar för programmet och bildfilerna. Så jobbar nog många av oss idag. Gärna en ssd för program och en stor snurrdisk för lagring.
 

AFJ

Aktiv medlem
Enklast om du använder samma sökväg till bildfilerna på den nya disken. Dvs den heter G:\ osv. om den gamla hette det. Då blir det ingen skillnad mot innan. Alt. 2 går det att söka upp bilderna i Lr, men det kan vara mer pyssel. Olika diskar för programmet och bildfilerna. Så jobbar nog många av oss idag. Gärna en ssd för program och en stor snurrdisk för lagring.
Instämmer.

Om du inte kommer att få samma enhetsbokstav i den nya som den gamla datorn så skulle jag föreslå att du gör följande:

Nu, på den gamla datorn, se till att alla dina bilder i Lightroom ligger samlade under en huvudmapp. Om du inte ser någon huvudmapp så prova att högerklicka och välja "Show Parent Folder". Beroende på hur du har dina filer lagrade kan du behöva flytta filer. Du kan göra det med drag & drop inne i LR. När du väl är klar och har alla bilder i ett träd som utgår från en mapp så kan du påbörja flytt, ominstallation etc.

När du sedan öppnar din katalogfil på din nya dator så kommer dina bilder sannolikt ha ett "?". Då kan du högerklicka en översta mappen, välja "locate missing folder" och då peka ut var du har dina bilder och vips så länkas allt samman igen.

En sak att tänka på är om du har många presets så se till att kopiera dessa också!
 

Jonn Nilsson

Aktiv medlem
Ah, var tveksam till ifall "locate missing" funktionen skulle fungera i detta fallet, hade inte tänkt på presets tackar ^^ Då har jag nog allt under kontroll, tack tack.
 
ANNONS