Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funderar på att köpa drönare, vad gäller?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr Keys

Aktiv medlem
Jag har i flera år gått och funderat på drönare, jag reser mkt till bland annat Asien, och varit sugen på att köpa en drönare att ha med på resor. (dvs inte intresserad av foto i Stockholm där jag bor) Spontant tänker jag mig stillbild, men det blir säkert film också.

Frågan blir, hur ser övningsmöjligheterna ut i Stockholms-området? Får man flyga alls? Blir man arresterad och kastad i fängelse så fort man flyger en meter upp? eller vad gäller?

Kan jag gå till årstafältet och flyga under trädtopparna för att lära sig kontrollerna, utan att Arlanda/Bromma måste nödstängas och jag får en arg mobb av folk som kastar ruttna tomater på mig och 1 miljard kronor i böter?

Det konstiga är, att när jag växte upp (80-90talet), så hade dom modelflygplansflygplats (korrekt ord?) på årstafältet. hur funkade det med Bromma flygplats? Nu för tiden verkar dom nödstänga flygplatserna när någon flyger drönare där? varför?

Någon här på fotosidan som besitter kunskap i vad som gäller?
Låt detta helst inte bli en diskussion kring drönarens vara eller icke vara. :)
 

Thomas Strandberg

Aktiv medlem
Transportstyrelsens folder:
https://transportstyrelsen.se/globalassets/global/luftfart/luftfartyg/flyer.dronare.webb.slutversion.pdf
MVH
Thomas

Jag har i flera år gått och funderat på drönare, jag reser mkt till bland annat Asien, och varit sugen på att köpa en drönare att ha med på resor. (dvs inte intresserad av foto i Stockholm där jag bor) Spontant tänker jag mig stillbild, men det blir säkert film också.

Frågan blir, hur ser övningsmöjligheterna ut i Stockholms-området? Får man flyga alls? Blir man arresterad och kastad i fängelse så fort man flyger en meter upp? eller vad gäller?

Kan jag gå till årstafältet och flyga under trädtopparna för att lära sig kontrollerna, utan att Arlanda/Bromma måste nödstängas och jag får en arg mobb av folk som kastar ruttna tomater på mig och 1 miljard kronor i böter?

Det konstiga är, att när jag växte upp (80-90talet), så hade dom modelflygplansflygplats (korrekt ord?) på årstafältet. hur funkade det med Bromma flygplats? Nu för tiden verkar dom nödstänga flygplatserna när någon flyger drönare där? varför?

Någon här på fotosidan som besitter kunskap i vad som gäller?
Låt detta helst inte bli en diskussion kring drönarens vara eller icke vara. :)
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Här har du karta över zooner du inte får flyga i.
Zooma in på områden du vill flyga i.
Alla markerade områden är förbjudna om jag förstår rätt, ctr och r-områden har mer koll och kontroll tror jag.
http://daim.lfv.se/echarts/dronechart/
Först av allt, så får man aldrig flyga med en drönare högre än 120 meter.
Dessutom så måste man hela tiden ha den på ett avstånd där man kan se den.

Gällande "CTR", så kallas det även "Kontrollzon" och hör ihop med en flygplats.
Inom dessa så måste man alltid kontakta flygledningen/kontrolltornet och fråga om starttillstånd.
Detsamma gäller inom "TIZ", "Traffic Information Zone". Samma regler för "TIA"/"trafikinformationsområde".

Sedan så finns det R-områden. Där restriktion utfärdats av någon myndighet.
Vanligtvis försvarsmakten. Där måste man söka tillstånd från den myndighet som utfärdat restriktionen.

Viktigt att känna till är att t.ex. polisen ibland upprättar tillfälliga restriktionszoner. Vilka inte syns på Transportsstyrelsens karta.
Varför man behöver hålla koll på NOTAM och AIP SUP.

Ett sätt att hålla koll på det är att registrera ett konto på Notam Info:
http://notaminfo.com/localarea

Flyger man komersiellt/på uppdrag. Så behöver man tillstånd till detta från Transportstyrelsen.

Ovanpå detta så måste man ta hänsyn till personer som kan identifieras på en bild ifall man fotograferar/filmar.
Detta regleras i PUL.


Med detta sagt, vissa regler kommer med stor sannolikhet att ändras efter årsskiftet.

Mer info finns här:
http://www.lfv.se/tjanster/informationstjanster/lfvs-dronarkarta
Och här:
https://www.transportstyrelsen.se/dronare
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Du menar att man måste skicka in allt från hela minneskortet i fall jag skulle vilja använda något?

Kollar de igenom allt? Tar de emot råfiler från kameror?


Hur vet de vad som är godkänt?
 

Karska

Medlem
Du menar att man måste skicka in allt från hela minneskortet i fall jag skulle vilja använda något?

Kollar de igenom allt? Tar de emot råfiler från kameror?


Hur vet de vad som är godkänt?
Se: https://www.lantmateriet.se/sv/Om-Lantmateriet/Rattsinformation/spridningstillstand/

(Eller förutsatt att jag förstått det rätt:

Ja, allt du vill använda.

Ja. Vet inte, rimligtvis.

Du berättar var ifrån du tagit bilderna och när, se länken ovan)
 

nikitin

Aktiv medlem
Naturreservat och nationalparker har regler för luftfarkoster (där drönare ingår), t.ex. i Söderåsens nationalpark får man inte flyga på längre höjd än 300m (inkl landning och start). Dessa regler tillsammans med reglerna om att man inte får flyga på högre höjd än 120m gör att det är inte tillåtet att flyga med en drönare över Söderåsens nationalpark utan tillstånd från länsstyrelsen.

Varje nationalpark och naturreservat har egna regler så kolla dessa.

Se https://www.naturvardsverket.se/Documents/foreskrifter/nfs2001/NFS2001-10.pdf för Söderåsens nationalpark.

Även om inga regler finnas specifikt för luftfarkoster, brukar formuleringen Det är förbjudet att medvetet störa djurlivet finnas med bland reglerna, och flyger man för nära djuren bryter man mot dessa regler - så en kontakt med länsstyrelsen innan du flyger över en nationalpark eller naturreservat som inte har angett någon minimum höjd är nog lämpligt (https://www.fotosidan.se/cldoc/lagochratt/33-000-i-boter-for-dronarfotografering.htm).
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Du menar att man måste skicka in allt från hela minneskortet i fall jag skulle vilja använda något?

Kollar de igenom allt? Tar de emot råfiler från kameror?


Hur vet de vad som är godkänt?
Du måste "bara" skicka sådana bilder som du vill publicera.
Sedan funkar det ju med redigerade bilder, så länge du publicerar bilderna på det sätt som de är redigerade.

Det Lantmäteriet kollar efter, är att det inte finns något på bilden som är känsligt med hänsyn till "Totalförsvaret". De har tillgång till "listor" över alla objekt som inte får synas på bilderna.
 

PMD

Aktiv medlem
Gällande "CTR", så kallas det även "Kontrollzon" och hör ihop med en flygplats.
Inom dessa så måste man alltid kontakta flygledningen/kontrolltornet och fråga om starttillstånd.
Detsamma gäller inom "TIZ", "Traffic Information Zone". Samma regler för "TIA"/"trafikinformationsområde".
Njae, i TIZ och TIA behöver man inte färdtillstånd, men man måste upprätta tvåvägs radiosamband med AFIS för området.
 

PMD

Aktiv medlem
Det konstiga är, att när jag växte upp (80-90talet), så hade dom modelflygplansflygplats (korrekt ord?) på årstafältet. hur funkade det med Bromma flygplats? Nu för tiden verkar dom nödstänga flygplatserna när någon flyger drönare där? varför?
Om det fortfarande finns en modellflygklubb som flyger där så bör det inte vara några problem för dig att flyga drönare där också om du går med i klubben och håller dig till klubbens regler (som jag skulle tro är utformade i samarbete med Bromma CTR).

F.ö. så är det bra att skilja på regler för flygning med drönare och regler för fotografering med drönare. Om du bara ska öva på att flyga så behöver du inte bry dig om vilka regler som gäller för fotografering och videoupptagning.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Njae, i TIZ och TIA behöver man inte färdtillstånd, men man måste upprätta tvåvägs radiosamband med AFIS för området.
Hmm. Mycket talat för att jag missuppfattat något här.
Men rent generellt så förstår jag det som att kravet på tvåvägs radiosamband beror på vilken typ av "luftfarkost" det handlar om.

Enligt Transportsstyrelsens information/krav för kommersiell flygning drönare i klass 1B så gäller följande:
"Flygning i kontrollerat luftrum, trafikinformationszon (TIZ) samt trafikinformationsområde (TIA) får bara ske efter tillstånd av och på de villkor som lämnas från berörd flygtrafikledning för det aktuella luftrummet."

Utifrån ovanstående citat så får jag det till att samma regler gäller för (CTR), (TIA) & (TIZ).

Jag har gjort några flygningar i "Kontrollerat luftrum" Mer exakt inom "CTR"/Kontrollzonen för Jönköpings flygplats.

Då har det "räckt" med att jag ringt till flygledningen, fått lämna mitt telefonnummer. Och sett till att vara "anträffbar" på telefonen. Samt fått ringa tillbaks när jag varit klar med flygningen.

Samtidigt så finns det ju de som har ett krav på dubbelriktad radiokommunikation inom samma kontrollerade område.
Rimligtvis så borde samma sak gälla inom (TIA) & (TIZ)!??
 

PMD

Aktiv medlem
Jag utgick från att alla luftfarkoster omfattas av samma regler, men du kan ha rätt i att det finns specielregler för obemannade luftfarkoster. "Föraren" av en sådan har ju oftast mindre möjligheter att observera annan trafik i det närliggande luftrummet än en förare av en bemannad luftfarkost.

Enklast är förstås att alltid göra som du skrev: ringa till berörd trafikledning och höra efter om det går bra att flyga.

TIA och ett TIZ hör till luftrumsklass G, vilket är okontrollerad luft. Skillnaden mellan TIA/TIZ och "ren" G-luft är att det krävs dubbelriktad radioförbindelse mellan luftfarkosten och AFIS i området, men eftersom det handlar om okontrollerad luft så behövs inte färdtillstånd.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Jag utgick från att alla luftfarkoster omfattas av samma regler, men du kan ha rätt i att det finns specielregler för obemannade luftfarkoster.
...
Det finns ju flera skillnader.
Dels så finns det flera klassningar på drönare.
De högre klasserna omfattas av samma krav på dubbelriktad radiokommunikation som bemannade luftfarkoster. Men de lägre omfattas inte av detta.

Sedan så finns det ytterligare ett par skillnader.
Obemannade luftfarkoster får inte flygas högre än 120 meter.
Dessutom, så måste föraren se till att ha visuell kontakt, med farkosten, utan hjälpmedel (Glasögon och kontaktlinser undantaget).
Medans bemannade luftfarkoster inte får flygas lägre än 300 meter.

För övrigt så finns det ett förslag på förändringar kring UAV:er som är på remiss för tillfället.
Mycket talar om ett antal förenklingar för UAV:er/drönare efter årsskiftet.
Ett av förslagen gäller att drönare i klass 1 kommer att kunna flyga upp till 50 meter inom (CTR), förutsatt att luftfarkosten befinner sig minst 5 Km från flygplatsens start och landningsbanor.
Ett annat förslag på förändring är att kommersiellt användande av drönare i klass 1, inte kommer att vara tillståndspliktigt.

Den som vill läsa förslaget i sin helhet hittar det här:
https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/regler/remisser/luftfart/obemannade-luftfartyg-171012/andringsforslag-tsfs-2009_88_kali_171012-omremiss-2.pdf
 

iSolen.se

Guest
Det finns ju flera skillnader.
Dels så finns det flera klassningar på drönare.
De högre klasserna omfattas av samma krav på dubbelriktad radiokommunikation som bemannade luftfarkoster. Men de lägre omfattas inte av detta.

Sedan så finns det ytterligare ett par skillnader.
Obemannade luftfarkoster får inte flygas högre än 120 meter.
Dessutom, så måste föraren se till att ha visuell kontakt, med farkosten, utan hjälpmedel (Glasögon och kontaktlinser undantaget).
Medans bemannade luftfarkoster inte får flygas lägre än 300 meter.

För övrigt så finns det ett förslag på förändringar kring UAV:er som är på remiss för tillfället.
Mycket talar om ett antal förenklingar för UAV:er/drönare efter årsskiftet.
Ett av förslagen gäller att drönare i klass 1 kommer att kunna flyga upp till 50 meter inom (CTR), förutsatt att luftfarkosten befinner sig minst 5 Km från flygplatsens start och landningsbanor.
Ett annat förslag på förändring är att kommersiellt användande av drönare i klass 1, inte kommer att vara tillståndspliktigt.

Den som vill läsa förslaget i sin helhet hittar det här:
https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/regler/remisser/luftfart/obemannade-luftfartyg-171012/andringsforslag-tsfs-2009_88_kali_171012-omremiss-2.pdf
Nu har det gått lite tid.

https://www.transportstyrelsen.se/dronare#159816

Stämmer det verkligen, jag har hört så många gånger att man måste ha tillstånd för kommersiell flygning och foto/film. Tänker flyga i kontrollzonerna men under 50meter och minst 5km bort från flygplats, eller efter kontakt med flygledning, och med drönare under 7kg och inte över folk, militära zoner, särskilda infrastrukturobjekt etc och inte så att man kan identifiera någon på marken.

Jag pratar inte om spridningstillståndet för publicering av bilder, det är en annan sak.
 

PMD

Aktiv medlem
Vilket av allt som står på den sidan är det du frågar om?

Annars tycker jag nog att man bör kunna lita på att Transportstyrelsen har koll på reglerna. :)
 

iSolen.se

Guest
Vilket av allt som står på den sidan är det du frågar om?

Annars tycker jag nog att man bör kunna lita på att Transportstyrelsen har koll på reglerna. :)
Att det där verkligen är hela sanningen, sidan tyder ju på att man får fota och flyga även kommersiellt utan tillstånd.

Har hört så många saker över tid så jag tänkte bumpa frågan nu när nya reglerna gällt ett tag.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Att det där verkligen är hela sanningen, sidan tyder ju på att man får fota och flyga även kommersiellt utan tillstånd.

Har hört så många saker över tid så jag tänkte bumpa frågan nu när nya reglerna gällt ett tag.
Sedan den 1:a Februari i år så gäller ju nya regler.
Bland annat så har klassindelningen ändrats.
Och för drönare i klass 1 så krävs det numera inte tillstånd för komersiell flygning.
Dock finns det krav på försäkring för komersiell flygning.

I övrigt så har det ju blivit lättare att flyga inom CTR, sålänge du är minst 5 KM ifrån start och landningsbanor så får du flyga upp till 50 meter utan klarering, om det gäller civila flygplatser.
Är det försvarets flygplatser, så är det 10 meter som gäller.
 
ANNONS