Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mina bilder från bok, på hemsida!

Produkter
(logga in för att koppla)

SteffeT

Avslutat medlemskap
För ett antal år sedan dokumenterade jag en by i Dalarna (fotade gårdar) för en "hembygdsbok". Nu har jag upptäckt att dessa bilder har publicerats på Byföreningens hemsida. Bilderna är även utlagda på Facebook.
Ingen har frågat mig om detta och ingen är heller angiven som fotograf trots att det tydligt framgår i boken vem (=jag) som fotograferat.

Förslag på hur jag bör agera önskas.

/Stefan T
 

Lars Jn

Aktiv medlem
Börja med att kontakta dem.
Som jag förstår det är det ingen som tjänar några pengar på dina bilder eftersom det är ett byalag.
Vill du ha ersättning får du väl ta det med dem och höra om ni kan bli överens. Har de skannat från boken, eller hur har de kommit över bilderna?
Troligen är det det gamla vanliga "tänkte inte så långt..." som varit i farten.
Tyvärr är väl rätt många fortfarande okunniga om - eller skiter i - upphovsrättsfrågor...

Lars
 

LarsH2

Ny medlem
För ett antal år sedan dokumenterade jag en by i Dalarna (fotade gårdar) för en "hembygdsbok". Nu har jag upptäckt att dessa bilder har publicerats på Byföreningens hemsida. Bilderna är även utlagda på Facebook.
Ingen har frågat mig om detta och ingen är heller angiven som fotograf trots att det tydligt framgår i boken vem (=jag) som fotograferat.

Förslag på hur jag bör agera önskas.

/Stefan T
Hej Stefan
Sänd dom en kraftigt saltad räckning på dina bilder
Och hota med stämning, det är ju stöld
Är så tröt på biltjuvar
 

SteffeT

Avslutat medlemskap
Börja med att kontakta dem.
Som jag förstår det är det ingen som tjänar några pengar på dina bilder eftersom det är ett byalag.
Vill du ha ersättning får du väl ta det med dem och höra om ni kan bli överens. Har de skannat från boken, eller hur har de kommit över bilderna?
Troligen är det det gamla vanliga "tänkte inte så långt..." som varit i farten.
Tyvärr är väl rätt många fortfarande okunniga om - eller skiter i - upphovsrättsfrågor...

Lars
Jo det ser ut som att de har scannat från boken. Det är ett 20-tal bilder (sv/v) som inte direkt har vunnit på att scannas om jag uttrycker mig försiktigt. Det finns säkert inget ekonomiskt motiv bakom utan det är säkert "bara" okunnighet.
Jag skriver ett mail till dem och hör efter hur de tänkt. De får väl ge mig "ett erbjudande jag inte kan säga nej till".
Jag återkommer och berättar hur det går.

/Stefan T
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Jag skulle vara nöjd om dom ändrar på hemsidan så att ditt namn står tydligt.
Och naturligtvis på Facebook oxå.
Bilderna på hemsidan med ditt namn känns nog inte så bra för dig om dom är skannade från boken. Byt ut dom bilderna om du har digitala bilder.
 

SteffeT

Avslutat medlemskap
Nu har jag haft kontakt med Byföreningen. Som jag trodde hade de inte koll på det här med upphovsrätt utan trodde att deras "Copyright" på boken innebar att de förfogade över bilderna helt och hållet.

Vi har kommit överens. Bilderna ligger kvar.

Något krav på kompensation, ekonomisk eller annan var aldrig viktigt för mig.

De lärde sig något idag vilket jag tycker var viktigt och bra.

Tack för era synpunkter. Som knugen sa: Nu vänder jag/vi blad och går vidare...

/Stefan T
 

iSolen.se

Guest
Nu har jag haft kontakt med Byföreningen. Som jag trodde hade de inte koll på det här med upphovsrätt utan trodde att deras "Copyright" på boken innebar att de förfogade över bilderna helt och hållet.

Vi har kommit överens. Bilderna ligger kvar.

Något krav på kompensation, ekonomisk eller annan var aldrig viktigt för mig.

De lärde sig något idag vilket jag tycker var viktigt och bra.

Tack för era synpunkter. Som knugen sa: Nu vänder jag/vi blad och går vidare...

/Stefan T
Om de har copyright på bokens innehåll har de väl ändå rätt till bilderna?

Varför scannade de istället för att använda orginalbilderna?
 

SteffeT

Avslutat medlemskap
Om de har copyright på bokens innehåll har de väl ändå rätt till bilderna?

Varför scannade de istället för att använda orginalbilderna?
Copyright: i detta fall var aldrig upphovsrätten överlåten till byföreningen. Hur och vad som i grunden avtalades tänker jag inte redovisa här. Du får lita på min uppgift. :/

Bilderna togs "analogt" i mitten på 80-talet och man ville då ha pappesrkopior. Att de scannat in bilderna är därför en gissning från min sida.

/Stefan T
 
ANNONS