Annons

Emulsionen på Dia försvinner vid rengöring

Produkter
(logga in för att koppla)

TLEC

Aktiv medlem
Har en bunt av svärfars dior, som jag skall skanna in. Ektachrome och Kodachrome blandat.
Bilderna är glasade och blivit utsatta för nånting så de fastnat på glaset.
bilderna är från mitten 70-talet
Försökte med vatten och Isopropanol 50/50 samt några droppar Yes.

Döm om min förvåning när emulsionen försvann på bilderna.
Även rent vatten verkar orsaka upplösning av emulsionen.

Vad i jösse namn kan bilderna råkat ut för, och hur skall jag kunna rengöra dem?

Någon som har idéer om detta?
Bifogar ett exempel hur det ser ut. innan demontering och rengöring.
 

Bilagor

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ta alltid ut bilderna ur ramarna. Jag har testat att montera temporärt i ramar utan glas också men har lämnat det då det är alldeles för tidskrävande. Jag kör med filmhållare istället och det är mycket mer flexibelt.

Pröva att rengöra med tekniskt ren bensin istället (sörj för god ventilation). Jag lägger ett gäng dian i bensinen i burk med tätt lock i ca fem minuter (det brukar räcka). Då försvinner även klisterrester från diaramar om man haft ramar som klistrats ihop exv. Agfa. Sedan har jag en burk till med ren bensin som jag använder som sista steg för att skölja bort mindre partiklar.

Ta sedan upp bilden (en och en) och blås rent med blåsa och sätt i skyddsark för film innan du sätter igång med reprofoto eller skanning.

Vatten är totalt no no.

Jag har landat i denna process efter att ha prövat en hel del annat under rätt lång tid.

Se även till att ha en liten mjuk fin pensel av två skäl:

1. för att få loss särskilt hårt sittande klisterrester vid behov
2 ... och inte minst för att fiska upp det skräp som blir i det första badet, så räcker bensinen längre och du får ett bättre resultat då skräp på dina dian inte skräpar ner den andra slutsköljningsbensinen lika mycket.

Gör man så här så får man inga problem med damm och skräp på sina dian och resultatet blir så bra det kan bli i detta avseende. Damm är annars det absolut vanligaste problemet vid kopiering/reprofoto av dia.
 
Senast ändrad:

TLEC

Aktiv medlem
Ok, testade först med ren isopropanol, och det färgade av sig, därefter med vattenblandningen, och det blev sju resor värre.

Få köpa lite bensin och se hur det verkar.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Du nämner att något hänt med emulsionen i ramarna också och det kan ju vara andra problem också om de exv. blivit utsatta för fukt vid något tillfälle under tiden ni magasinerat dem.

Så är de redan fuktskadade så hjälper nog inte bensinen men handlar det om att effektivt göra ren dem från klister och ev. rampapprester, så är bensinen suverän.
 

TLEC

Aktiv medlem
Jo som du ser på bilden, så har något hänt med bilderna.
Röd färg har blivit helt utsmetad.
Det som ser ut som ett grenverk, är någon form av skit.


Så tanken var att plocka ur dem ur glasramarna, och rengöra dem, rama om i glaslösa ramar och skanna om dem.
 

TLEC

Aktiv medlem
Jo, sannolikt så, men varför har det smetat ut den röda färgen, och varför löses emulsionen upp.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jo, sannolikt så, men varför har det smetat ut den röda färgen, och varför löses emulsionen upp.

Fukt och värme löser förmodligen emulsion?

Jag har själv aldrig sett något liknande trots att mina dian inte alltid förvarats på ett optimalt sett bl.a. har mina under något år legat alldeles för varmt. Jag tror att en del av de färgproblem jag sett där främst den gröna färgen tappat i många bilder kan vara ett resultat av detta. Det är också stor skillnad på filmkvalitet och hos mig har Agfa CT 18 och 21 klarats sig bäst och många ser hyfsade ut trots att de tagits på 70-talet. Jag har en del Kodachrome som tappat kvalitet bara efter 15 år vilket var lite otippat för mig i alla fall.

Det värsta jag har och har sett är några rullar ORWO-film som jag köpte i Damascus på 70-talet. Den filmen hade legat i stekhett skyltfönster och gav usla färger med stark rödförskjutning efter framkallning. Syrien satt ju ihop än mer med Öst-blocket på den tiden så det var vad som bjöds i Syrien.
 

PMD

Aktiv medlem
Förmodligen reagerar ämnen som svampen producerar med det röda pigmentet.

Jag är dock inte kemist så konsultera en expert för ett mer korrekt svar. :)
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har en del Kodachrome som tappat kvalitet bara efter 15 år vilket var lite otippat för mig i alla fall.
Kodachrome måste förvaras i fullständigt mörker för att vara arkivbeständigt, men då är den betydligt mer långlivad än andra diafilmstyper. Man ska helst inte titta på Kodachrome-dior med en projektor. (Bäst är att aldrig titta på Kodachrome-dior, utan att skanna dem och sen förvara dem i mörker om man vill ha dem kvar).
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Kodachrome måste förvaras i fullständigt mörker för att vara arkivbeständigt, men då är den betydligt mer långlivad än andra diafilmstyper. Man ska helst inte titta på Kodachrome-dior med en projektor. (Bäst är att aldrig titta på Kodachrome-dior, utan att skanna dem och sen förvara dem i mörker om man vill ha dem kvar).
Ja det är ju så dags nu. Då de togs fanns ju inget digitalt tänk, så nog tittade man på dem ibland med projektorer som hade ganska starka värmealstrande lampor. Hur gräsligt det var för bilderna har jag ingen aning om.

På mitt gamla jobb så arkiverade man allt nedkylt också och sedan slussade man in och ut bilderna när man använde dem. Man tog aldrig bara ut bilderna direkt vad jag vet. Det är väl för att kondens och sådant inte ska göra onödig skada.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Att först rengöra glasen utvändigt och sen skanna/ repro ger en säkerhetskopia, senare efter försök att separera filmen från glaset kanske förstör bilderna helt.
Jag antar att glasade diaramar alltid består av "vanligt" glas, men dom har anti-Newton beläggning som kanske kan påverka tillsammans med fukt. Men jag gissar det är fukt som har ställt till det och sen har filmen fastnat när det blir torrare.
Film består av en bas i något plastmaterial och färgfilm med 3 färgskikt som kan vara gelatin (kanske något mer värmetåligt i dia) plus naturligtvis silver och färgkopplare.
Är inte filmen behandlad med antimögelmedel i sista sköljen så är hög luftfuktighet och temperatursvängningar risker.
Enligt Kortboken blir mögel aktivt över 65% luftfuktighet och gelatin blir klibbigt i hög luftfuktighet, gissar att båda sakerna har inträffat. Den röda emulsionen ligger närmast basen och torkar då antagligen ut sist vid temperatursvängningar (mer mögel).
Du kanske kan prova en fönsterskrapa eller kanske bättre ett rakblad för att få loss filmen?
 

jkarl

Medlem
Jag skulle säga fukt och till följd av det - påväxt. Ärvde även jag en större mängd dia från min morfar för något år sedan och där var samma sak med liknande utseende. Även där lossnade emulsionen när jag försökte rengöra. Är det inte allt för illa så kan en scanning med automatisk dammborttagning göra läget lite bättre men annars är det att pilla själv i photoshop eller helt enkelt inse att det är en förlorad bild.
 
ANNONS