Annons

Tips ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Artemis

Ny medlem
Hejsan alla !

Jag skall resa till ett väldigt soligt, varmt ställe med väldigt ljus sand om ett par veckor. Funderar på att både fota färg och s/v. Vad bör jag tänka på vid tex porträttfotografering. Fotografering av stränder, solnedgångar och dyl.
Några bra tips ?
 

haak

Aktiv medlem
Mina erfarenheter av sol

Hej

Jag var till Turkiet för en dryg månad sedan. Fotade mest mina barn i solig miljö.

Största erfarenheten var att det var stor skillnad mellan ett ansikte i halvskugga (som det ofta var) och en solig omgivning. Jag använde "fill-in"-blixt alldeles för lite vid porträtt. Skulle dessutom ha gett lite extra ljus, genom att exponeringskompensera blixten positivt, för att lysa upp de närmsta metrarna (motivet) till samma nivå som bakgrunden. Kameran (Minolta 800si) gjorde annars helt rätta exponeringar utan att jag behövde göra som skolboken söger och överexponera i vatten/sand(/snö)-situationer.

Solnedgångar blir ofta bättre om de är lite mörka tycker jag och brukar underexponera något steg (något som labben kanske kompenserar tillbaka om du använder neg film.. :mad:).

"Händelser vid stranden" är ofta roligare än översiktsbilder tycker jag...

Akta sedan kameran för sand. En av mina rullar har en repa rakt över alla rutor :(

Ha det så trevligt!

/ Haak
 
ANNONS