Annons

Drönarerfarenheter

Produkter
(logga in för att koppla)

cls

Aktiv medlem
Hej, apropå drönarregler i EU – jag har en resa till Italien planerad i sommar och funderar på att ta med drönaren (för nöjes skull, inte kommersiellt). Efter att ha läst igenom vad som sägs vara en sammanställning av italienska drönarregler på https://www.uavsystemsinternational.com/drone-laws-by-country/italy-drone-laws/ blir jag dock osäker på om det är värt mödan att bära med den – blir kanske mer användbart med ett par extra objektiv till vanliga kameran istället. Reglerna känns rätt stränga, bl.a. med maxavstånd 70 m uppåt och 200 m horisontellt, samt min 50 m (förmodligen horisontellt) från person/egendom. Jag hittar dock ingen motsvarighet till vår svenska regel om att bilder måste godkännas av myndighet innan de får publiceras. Är det nån som har praktiska erfarenheter av drönarflygning i Italien?
 

M7_21

Aktiv medlem
Har fastnat lite i det här med Waypoints. Testade, satte ut tre märken och flög, men det är rätt mycket menyer bakom som jag inte riktigt hänger med på. Vet hur jag kan spara en rutt och även ta bort den. Önskar lite mer tips om detta!

Mavic 2 Pro.
 

acke

Avslutat medlemskap
Flyga drönare i minusgrader

Finns här någon som har erfarenhet av drönarflygning på vintern? Dela gärna era erfarenheter. Batteritid? Nedisning? Andra problem relaterade till kyla? Vilken är den kallaste temperatur ni har flugit i?

Jag har Mavic 2 Pro, men generell feedback är förstås välkommen.
 

erdeljan

Aktiv medlem
Jag undrar det också. Den blir varm av användningen, kanske blir det kondens efter själva flygningen? Borde gå ut och testa, det var ett bra tag sedan.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Finns här någon som har erfarenhet av drönarflygning på vintern? Dela gärna era erfarenheter. Batteritid? Nedisning? Andra problem relaterade till kyla? Vilken är den kallaste temperatur ni har flugit i?
Flög i -20 och 10 m/s i vintras, inga problem förutom att batteritiden blev lite kortare. Kommer inte ihåg hur länge batteriet räckte, men inte så mycket kortare med tanke på hur kallt det var.

Här kan du läsa lite mer och se bilder:
http://www.jonasfotograf.se/blog/2019/2/5/drnarjobb-t-tyska-hbb-hanseatic-break-bulk-gmbh

Flög även i anfall tidigare i höstas, och då var största problemet att det kom snö på linsen.
https://www.instagram.com/p/B3jYBBkJShu/?igshid=1gdltnn5xcsgy
 

Third eye

Aktiv medlem
Flög över Tännforsen i Åre i minus 15, flög genom ångan från forsen och jag hörde tydligt hur ljudet ändrades då det bildades frost på propellrarna. Flög batteriets längd.
Men jag har också överaskats av kraftigt regn och medvetet flugit i sådant där superfuktigt väder kring noll grader.
Batteritiden är märkbart kortare i kyla dock.
Phantom 4 pro.
 

hornavan

Aktiv medlem
Finns här någon som har erfarenhet av drönarflygning på vintern? Dela gärna era erfarenheter. Batteritid? Nedisning? Andra problem relaterade till kyla? Vilken är den kallaste temperatur ni har flugit i?

Jag har Mavic 2 Pro, men generell feedback är förstås välkommen.
Hej, jag bor i Arjeplog under del av vintern. Här finns svenska köldrekordet-:)
Jag har flugit med både Mavic Pro Mavic Pro 2 och P4P utan problem i minus 20 och mer.
Det enda problemet var min iPhone som bara svartnade, utan vidare varning.
Numer har jag en smart remote, som är underbar. Dock har jag inte testat den under vintern .
Generellt så är Mavic 2 Pro den bästa drönaren av alla som jag har provat. Då tänker jag flyg och responsmässigt. Ni vet när en pryl känns rätt. Det gör den.
P4P är kanske den bästa då den kameran ger lite bättre bilder (subjektivt) och i vissa lägen känn stabilare.
Varning för dimma!
Den enda gång jag varit riktigt i smeten var när jag flög upp genom en dimbank ovanför Sorsele.
Drönaren ( P4P) blev helt knäpp och lydde inga order. Så småningom lyckades jag få ner den och den var dyblöt och objektivet helt igensatt.
Troligen hände samma med alla sensorer och det var inte förrän jag tagit mig ur dimman (Jag vet vad ni tänker) som drönaren började fundera.
Aldrig mer dimma.
När jag vill komma riktigt högt så finns det många berg att klättra upp på, med bil skoter eller skidor.
Då har jag redan (vunnit) ett antal hundra meter höjd och behöver inte överträda några höjdregler.
I Arjeplog är det också väldigt tyst, så jag hör på långt håll om en helikopter skulle närma sig.
Några andra kommersiella flygfän finns inte här.
Det ideala är att gilla både fotografering och flygning, då är det enkelt att skaffa många timmar med drönaren.
Tre batterier tar snabbt slut när jag har kul.
 

scrappy

Aktiv medlem
Kalibrering av kompass varje gång

Hej,

Som ganska nybliven ägare av Mavic 2 Pro undrar jag om det är normalt att behöva kalibrera kompassen inför varje ny flygning? Nu har jag bara kört i stan (på tider då det är folktomt) så visst kan det finnas störningar men det känns som det inte borde behövas varje gång. Vad kan vara fel i så fall och vad gör jag?

Tacksam för input.
 

Danne B

Aktiv medlem
Hej,

Som ganska nybliven ägare av Mavic 2 Pro undrar jag om det är normalt att behöva kalibrera kompassen inför varje ny flygning? Nu har jag bara kört i stan (på tider då det är folktomt) så visst kan det finnas störningar men det känns som det inte borde behövas varje gång. Vad kan vara fel i så fall och vad gör jag?

Tacksam för input.
Nej, det är inte nödvändigt att kalibrera kompassen varje gång. Själv gör jag det bara om jag förflyttar min flygning 10-20 mil eller mer, men oftast håller jag mig inom dessa mil.
Sen är det om jag fått någon varning om kompassfel, vilket man får om man t.ex. startar eller flyger på ett ställe som ger höga magnetiska störningar.
Fick det senast på en pir och åkte då utanför staden och ut på ett stort öppet fält, där jag kalibrerade om kompassen. Långt ifrån allt som kan tänkas störa kalibreringen. Finns ju iofs fortfarande saker som berg med mycket järn etc. som kan ställa till det, men utanför samhället kan man provflyga utan större problem.

Då jag ändå vill ha kontroll och har vad man kan säga ett svagt förtroende för drönarna, så brukar jag alltid börja med att flyga upp 10-20 m och låta drönaren hovra i 10-20 sekunder. Då ser man ganska tydligt om det är något som inte stämmer.
Ligger den still i luften eller börjar den vandra omkring, snurra eller göra andra konstiga saker? Ligger den still eller så still den kan och brukar göra (min Inspire 2 har aldrig kunnat ligga helt still), så är det bara att tuta och köra. Beter den sig annorlunda, så tar jag ner den och kalibrerar om den.

En sak med att kalibrera varje gång man flyger, är att man kanske inte har full koll på vad det är för störningar på den nya plats man kalibrerar på. Du kan redan ha haft en perfekt kalibrering, men efter kalibrerat om drönaren på den nya platsen så är den skit.. och ger en "flyaway". Varit med om det också. ;)
Då är det ATTI-mode direkt som gäller. Det ska sitta i ryggmärgen.

Om man får meddelande att man behöver kalibrera, så flyger man oftast i områden där det är massiva trådlösa nät som WiFi, mobilmaster etc.. som stör ut drönaren. Alternativt att det är höga magnetiska störningar som byggnader eller att man startar från marken och har brunnslock eller annan järnstruktur i närheten.
 

acke

Avslutat medlemskap
Drönare i naturreservat?

Finns det någon här som har koll på lagar och regler kring drönarflygning i naturreservat? Enligt texter på nätet är det ”ofta förbjudet”, men det finns inget generellt förbud såvitt jag kan se. I föreskrifter för enskilda naturreservat nämns drönare sällan explicit. Däremot står det ofta att man inte får framföra motorfordon. Klassas drönare som motorfordon? Enligt https://lagen.nu/2001:559 tycks motorfordon vara begränsade till markbundna fordon.

Jag är naturvän och skulle aldrig flyga på ett sätt som orsakar störningar. Behöver alltså inga moraliska föreläsningar eller länkar till rättsfall där drönarklantar har stört djur- och fågelliv. Jag är bara intresserad av hur man tolkar lagar och regler. Naturreservat känns som en gråzon vad gäller drönarflygning.
 

PMD

Aktiv medlem
Regler för vistelse i naturreservat brukar vara specifika för varje naturreservat, så det bästa är att ta reda på vad som gäller för just det reservat du vill flyga i.

Jag skulle försöka leta reda på en skriftlig regelsamling istället för att ringa någon på länsstyrelsen ...
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Finns det någon här som har koll på lagar och regler kring drönarflygning i naturreservat? Enligt texter på nätet är det ”ofta förbjudet”, men det finns inget generellt förbud såvitt jag kan se. I föreskrifter för enskilda naturreservat nämns drönare sällan explicit. Däremot står det ofta att man inte får framföra motorfordon. Klassas drönare som motorfordon? Enligt https://lagen.nu/2001:559 tycks motorfordon vara begränsade till markbundna fordon.
Läget verkar vara lite otydligt. Det behöver inte finnas något generellt flygförbud i naturreservatet för att det inte ska vara tillåtet, det kan räcka med att det finns en störningskänslig fågelart och du får inte störa det som är skyddat i reservatet.

Enklast och snabbast är att kontakt länsstyrelsen och fråga om det specifika reservatet du vill flyga i.
 

acke

Avslutat medlemskap
Regler för vistelse i naturreservat brukar vara specifika för varje naturreservat, så det bästa är att ta reda på vad som gäller för just det reservat du vill flyga i.
Det var precis det jag försökte säga. Varje naturreservat har sina egna föreskrifter, och det är sällan det står något om drönare i sådana föreskrifter. Man nämner ofta förbud mot motorfordon, men är en drönare ett motorfordon? Jag har inte lyckats hitta belägg för detta.
 

PMD

Aktiv medlem
Läget verkar vara lite otydligt. Det behöver inte finnas något generellt flygförbud i naturreservatet för att det inte ska vara tillåtet, det kan räcka med att det finns en störningskänslig fågelart och du får inte störa det som är skyddat i reservatet.

Enklast och snabbast är att kontakt länsstyrelsen och fråga om det specifika reservatet du vill flyga i.
Det är precis det jag föreslog att man inte ska göra. Dvs ring inte och fråga om du får flyga med drönare, för då är risken rätt stor att den tjänsteman du frågar helt sonika säger nej, vilket är rimligt och motiverat ur dennes synpunkt med tanke på hur många drönarklantar det finns.

Man bör be om att få regelsamlingen för det reservat man är intresserad av. Om det finns ett drönarförbud i den så är saken klar: flyg inte. I annat fall: använd gott omdöme och ha god marginal för att inte störa och flyg inte om du är osäker på om det skulle störa.
 

acke

Avslutat medlemskap
Läget verkar vara lite otydligt. Det behöver inte finnas något generellt flygförbud i naturreservatet för att det inte ska vara tillåtet, det kan räcka med att det finns en störningskänslig fågelart och du får inte störa det som är skyddat i reservatet.

Enklast och snabbast är att kontakt länsstyrelsen och fråga om det specifika reservatet du vill flyga i.
Javisst är läget otydligt. Jag har faktiskt haft mejlkontakt med handläggare på Länsstyrelsen i Västra Götaland några gånger och fått mycket kryptiska svar. Inte ens Länsstyrelsen själva verkar ha koll.

”Min tolkning är att det sannolikt inte är tillåtet” svarade handläggaren senaste gången, angående ett specifikt naturreservat. Underförstått: Hen vet inte.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Det var precis det jag försökte säga. Varje naturreservat har sina egna föreskrifter, och det är sällan det står något om drönare i sådana föreskrifter. Man nämner ofta förbud mot motorfordon, men är en drönare ett motorfordon? Jag har inte lyckats hitta belägg för detta.
Fordon brukar definieras som ett markbundet transportmedel. Jag kan inte påminna mig om att jag har sett en flygfarkost benämnas som fordon någonstans (i något civilt regelverk).
 
ANNONS