Annons

Frustrerad nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

nalle9

Aktiv medlem
Också hört att vid foto för hand bör slutartid vara kortare än brännvidd; såsom 200mm med slutare kortare än 1/200 sekund.
Vid foto med stativ säger vissa att man bör tänka på att stänga av bildstabiliseringen då den orsakar små vibrationer som märks vid långa slutartider.
Visst visst, stäng av IS / VR / OS och annat krafs.

Det viktiga är att du plåtar när det är tillräckligt ljust så att de osäkra faktorerna kan elimineras. Kort slutartid - lagom bländare - lågt ISO. Hittills har du ju visat upp bländare 22, 2 sekunders slutartid och ISO 1600. Mycket kan gå fel där :)
 

Dag70

Medlem
En annan variant är ju att bara ta en vanlig bild i vanligt dagljus. Se till att hålla ISO så lågt som möjligt (100-200), bländare nånstans runt 5,6-11 och en slutartid som är åtminstone det dubbla jämfört med brännvidden, d.v.s. har du 50mm brännvidd så använd 1/100 eller snabbare slutartid. Fokusera på nåt som har ordentlig kontrast så att autofokusen har nåt att trigga på. För du använder väl autofokus?
Japp, använder autofokus. Jag har också hört att slutartiden bör vara det dubbla jämfört med brännvidden och jag försöker "applicera" den teorin när jag plåtar även om jag glömmer det ibland.

Sprang ut i köket och tog en bild med ISO200, F5,6, 70mm och slutartid på 1/125s. Använde stativ och lät autofokus sikta in sig exakt på den gula korken på flaskan... Stängde av IS och använde självutlösare!

Lägger upp två bilder, den första bilden är bilden i sin helhet fast förminskad till 400x267. Den andra bilden är ett urklipp på 400x400 runt fokusområdet.

Skarpt eller inte skarpt?
 

Bilagor

Dag70

Medlem
Spegeluppfällning är en funktion där kameran fäller upp spegeln först och sedan väntar en stund innan slutaren öppnas. Ställs in med ratt eller meny beroende på kamera. Eller inte alls på vissa kameror :) Om man ska plåta tokskarpt och nerda ordentligt så sägs det att slamrandet från spegeln skakar lite på kameran vilket kan göra bilden oskarp.

Det lät extremt... Hoppar det där med spegelfällningen. Gissar att de flesta fotografer "i fält" inte hinner fippla med det när drömmotivet dyker upp (eller ner... fniss)

Fördröjning = självutlösare. Så att du inte skakar på kameran själv när du trycker ner avtrycket.

Fråga på du!

Tro mig; I WILL :))
 

nalle9

Aktiv medlem
Japp, använder autofokus. Jag har också hört att slutartiden bör vara det dubbla jämfört med brännvidden och jag försöker "applicera" den teorin när jag plåtar även om jag glömmer det ibland.

Sprang ut i köket och tog en bild med ISO200, F5,6, 70mm och slutartid på 1/125s. Använde stativ och lät autofokus sikta in sig exakt på den gula korken på flaskan... Stängde av IS och använde självutlösare!

Lägger upp två bilder, den första bilden är bilden i sin helhet fast förminskad till 400x267. Den andra bilden är ett urklipp på 400x400 runt fokusområdet.

Skarpt eller inte skarpt?
Korken ser luddig ut. Diskborsten ser skarpare ut.
 

erro.se

Aktiv medlem
Fortfarande svårt att säga eftersom du har ett tredimensionellt motiv. Glömde skriva det men det är ett tips att fota ett "platt" motiv, t.ex. en tegelvägg. I ditt exempel kan man inte vara säker på om fokusen faktiskt låst på den gula plutten eller på någonting bakom den.

Bra ljus är också bra när man gör tester. Vänta till imorgon på dagen och gå ut och fota något platt. Använd så låg ISO som möjligt, bländare där ditt objektiv presterar som bäst (förmodligen runt 8) och så snabb slutartid som möjligt. 1/125 på 70 mm med cropkamera kan ju faktiskt ge viss skakningsoskärpa. Se gärna till att komma upp i 1/500 eller liknande så man kan räkna bort eventuella skakningar.
 

Dag70

Medlem
Korken ser luddig ut. Diskborsten ser skarpare ut.
Det har du faktiskt rätt i... Tänk om det är så att min kamera inte fokuserar som den ska!?? Det underliga är att bilder tagna med den inbyggda blixten oftast blir mycket skarpare än utan, hur jag än gör.

Kan man lämna in kameran och få detta kollat tro!?

Måste testa samma bild med ett annat objektiv först kanske...
 

nalle9

Aktiv medlem
Det har du faktiskt rätt i... Tänk om det är så att min kamera inte fokuserar som den ska!?? Det underliga är att bilder tagna med den inbyggda blixten oftast blir mycket skarpare än utan, hur jag än gör.

Kan man lämna in kameran och få detta kollat tro!?

Måste testa samma bild med ett annat objektiv först kanske...
Somm erro sade så kan det mycket väl vara så att du missade korken och fick skärpan på borsten. Om det blir skarpt med blixten kan det ju bero på att du dår får just tillräckligt med ljus. Plåta något platt och ljust. innan du skrotar hela utrustningen!
 

HannesNikon

Aktiv medlem
Ser ut som att objektivet i kombination med huset bakfokuserar. Alltså; bakgrunden blir skarp istället för motivet.
Vet ej hur Canon gör, men har du en Nikon så är det bara att lämna in gratis så justerar de AF. Borde vara samma med Canon.

I min Nikon D7000 kan man AF-justera själv, kolla om du kan det. en liten tanke bara...

/Hannes
 

Dag70

Medlem
Här kommer ett exempel till. Bytte objektiv till ett fast 50mm F1.8 II som jag vet borde vara snorskarpt... speciellt med de förutsättningar som nu ges:

ISO200, 1/125s, F4,5 50mm, stativ... Samma objekt, samma plats, samma sätt att klippa ut fokusområdet i efterhand!
 

Bilagor

Dag70

Medlem
Somm erro sade så kan det mycket väl vara så att du missade korken och fick skärpan på borsten. Om det blir skarpt med blixten kan det ju bero på att du dår får just tillräckligt med ljus. Plåta något platt och ljust. innan du skrotar hela utrustningen!
Hann inte se detta inlägg innan jag kutade ut i köket och bytte objektiv på kameran. Får vänta till helgen med att testa mer ordentligt, typ utomhus och då som du säger något platt och ljust.

Vore ju underbart OM det bara var en justeringsdetalj på kameran. Jag har själv stirrat mig blind tror jag så det är väldigt skönt att få fler som granskar resultaten. VARENDA bild jag har tagit känns något luddig nämligen... =utrustningen har varit farligt nära skrotning på sistone ;p
 

nalle9

Aktiv medlem
Här kommer ett exempel till. Bytte objektiv till ett fast 50mm F1.8 II som jag vet borde vara snorskarpt... speciellt med de förutsättningar som nu ges:

ISO200, 1/125s, F4,5 50mm, stativ... Samma objekt, samma plats, samma sätt att klippa ut fokusområdet i efterhand!
Visst är det skillnad. Kan kanske vara läge att kolla om gluggen felfokuserar. Men är det så att är skarp någonstans? Man kan testa det genom att plåta, tvärt emot vad erro sade, något som inte är platt. Till exempel lite snett längs med en tumstock om du hajjar. Fokusera på något tydligt mitt på. Kolla sedan på tumstockens skala. Är det skarpt där du ställde fokus eller någon annanstans? Eller är allt suddigt? Då kanske någon har tappat gluggen i backen...
 

Dag70

Medlem
Fortfarande svårt att säga eftersom du har ett tredimensionellt motiv. Glömde skriva det men det är ett tips att fota ett "platt" motiv, t.ex. en tegelvägg. I ditt exempel kan man inte vara säker på om fokusen faktiskt låst på den gula plutten eller på någonting bakom den.

Bra ljus är också bra när man gör tester. Vänta till imorgon på dagen och gå ut och fota något platt. Använd så låg ISO som möjligt, bländare där ditt objektiv presterar som bäst (förmodligen runt 8) och så snabb slutartid som möjligt. 1/125 på 70 mm med cropkamera kan ju faktiskt ge viss skakningsoskärpa. Se gärna till att komma upp i 1/500 eller liknande så man kan räkna bort eventuella skakningar.
Sorry, missade ditt inlägg. Jag förstår... Det där med att autofokusen skulle ha låst på något annat än där jag pekar "låter" underligt i mina ögon. ;p Man skall alltså inte alltid lita på autofokusen? Det där är iof sig en annan fundering jag har, alltså om autofokus på en instegskamera som min 500D verkligen håller måttet men det kanske är en diskussion som gör tråden mer än nödvändigt tillkrånglad..!

Jag tänker fylla på denna tråd med utomhusbilder så fort jag hinner och det är dagsljus!
 

nalle9

Aktiv medlem
Sorry, missade ditt inlägg. Jag förstår... Det där med att autofokusen skulle ha låst på något annat än där jag pekar "låter" underligt i mina ögon. ;p Man skall alltså inte alltid lita på autofokusen? Det där är iof sig en annan fundering jag har, alltså om autofokus på en instegskamera som min 500D verkligen håller måttet men det kanske är en diskussion som gör tråden mer än nödvändigt tillkrånglad..!

Jag tänker fylla på denna tråd med utomhusbilder så fort jag hinner och det är dagsljus!
Givetvis ska din "enkla" kamera fixa att ställa skärpan med autofokus på grejor som står stilla. Men AF-punkten är större än man tror så det är möjligt att missa korken som i din bild.
 

Dag70

Medlem
Visst är det skillnad. Kan kanske vara läge att kolla om gluggen felfokuserar. Men är det så att är skarp någonstans? Man kan testa det genom att plåta, tvärt emot vad erro sade, något som inte är platt. Till exempel lite snett längs med en tumstock om du hajjar. Fokusera på något tydligt mitt på. Kolla sedan på tumstockens skala. Är det skarpt där du ställde fokus eller någon annanstans? Eller är allt suddigt? Då kanske någon har tappat gluggen i backen...
Hm... Det där är faktiskt en idé jag själv har haft, mest för att lära mig hur bländaren påverkar skärpedjupet. Dock ett experiment jag ej ännu hunnit med. I syfte att testa fokuseringen på min kamera/objektiven måste jag bara hinna testa detta.

Brinner av iver att få ordning på;

1) Utrustningen
Och/eller...
2) Mitt val av hobby

;-D

Go'natt...
 

nalle9

Aktiv medlem
Hm... Det där är faktiskt en idé jag själv har haft, mest för att lära mig hur bländaren påverkar skärpedjupet. Dock ett experiment jag ej ännu hunnit med. I syfte att testa fokuseringen på min kamera/objektiven måste jag bara hinna testa detta.

Brinner av iver att få ordning på;

1) Utrustningen
Och/eller...
2) Mitt val av hobby

;-D
Jag skickade in en 50 f/1,4 på kontroll en gång och fick tillbas denna bild från testet
 

Bilagor

erro.se

Aktiv medlem
Din 50/1,8-bild är ju betydligt skarpare. Men så är ju det ett skarpare objektiv också. Kanske det är förklaringen? Men vi vet fortfarande inte om fokus verkligen låsts på samma ställe som i förra bilden.

AF-punkterna är oftast större än de markeringar du ser i sökaren, och kan ha andra former.

Björns bild visar också hur man fotar t.ex. en sned tumstock för att se var fokus faktiskt hamnar. Det är viktigt att det man faktiskt fokuserar på är platt och vinkelrätt mot kameran, och kontrastrikt. Försöker man bara fokusera på en punkt på tumstocken så är man där igen med att man inte riktigt kan veta exakt var fokus har låsts. Dessutom ska man se till att kameran bara använder en enda fokuspunkt, helst den i mitten eftersom den oftast är känsligast. Om AF står i nåt sorts autoläge där kameran själv väljer fokuspunkt så vet man återigen inte riktigt var fokus låses.

Med tumstockstestet ska man dessutom använda så stor bländaröppning som möjligt (lågt tal) för att få så kort skärpedjup som möjligt, för att enklast kunna se var skärpeplanet ligger.
 

AFJ

Aktiv medlem
Vilken fokusmetod använder du?

One shot och mittpunkten bör vara lättast att kontrollera.

Jag skulle inte bli förvånad om din zoom felfokuserar något.

För att verifiera detta:

Sätt kameran på stativ, slå av IS och fotografera något kontrastrikt och statiskt, t ex en text på en förpackning. Om du använder zoomen på ca 100 mm så bör motivet vara ca 5 meter bort.

Ta några bilder med autofokus.

Gå sedan över till LiveView och prova med dess kontrastfokus.

Avsluta med att slå av AF och fokuser manuellt med liveview och 10x förstorning.

Ta in bilderna i datorn och jämför resultaten.

Ser du några skillnader?
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
i någon annan tråd läste jag ett fiffigt och snabbt sätt att konstatera om kameran felfokuserar.


Ställ upp en trave böcker på ett bord. Förskjut ryggarna några centimeter mot varandra. som en trappa.
Fokusera mot den mittersta boken (vinkelrätt mot den yta du vill ha skarp). Ta bilden. Kolla ifall fokus ligger på rätt bok.

Man ser direkt om fokus ligger på rätt ställe eller om den ligger någon annan stans.

Petter ...
 

Walski

Aktiv medlem
Kan du inte lägga upp en fullstor bild? Alltså helt obeskuren och obehandlad, direkt från kameran. Lägg gärna upp en vanlig bild där du inte är nöjd med skärpan, alltså inte en testbild. Du kan använda till exempel imageshack.us för att lägga upp bilden.
 

Dag70

Medlem
uppdatering:

70-200:an lämnades idag tillbaka till den butik där jag köpt den. (hade öppet köp!) Det finns flera orsaker till mitt agerande, bla det i mina ögon nu uppenbara fokusproblemet samt det faktum att objektivet är något överviktigt (!) Med tanke på att det dessutom var ganska kanstött så tycker jag att priset med lite eftertanke var väl högt. (12.300kr inkl UV)

Har testat vidare med mitt kit objektiv samt 50mm objektivet nu på kvällen och jag tror inte att det är något fel på kameran utan att 70-200:an faktiskt hade något slags problem. Alltså, när jag tittar på de ca 70-80 bilder jag tog med 70-200:an så hittar jag många bilder där fokus inte sitter, alltså oskarpa bilder. (Några rätt bra också..!)

Ja, ja... man lär så länge man lever och jag har lärt mig att Canons L optik är mumma när den funkar. Dock är det dyra leksaker för en glad amatör.

PS. Det lustiga i historien är att min älskade 50mm 1.8 II fick mig att åter bli sugen på o gå ut o plåta, plåta, plåta... Det är ett mycket bra objektiv för pengarna!

:))
 
ANNONS