Annons

Bra, välfungerande onlinebackup - var?

Produkter
(logga in för att koppla)

aasaboe

Aktiv medlem
Jag har sedan knappt ett år använt F-Secure Online Backup, och när jag nu äntligen närmar mig full backup där visar det sig att funktionen under vissa omständigheter fallerar totalt. Jag väljer nu mellan att ge upp online-alternativet helt, eller byta leverantör.

Telia har ju Säker lagring. Telias Säker Surf är ju egentligen F-Secure Internet Securiti, någon som vet om det är likadant med Telia Säker lagring, alltså egentligen F-Secure som sköter det hela? Jag har tankat ned och börjat prova, programmet ser helt annorlunda ut men "kärnan" verkar bekant.

Jag hittade http://www.keepit.com/se/keepit-unlimited - någon som provat eller känner till hur de är?
 

Hannuse

Aktiv medlem
Hej.
Jag använder mig av Livedrive sedan 8 månader tillbaka.
Det har fungerat bra, jag har även provat att återställa lite slumpmässigt valda bilder utan problem.
Kostar ca 600kr per år tror jag.
Kör även backup till disk på min server, men det känns bra med en backup som lämnar huset.
M.V.H
/Tobias
 

Hannuse

Aktiv medlem
Tråkigt att det inte har fungerat med F-Secure, dom är ju ett stort företag och borde kunna erbjuda support.
Vad är det som inte fungerar?

Hur som helst så får man tänka på att hastigheten att backa upp filerna kan vara relativt låg om man har en ADSL uppkoppling, efterson uppströms hastigheten är betydligt lägre än den nedströms.

Jag har en 10mb/s uppkoppling, både uppströms och nedströms, men det tog ändå 6 dagar att köra över den första backupen, som var på ca 200GB.
Så det finns många flaskhalsar på internet, och inte minst serverns som ska ta emot datat.

M.V.H
/Tobias
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Hej.
Jag använder mig av Livedrive sedan 8 månader tillbaka.
Det har fungerat bra, jag har även provat att återställa lite slumpmässigt valda bilder utan problem.
Kostar ca 600kr per år tror jag.
Kör även backup till disk på min server, men det känns bra med en backup som lämnar huset.
M.V.H
/Tobias
Intressant tjänst.

Är det "Backup & Briefcase" du har?
 

Hannuse

Aktiv medlem
Intressant tjänst.

Är det "Backup & Briefcase" du har?
Hej.
Nej, jag har bara "Backup".
Jag tycker att jag klarar mig med den tjänsten, "Briefcase" har fler finesser men jag tror inte att jag skulle nyttja dom speciellt mycket.
Programvaran för Livedrive har jag installerat på servern hemma, sedan har jag markerat vilka mappar som jag vill backa upp, det är allt, väldigt enkelt.
Allt jag sparar i dom viktiga mapparna på servern backas då upp automatiskt.
Programmet går inte schemalagt, utan det känner av förändringar, och backar upp omedelbart någonting ändras.

Enda nackdelen som jag ser idag är att servern måste vara inloggad för att det ska fungera, det vill säga, det går inte bara att starta den efter till exempel ett strömavbrott, utan man måste även logga in på servern för att programmet ska starta.
Det finns lösningar på det med hjälp av andra små trix, men ingenting som jag har fått att fungera riktigt pålitligt.
M.V.H
/Tobias
 

mjonsson

Aktiv medlem
Jag har sedan knappt ett år använt F-Secure Online Backup, och när jag nu äntligen närmar mig full backup där visar det sig att funktionen under vissa omständigheter fallerar totalt. Jag väljer nu mellan att ge upp online-alternativet helt, eller byta leverantör.
...

Kolla in Crashplan.com.
Mac/Win stöd, backup i molnet, lokal backup till disk/annan dator, backup set (olika backup regler/destinationer för olika mappar på din hårddisk) etc.

Grymt kompetent tjänst.
Priser här: http://www.crashplan.com/consumer/store.vtl

Jag har valt Crashplan+ Family Unlimited vilket ger mig backup av alla datorer i familjen, till molnet med obegränsad datamängd, dessutom backar jag till lokal disk för ökad säkerhet. I mitt fall valde jag 2-års planen (≈ $200).

Hittills har jag använt crashplan i 3-4 år och är extremt nöjd, det är i princip installera, ställ in och glöm bort. Det sköter sig själv på ett riktigt bra sätt. Jag använder det privat, och jag arbeta tidigare på ett företag med 7-8000 anställda world wide, där använde vi också crashplan. Det fungerar, bra.
 

Hannuse

Aktiv medlem
Kolla in Crashplan.com.
Mac/Win stöd, backup i molnet, lokal backup till disk/annan dator, backup set (olika backup regler/destinationer för olika mappar på din hårddisk) etc.

Grymt kompetent tjänst.
Priser här: http://www.crashplan.com/consumer/store.vtl

Jag har valt Crashplan+ Family Unlimited vilket ger mig backup av alla datorer i familjen, till molnet med obegränsad datamängd, dessutom backar jag till lokal disk för ökad säkerhet.
Bra, tack.
Det är alltid nyttigt att få in en mångfald av tjänster.
Den verkar väldigt lik Livedrive, även prismässigt, kör man med Backup+Briefcase så kan man backa upp flera datorer, och även köra till lokal diskt förutom moln-tjänsten.

Ser att Crashplan ger möjlighet att backa upp från upp till 10 datorer, medan Livedrive ger möjlighet till 3 datorer.

Mac-stödet i Livedrive är på betastadiet, så det kan man fundera på om man har en Mac.

Vet du om Crashplan kan gå som en tjänst på en Windowsdator?
Så att man slipper logga in vid omstarter och strömavbrott?

M.V.H
/Tobias
 

nlindblo

Medlem
Ocksa anvandare av Backblaze sedan ett ar tillbaka, funkar bra och ar en prisvard tjanst

Niclas
 

Hannuse

Aktiv medlem
Jag har en lösning som kostar 300kr per terabyte. Kör backup till en polares dator.
Inte helt fel !
Jag har försökt att få min kollega att köpa grannens hus, då skulle man kunna få en riktigt snabb uppkoppling till hans server.
Då kan vi köra backuper korsvis till varandra utan att blanda in internet, ett drömscenario förståss.

M.V.H
/Tobias
 

aasaboe

Aktiv medlem
Tack för tips och synpunkter!

Det som hänt är följande:
Jag har som sagt 11 månader kört F-Secure Online Backup, och har 320GB där. Så satte jag in en ny SSD i datorn, och diskbeteckningarna ändrades, C=>D och D=>E. Jag kollade och ändrade i programmet, och allt såg ut att vara frid och fröjd. Men så upptäckte jag att redan backupade filer nu laddades upp igen, och plötsligt minskade backupen med åtskilliga GB.

Efter kontakt med supporten har det nu visat sig att det inte går att synka datorn med backupen om diskarna fått ny beteckning, utan programmet "tror" att ny backup skall göras. Då måste det vad jag förstår också "tro" att den gamla backupen består av inaktuella filer och radera dessa efter 45 dagar som är längsta alternativet för att spara sådant.

Jag hade inga problem att få SynkbackPro att begripa vad jag ville, så min externdiskbackup funkar i alla fall. Skönt så långt, men jag vill gärna ha en tredjeplatsare också.

Jag vet inte än om F-Secure och Telia Säker Lagring är samma även om jag misstänker det, men Telia har i alla fall sett till så att backupade filer ALDRIG raderas om man inte gör det manuellt. Så skall det naturligtvis vara.
 

Hannuse

Aktiv medlem
Tack för tips och synpunkter!

Det som hänt är följande:
Jag har som sagt 11 månader kört F-Secure Online Backup, och har 320GB där. Så satte jag in en ny SSD i datorn, och diskbeteckningarna ändrades, C=>D och D=>E. .....
Oj, vad trist!
Det verkar inte vara helt genomtänkt, alternativt en omodern teknik.
Livedrive använder sig av så kallade deduplicering, vilket innebär att den håller reda på det unika ID:t för varje fil, och varje fil backas bara upp en gång, det sparar både utrymme, bandbredd och tid.
Så om du har laddat upp en fil en gång, och sedan råkar skapa en exakt kopia av den filen på ett annat ställe, så behöver inte kopian laddas upp, det skapas bara en pekare till den, filen finns ju redan uppbackad.

På så sätt så ser det ut som att du har två filer på backupen, men det är bara en fil med en pekare som gör att du ser det som två filer.
Fördelen med det blir också uppenbar när man byter server, eller diskar.
Då behöver programvaran bara jämföra filerna på den nya servern med de som finns uppbackade, är det samma unika fil så behöver ingen överföring ske.
Så när jag bytte min server tog det bara ca 8 timmar att synka 250GB data mot molnet.
Alla filer fanns ju redan där, det skulle bara ske en kontroll.

M.V.H
/Tobias
 

aasaboe

Aktiv medlem
Så borde det ju se ut, Tobias. Jag blev onekligen förvånad över F-Secure, det här gav liksom amatörnivå-känsla...
 

smilfinken

Aktiv medlem
Jag skulle också lägga en röst på crashplan. Vi kör det på jobbet, fast med en egen server, och känslan man får tycker jag är bra överlag. Helt ok gränssnitt och klienten stör inte märkbart (till skillnad från vissa antivirus-program) när man arbetar på datorn.

Jag har även installerat klienten för hemmabruk privat men inte aktiverat, så jag kan dock inte svara för hur bra online-tjänsten i sig funkar.
 

Hoztic

Aktiv medlem
Enda nackdelen som jag ser idag är att servern måste vara inloggad för att det ska fungera, det vill säga, det går inte bara att starta den efter till exempel ett strömavbrott, utan man måste även logga in på servern för att programmet ska starta.
Det finns lösningar på det med hjälp av andra små trix, men ingenting som jag har fått att fungera riktigt pålitligt.
M.V.H
/Tobias
Det borde väl funka om du kör auto admin logon på den? Förutsatt att det är ok att den står inloggad och olåst hemma vill säga. Men det går ju att sätta skärmsläckaren till 1 min och att den ska låsa datorn.
 

Hannuse

Aktiv medlem
Det borde väl funka om du kör auto admin logon på den? Förutsatt att det är ok att den står inloggad och olåst hemma vill säga. Men det går ju att sätta skärmsläckaren till 1 min och att den ska låsa datorn.
Ja, det fungera ganska bra.
Men jag vill gärna ha koll på att programmet kan starta oberoende av inloggningen.
Men det är helt klart ett alternativ, tack.
M.V.H
/Tobias
 

wfrank

Aktiv medlem
Bra tråd. Jag stängde av Mozy när dom höjde priserna till 10$+ per månad. Hög tid att leta någon ny!

De som verkar mest intressanta efter att ha läst här är Backblaze, Crashplan, Livedrive & Carbonite (sista hittades m google). Priserna ligger på ca 50-60$ per år vilket jag tycker är ok. Hade funderingar på F-Secure men läser jag här verkar det inte så bra.

Någon som vet ifall någon av dom tillåter att även backa upp från en USB-disk man har kopplad till datorn? Mozy tillät inte det.
 
ANNONS