Annons

Johan Jehlbo vinner EyeEm Awards

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Det är ofta så kultureliten brukar se på världen. De som inte förstår och är okunniga och och vi som har kunskap och förstår vad som är bra och vad som är dåligt.
Mer kunskap är sällan dåligt. Ju mer man kan om ett ämne desto mer förstår man när nya saker inom ämnet dyker upp. När det gäller bilder så är det helt klart en fördel att ha kunskaper inom bildanalys för att förstå varför en viss bild anses bra eller inte.

Sen spelar tycke och smak förstås en stor roll för bedömningen också, men att avfärda folk som har stor erfarenhet av att bedöma genrebilder som elitister är lite korttänkt.
 

PMD

Aktiv medlem
Är det mer förfining att tycka om opera än att tycka om jazz eller rock.
Nej, men det är förfining att lära sig mer om opera, jazz eller rock om man ska bedöma om ett visst uppförande inom respektive genre är bra eller inte.

Den som inte kan något om rockmusik har nog rätt svårt att höra nyanserna i musiken. Det gäller även för opera och jazz.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Mer kunskap är sällan dåligt. Ju mer man kan om ett ämne desto mer förstår man när nya saker inom ämnet dyker upp. När det gäller bilder så är det helt klart en fördel att ha kunskaper inom bildanalys för att förstå varför en viss bild anses bra eller inte.

Sen spelar tycke och smak förstås en stor roll för bedömningen också, men att avfärda folk som har stor erfarenhet av att bedöma genrebilder som elitister är lite korttänkt.
Kunskap är aldrig fel. Fast oftast samlar man på sig kunskap inom det man tycker är intressant. Det man inte tycker om eller intressant finns det väl ingen större mening med att sitta och läsa om. Våra liv är för korta för att vi skall hinna med det.

Tycke och smak är personligt. Att kultureliten gör en bedömning innebär inte att den är korrekt.

Se på svenska akedemiens utnämning av av Peter Handke En person som är mcyket ifrågasatt i Österrike. Någon som förnekar förintelsen, hyllade Slobodan Milošević och höll tal vid hans begravning. Han har öppet sympatiserat med Serberna och inte tagit avstånd från deras folkmord på balkan.

Att nu många av länderna därnere nu ifrågasätter hur svenska akademin kan utse honom till nobelprisstagare är inte så konstigt och av goda skäl.

Skulle det vara rätt att utse Mengele till nobelpriset om han hade skrivit väldigt bra böcker?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Nej, men det är förfining att lära sig mer om opera, jazz eller rock om man ska bedöma om ett visst uppförande inom respektive genre är bra eller inte.

Den som inte kan något om rockmusik har nog rätt svårt att höra nyanserna i musiken. Det gäller även för opera och jazz.
Varför skulle man inte kunna höra nyanserna i musiken om man inte läst på och kan en massa om just den typen av musik. Det var faktiskt en hel generation i världen som under 50-talet inte kunde en skit om rock. Fast det kom artister som spelade en ny typ av musik. En stor del av de unga på den tiden hörde den nya musiken och en majoritet lyssnade och sa: I Ilike it, I'll like it a lot.
Måste det vara svårare än så.

Det finns gatufotografer som ligger i linje med vad jag tycket är bra bilder. Det finns andra som tar bilder som inte faller mg i smaken. Det är som med mat. Det finns sådan mat jag tycker om och sådant jag inte gillar särskilt mycket. Fast jag är intresserad av mat så jag är alltid bered att prova på nya maträtter.
LIkadant är det med fotografi.

Det är många gatufotografer som använder Fuji och på Fuji fotografernas sajt finns många med. De kanske har gatufoto som specialitet men de flesta är helt enkelt duktiga fotografer och fotar även landskap, portätt mm. väldigt skickligt.

Där finns väldigt mycket gatufotobilder där att rota runt bland. En del tycker jag om. En del inte.Skulle det vara fel?

Man når inte konsesus inom något som har med tycke och smak att göra bara därför man kan mycket om ämnet. Det finns väl inga som kan diskutera så häftigt om något och ha så olika syn på vad som är bra och dåligt som just experter.

Så att det skulle finnas någon objektiv syn på vad som är rätt eller fel när det gäller gatufoto ser jag som rent nonsens.
De som sysslar med har oftast väldigt olika stil på sina bilder. Så även de som sysslar med det har tydligen olika tycke och smak om vad som är en bra bild.
Det säger väl allt.
 
Senast ändrad:

Tony johansson

Aktiv medlem
Vem som helst hade givetvis inte kunnat ta den aktuella bilden. Det krävs ett visst mått av hänsynslöshet/mod/frimodighet eller vad man vill kalla det för att gå fram till någon och ta en bild på nära håll.
Intressant att du nämner det. Jag skulle kunna tänka mig att om någon går fram till en vilt främmande människa på publik plats och bränner av en blixt i ansiktet, tangerar det (nästan) ofredande i brottsbalken.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Hej,

[...]

Vad tycker ni om bilden?

/Ola
Den skulle passa utmärkt som affisch till en film som skulle heta ”Familjesemestern”, eller ”Sune på Kiviks marknad”.

Dels visar den på något vis hur det kan vara för en familj på semester, och dels upplever jag den som om den var tagen av lillebror med ny kamera - snap med slagskuggor från blixten.

Men jag är nyfiken på juryns motivering. 1 bild av hundratusen inlämnade. Något väldigt speciellt måste juryn ha sett.
 

PMD

Aktiv medlem
Varför skulle man inte kunna höra nyanserna i musiken om man inte läst på och kan en massa om just den typen av musik.
Därför att man uppfattar mycket mer av ett musikstycke om man förstår hur den typen av musik är uppbyggd.

Man kan förstås mycket väl tycka bra om musiken ändå.
 

thommym

Aktiv medlem
Det här är ju en så typisk kommentar när det gäller konst som man inte förstår sig på. Tvivlar starkt att du är redo att ta hundratals bilder nära med blixt rakt på människor som du inte känner för att få några enstaka som är intressanta och bra.
Kul att kunna reta upp dig, men det var egentligen inte avsikten.
 

afe

Aktiv medlem
Jag förstår inte varför en del är så missunsamma när en bild i en genre de inte själva förstår sig på eller utövar vinner ett pris. Det finns många duktiga gatufotografer som förmodligen är totalt ointresserade av bilder på t.ex. husdjur, barn, vilda djur och annat, men jag har inte sett många exempel på att de dissar de bilder som vinner fototävlingar i en klass som gäller just dessa bilder.
 

Frekeman

Aktiv medlem
Jag förstår inte varför en del är så missunsamma när en bild i en genre de inte själva förstår sig på eller utövar vinner ett pris. Det finns många duktiga gatufotografer som förmodligen är totalt ointresserade av bilder på t.ex. husdjur, barn, vilda djur och annat, men jag har inte sett många exempel på att de dissar de bilder som vinner fototävlingar i en klass som gäller just dessa bilder.
Du har en klar poäng här, Anders. Vid närmare eftertanke så har jag svårt att se att jag själv skulle skriva nåt kritiskt om en vinnarbild i en annan genre än gatufoto. Lite konstigt kanske eftersom det har uttryckts här i tråden att "gatufotograferna är den värsta kategorin inom foto". Måste nog anstränga mig lite mer för att leva upp till det epitetet...
 

afe

Aktiv medlem
Jag behöver nog också jobba lite för att vara bland de värsta. Jag fotograferar allt möjligt, inklusive att fuska inom GF, men jag rackar inte ner på vad andra fotograferar. Jag tycker det är synnerligen tråkigt när en del då och då försöker förminska en genre de själva vare sig är intresserade av eller behärskar.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Trådskaparen frågar vad jag tycker, vilket jag svarar på.
Det är väl det som tråden ska handla om?

Det stod inte att bara de som förstår gatufoto ska säga vad de tycker.

För övrigt finns det en hel det annat gatufoto som jag tycker är fint.
 

Frekeman

Aktiv medlem
Trådskaparen frågar vad jag tycker, vilket jag svarar på.
Det är väl det som tråden ska handla om?

Det stod inte att bara de som förstår gatufoto ska säga vad de tycker.

För övrigt finns det en hel det annat gatufoto som jag tycker är fint.
Nja, du började med att hålla med Tony och det är väl inte helt feltolkat att både du och han var rätt kritiska till bilden i alla fall initialt med tanke på Tonys "Ja, vad skall man säga !?" - som du alltså höll med om.

Det har väl inte varit någon som påstått att bara de som förstår något ska ha rätt att säga vad det tycker? Men, samtidigt så bör det väl ändå vara fritt fram att ha åsikter om tyckandet i sig?

Som jag förstår det så sysslar du mycket med sportfoto, särskilt fotboll. Ponera att jag skulle dissa ett framröstat fotbollsfoto som har vunnit nån tävling baserat på att kvaliteter som jag som gatufotograf vill se i foton? Jag har ju rätt till min åsikt men den rimmar illa med hur de som utövar denna typ av sportfoto, och vet vad tidningar, aktiva fotbollsspelare och andra inom gebitet är ute efter och uppskattar. Och om jag skulle påstå att vi alla skulle kunna ta en sån bild själv så bör du med rätta kanske himla lite ögonen inför mina ord. Det är precis vad som hänt här.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Tonys "Ja, vad skall man säga !?" .
Ja, det skrev jag, i kontexten av att detta är det vinnande bidraget i en tävling där det lämnats in 100 000 bilder.

Dessutom skrev jag också i det inledande bidraget som författats av min hand följande;

"Hade varit intressant att ta del av juryns motivation till varför just denna bild blev vald till vinnare." Kunde vara lämpligt att nämna det i sammanhanget också.

Dessutom, jag kan inte se att det är någon kritik (från mitt håll), gentemot GF- gengren som sådan, i o m det.
 
ANNONS