Annons

Äkthet i naturfotografier

Produkter
(logga in för att koppla)

Lowrider

Aktiv medlem
Jag är utbildad bildkonstnär o målar landskapsmotiv annars, i vilket jag har haft en helt annan arbetsprocess. Har alltid haft en för stor respekt för fotot tidigare (tiden/dokumentation). Och den uppfattning jag har har av FS´s defenition av manipulation är att dom vill värna om den unika särarten i en fotografs arbetsprocess. Alltså att det inte är så viktigt att veta om en enstaka bild är manipulerad.

Antingen hade jag fått fel uppfattning från början, eller så har det skett en generell attityd förändring under dom 10 år jag var borta från fotot. Men möjligheterna till efterbehandling har gjort det inressant för mig igen iaf. När jag kan efterskapa en känsla är ju skillnaderna mellan måla o fota i princip bara att jag slipper rengöra penseln i PS. (Men i bakhuvudet känns det fortfarande som lite fusk ;)

Det jag vill ha sagt är väl att det tekniska/formatet inte är så viktigt utan skillande mellan en fotograf och en konstnär är HUR du skapar bilden i huvudet, där har det tidigare varit skillnad, men efter ha läst flera forum här på FS verkar det som det är en gräns som nästan har försvunnit. På gott eller ont...
 

Stadan

Aktiv medlem
light skrev:
Det finns en lång och stark tradition av något som kan kallas "klassisk fotografi" och som går ut på att fotot dokumenterar verkligheten, för att nu uttrycka sig enkelt. Ett foto ljuger aldrig som man i folkmun sa förr. Fotografering har allmänt betraktat haft något äkta över sig, när man tittat på ett foto så har man utgått från att det är "verkligheten" man sett.
Personligen ser jag detta som en myt och din och min syn på bilder, fotografi, verklighet och äkthet skiljer sig i mycket stor utsträckning. Vi är således överrens om att vara oense. Gott så.

/Staffan
 

tormig

Aktiv medlem
light skrev:

Det finns en lång och stark tradition av något som kan kallas "klassisk fotografi" och som går ut på att fotot dokumenterar verkligheten, för att nu uttrycka sig enkelt. Ett foto ljuger aldrig som man i folkmun sa förr. Fotografering har allmänt betraktat haft något äkta över sig, när man tittat på ett foto så har man utgått från att det är "verkligheten" man sett.
Fotografier har alltid "ljugit", från första början. Förstår inte hur denna myt att fotografier skulle avbilda verkligheten kan vara så livskraftig.

Jag såg en dage, duge, äsch, (Google) daguerreotype föreställande en gata i Paris häromdagen. Gatan var till synes helt folktom. Men det berodde på att slutartiden var så lång att inget som rörde på sig fastnade. I verkligheten kryllade det av folk och ekipage på den där gatan. Helt utan photoshop och andra verktyg hade man alltså åstadkommit en bild som strängt taget inte hade något med "verkligheten" att göra. Skulle du nu mha t.ex. PS pilla dit folk och vagnar på den där gatan skapar du en bild som är mycket mer verklighetstrogen än orginalet. Men då hade den ju varit "manipulerad" och därmed "oäkta".

Ett annat exempel är val av motiv, vinklar, tidpunkter mm. I ett gammalt reportage om Jens Assur, jag tror det var på den tiden han fortfarande jobbade på Expressen, berättade han att redan på flyget ner till platsen (afrika eller nåt gissar jag) tänkte han ut vilka bilder han skulle ta. Man förstod att han och den skrivande journalisten hade bestämt på förhand vilken vinkling reportaget skulle ha och Assur skulle levera "rätt" bilder. En annan fotograf, tillsammans med en annan fotograf och en annan vinkling hade åstadkommit en helt annan "verklighet".

Hur mkt jag än gillar analogt sv/v fotografi kan jag inte annat välkomna den digitala tekniken för att den en gång för alla kommer att befria fotografin från verklighetkravets tyranni.
 
Senast ändrad:

Arleklint

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Tidsrymden

Maxell skrev:
Uppgifterna om mina bilder och hur de har kommit till bestämmer jag över –ingen annan. Jag har emellertid aldrig, och tänker heller aldrig, varse ljuga eller mörka någon information. Den dag Fotosidan kommer avkräva mig dessa uppgifter som ett villkor för att få vara medlem, då drar jag.
Helt rätt! När vi presenterar våra bilder har vi vår fulla frihet att ange vilken information vi vill och utelämna det vi anser oviktigt. Det avgör fotografen allsmäktigt!

Ragnar, jag skrev en fråga till dig som du inte besvarat. Jag är nyfiken på svaret.

"Jag gillar fria val och att varje fotograf uppger den han/hon tycker är viktigt för bilden.

Om det faktum att jag inte fyller i fältet innebär att du inte kommenterar bilden accepterar jag det. Accepterar du då att jag inte fyller i det?"
 

cwe

Aktiv medlem
Jag förstår inte riktigt det här med den "traditionella skolan", kan ni inte förklara hur ni resonerar?

Om vi tar Jannes synvinkel på vad som är acceptabelt/äkta som utgångspunkt, för diskussionens skull? Alltså, att jobba med olika tekniker direkt vid fotograferingen, inklusive filter mm är okey. Att om detta görs i kameran (analog eller digital) är viktigt.

Vad är det som drar och stimulerar egentligen?

* Är det att få ihop alla visuella trådarna, komposition/färger/motiv/ljus mm samtidigt i ett ögonblick som ger kicken?
* Eller är det en renhet i att ha valt vissa verktyg (med dess begränsningar)? Att se vad man kan göra med begränsade medel?
* Eller något annat?

Om jag fortsätter...
Om jag fortsätter till vad man inte känner som äkta, vad kommer den känslan ifrån? Vad är det man inte vill ha "frihet" att göra?

* Är det den utsträckta tiden (som någon pratade) om, att bilden inte blir till i ett "ögonblick"? Hålla på att dutta med efterbehandling osv...
* Eller är det en känsla av att "allt ju är möjligt", en villrådighet att "om jag släpper dessa ramar, vad gäller då?" - "vilka ramar ska vi ha då?"

Jag har själv känt mig fram i min egen mer "digitala ståndpunkt" om vad jag tycker är okey, och vad som inte känns okey... och jag har nog kommit fram till att jag är "fotografiskt orienterad", jag vill jobba med foton huvudsakligen, men kan (tydligt) komplettera med andra inslag/sandwichar mm, där det hjälper att illustrera det jag vill få fram. Att "ljuga i bilden" vill jag dock inte göra...

Ska fundera vidare på vad jag kommit fram till, kommer i ett senare inlägg...
-Christian
 

light

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Tidsrymden

Maxell skrev:
Du ska inte försvara Fotosidans policy, och inte heller ska du påtvinga någon annan den. Det är redaktionens uppgift .......

.......Möjligheten att uppge bildernas status har tillkommit efterhand, och vad jag minns, efter långa och heta diskussioner. Och notera att jag skriver "möjligheten" för det är precis det som det är frågan om. Uppgifterna om mina bilder och hur de har kommit till bestämmer jag över –ingen annan. Jag har emellertid aldrig, och tänker heller aldrig, varse ljuga eller mörka någon information. Den dag Fotosidan kommer avkräva mig dessa uppgifter som ett villkor för att få vara medlem, då drar jag.
(Nu är jag hemma igen.)

Jag har rätt att försvara FS:s policy och skrivelser. Jag är medlem i en community som har ett "program", en skrivelse, en policy. Och om folk här i denna vår community kritiserar och angriper gemenskapens skrivelser har jag rätt att försvara den. Och jag tror inte FS:s ledning blir arga för det. Tvärtom, jag gissar att de hellre ler lite förnöjt.

Ska jag då "påtvinga" någon den? Påtvinga är fel ord, men jag anser mig ha rätt att påtala vad FS faktiskt vill och önskar om jag ser att medlemmar har en radikalt annan uppfattning än FS. Om det sen felaktigt uppfattas som påtvingande så är det inte mitt problem.

Sen tycker jag inte denna sak tjänar på att vi uttrycker hot. Men när nu du har börjat ... jag skulle tänka att det inte är omöjligt att det finns folk som redan dragit eller funderar på det, nämligen alla de som känner sig lite frustrerade över att de så ofta förnekas vetskap huruvida bilder de betraktar är manipulerade eller inte.

Det är nämligen så att hur än FS väljer att ha upplägget så kommer det att finnas folk bland alla dessa 70000 som blir besvikna och vissa kanske till och med börjar hota med att dra.

Men, som sagt, sådana hot gagnar inte en gemenskap som denna.

Du skriver: "Uppgifterna om mina bilder och hur de har kommit till bestämmer jag över."

Varken jag eller FS har krävt att du ska delge HUR dina bilder kommit till. Ingen begär det. Jag måste ha varit mycket otydlig trots att jag flera gånger försökt förklara. Ursäkta mig därför.

Jag försöker på nytt. Det jag har framlagt till förslag är följande:

Fältet "Ingen uppgift" tas bort.

Sedan begär jag minsta möjliga, dvs att man antingen kryssar i "Ja, manipulerad" eller "Nej, omanipulerad". (Eller andra ordval än det kontroversiella "manipulerad".)

Fyller man i "Ja, manipulerad" erbjuds man därefter en MÖJLIGHET att ytterligare ge besked om på vilket sätt bilden är manipulerad. Det är helt frivilligt. (Jag har även i annat inlägg gett förslag på hur en inledande text av FS:s till ett sådant fält kunde se ut.)

På detta sätt skulle FS:s goda intention uppfyllas också i verkligheten. Dvs deras goda intention när de skriver:

"Vad vi däremot tycker är viktigt, är att berätta om en bilds eventuella manipuleringar, för att betraktaren skall få en så bra grund som möjligt att stå på, i samband med sin kritik av bilden."

Är jag sträng? Nej, jag tycker jag är mildare än flera av mina motståndare i denna tråd. För flera av er brukar säga att man ska fråga och då kommer ni alltid att ge svar. Men jag anser att det inte ska vara nödvändigt. Jag menar att man har rätt till "yrkeshemligheter". Ingen ska behöva känna sig tvingad att avslöja eller berätta hur man skapar sina alster.

Det enda jag begär, och det är minsta möjliga, att man berättar ATT bilden är manipulerad (enligt FS:s definition) om den är det.

Sedan ska MÖJLIGHET erbjudas om man vill ge mer information. Och vi betraktare har förstås också möjlighet att fråga.

Och det här är en lösning som jag tror alla med lite god vilja skulle kunna acceptera.

Sedan har man ju alltid möjlighet att klargöra sin egen högst personliga uppfattning på "sin sida", och det är också något jag tycker man bör göra om det är så att den syn man har på dessa frågor avviker från FS.
 

Arleklint

Aktiv medlem
cwe skrev:
Jag förstår inte riktigt det här med den "traditionella skolan", kan ni inte förklara hur ni resonerar?

Om vi tar Jannes synvinkel på vad som är acceptabelt/äkta som utgångspunkt, för diskussionens skull? Alltså, att jobba med olika tekniker direkt vid fotograferingen, inklusive filter mm är okey. Att om detta görs i kameran (analog eller digital) är viktigt.
Du verkar kunna sätta dig in i hur jag tänker ganska bra tycker jag :)
Jag känner en tillfredställelse (renhet om du vill) i att försöka skapa den bild jag vill med det verktyg jag valt utan att behöva putsa till det i efterhand. Det är en tillfredställelse i att ibland lyckas behärska det verktyget med sina förmågor och sina brister.
 

light

Aktiv medlem
tormig skrev:
Förstår inte hur denna myt att fotografier skulle avbilda verkligheten kan vara så livskraftig.
Till stor del beror det på fotografier i dagstidningar. I allmänhet litar folk på att de bilder som finns där återger verkligheten. Och vi har alla bilder i facklitteratur och studielitteratur och i uppslagsverk. Osv. I allmänhet utgår folk från att dessa bilder som finns där är "äkta", "sanna", och ett i huvudsak troget återgivande av verkligheten.

Och jag håller med dem (!), även om jag samtidigt är medveten om de t.ex. "filosofiska" aspekter och den komplexa natur som uttrycken innehåller.
 

cw-op

Aktiv medlem
light skrev:
Till stor del beror det på fotografier i dagstidningar. I allmänhet litar folk på att de bilder som finns där återger verkligheten. Och vi har alla bilder i facklitteratur och studielitteratur och i uppslagsverk. Osv. I allmänhet utgår folk från att dessa bilder som finns där är "äkta", "sanna", och ett i huvudsak troget återgivande av verkligheten.

Och jag håller med dem (!), även om jag samtidigt är medveten om de t.ex. "filosofiska" aspekter och den komplexa natur som uttrycken innehåller.
Du tror väl på allt som skrivs i tidningarna oxo(c;? Jösses, finns det inte nåt virtuellt "Mayflower" som vi kan placera puritanerna på? JANNE
 

light

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tidsrymden

Janne: "Helt rätt! När vi presenterar våra bilder har vi vår fulla frihet att ange vilken information vi vill och utelämna det vi anser oviktigt. Det avgör fotografen allsmäktigt!"

Det kan jag hålla med om i princip. HUR mycket, och VAD, får vi själva avgöra. Men ATT vi manipulerat (enligt FS:s definition), om vi nu gjort det, ska vi i denna community delge varandra anser jag. Sedan ska vi erbjudas MÖJLIGHET att delge vidare information.

Janne: "Ragnar, jag skrev en fråga till dig som du inte besvarat. Jag är nyfiken på svaret. "Jag gillar fria val och att varje fotograf uppger den han/hon tycker är viktigt för bilden."

Ja, det håller jag i princip med om. Varje fotograf BÖR dock vara öppen för att ge efterfrågad information. Men man ska inte behöva känna sig tvingad på något sätt.

Janne: "Om det faktum att jag inte fyller i fältet innebär att du inte kommenterar bilden accepterar jag det. Accepterar du då att jag inte fyller i det?"

Jag vill som sagt, att fältet "Ingen uppgift" slopas. Detta för att FS:s goda intention ska uppfyllas. Därmed behöver du för att kunna ladda upp en bild fylla i ett av de två fälten "Ja, manipulerad" eller "Nej, omanipulerad".

Och skulle du ogilla detta förfarande har du alltid möjlighet att ge din personliga syn på "din sida", alternativt på det fält som öppnas ifall du fyller i "Ja, manipulerad".
 
Senast ändrad:

tormig

Aktiv medlem
light skrev:
Till stor del beror det på fotografier i dagstidningar. I allmänhet litar folk på att de bilder som finns där återger verkligheten. Och vi har alla bilder i facklitteratur och studielitteratur och i uppslagsverk. Osv. I allmänhet utgår folk från att dessa bilder som finns där är "äkta", "sanna", och ett i huvudsak troget återgivande av verkligheten.

Och jag håller med dem (!), även om jag samtidigt är medveten om de t.ex. "filosofiska" aspekter och den komplexa natur som uttrycken innehåller.
Tror du på den om rödluvan också? Man skall inte lita på det man ser och läser.

Allt och alla har en agenda, mer eller mindre tydlig. Ingen text, ingen bild, ingenting görs utan en tanke. Varenda bild du ser är subjektiv liksom varenda text du läser. Objektivitet existerar inte och i synnerhet inte inte i (dags)tidningar. Facklitteratur, studielitteratur och uppslagsverk är likaså ett resultat av sin tids idéer.

Slå upp ordet "neger" i ett uppslagsverk från 1900-talets början och jämför med en nutida förklaring. Texten och bilden är garanterat olika men båda är "äkta" i den meningen att de inte är manipulerade men "verkligheten" har förändrats.
 

Maxell

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tidsrymden

light skrev:
(Nu är jag hemma igen.)

Jag har rätt att försvara FS:s policy och skrivelser. Jag är medlem i en community som har ett "program", en skrivelse, en policy. Och om folk här i denna vår community kritiserar och angriper gemenskapens skrivelser har jag rätt att försvara den. Och jag tror inte FS:s ledning blir arga för det. Tvärtom, jag gissar att de hellre ler lite förnöjt.

[...]

Sedan har man ju alltid möjlighet att klargöra sin egen högst personliga uppfattning på "sin sida", och det är också något jag tycker man bör göra om det är så att den syn man har på dessa frågor avviker från FS.
Vad var det nu Carl Lidbom sa till Anders Björk?
Det är nog ungefär det jag skulle vilja utbrista!

Jag har viktigare fajter att vinna än den här, och lägger härmed ner min röst!
 

tormig

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tidsrymden

light skrev:

Jag har rätt att försvara FS:s policy och skrivelser. Jag är medlem i en community som har ett "program", en skrivelse, en policy. Och om folk här i denna vår community kritiserar och angriper gemenskapens skrivelser har jag rätt att försvara den. Och jag tror inte FS:s ledning blir arga för det. Tvärtom, jag gissar att de hellre ler lite förnöjt.

Ska jag då "påtvinga" någon den? Påtvinga är fel ord, men jag anser mig ha rätt att påtala vad FS faktiskt vill och önskar om jag ser att medlemmar har en radikalt annan uppfattning än FS. Om det sen felaktigt uppfattas som påtvingande så är det inte mitt problem.
I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Fotosidan, och Ordet var omanipulerad.

Är du alldeles säker på att den sorts gemenskap du verkar söka finns här?
 

light

Aktiv medlem
tormig skrev:
Tror du på den om rödluvan också? Man skall inte lita på det man ser och läser.

Allt och alla har en agenda, mer eller mindre tydlig. Ingen text, ingen bild, ingenting görs utan en tanke. Varenda bild du ser är subjektiv liksom varenda text du läser. Objektivitet existerar inte och i synnerhet inte inte i (dags)tidningar. Facklitteratur, studielitteratur och uppslagsverk är likaså ett resultat av sin tids idéer.

Slå upp ordet "neger" i ett uppslagsverk från 1900-talets början och jämför med en nutida förklaring. Texten och bilden är garanterat olika men båda är "äkta" i den meningen att de inte är manipulerade men "verkligheten" har förändrats.
Jag tror du blandar ihop äpplen och citroner nu. Att bilder i t.ex. dagstidningar kan ha en "subjektiv" karaktär är det ingen som behöver betvivla.

Bilden kanske visar en glad och strålande Göran Persson som mottager en ros på deras kongress.

Subjektiv? Javisst. Men manipulerad? Nej, det är den förmodligen inte, bilden återgav förmodligen ögonblicket, verkligheten, helt korrekt.

Och det är det som i alla fall jag försöker förmedla här när jag skriver t.ex. om varför folk i allmänhet bedömer fotografier på annat sätt än målade tavlor.

Vi ska inte krångla till det hela i onödan.
 

light

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tidsrymden

tormig skrev:
I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Fotosidan, och Ordet var omanipulerad.

Är du alldeles säker på att den sorts gemenskap du verkar söka finns här?
Javisst, fotosidan är min gud och jag är dess trogne lille martyr. Lydig intill döden.

Och om församlingsmedlemmar i Fotosidan inte sköter sig utan avfaller från Fotosidans budord, då är det inte den trogne lille martyren som bör uppmanas söka ny gemenskap utan de avfallna.

;-)
 

cwe

Aktiv medlem
Nej,
nu tycker jag att den här diskussionen spårar ur tyvärr.

Ragnar, vi är många som sagt att vi "hör vad du säger". Måste du driva din fråga i varje tråd alltför långt?

Om du nu känner så starkt för ditt förslag, framför det då som ett funktionsförslag under forumet fotosidan.se/funktionsförslag. Eller maila redaktionen, så att de kommer galopperande till din sida.

Tråden handlade ursprungligen om en diskussion om äkthet i naturfoton (och kanske något bredare motivområden). Kan vi vänligen hålla det till det nu?

-Christian
 

light

Aktiv medlem
cwe skrev:
Nej,
nu tycker jag att den här diskussionen spårar ur tyvärr.

Ragnar, vi är många som sagt att vi "hör vad du säger". Måste du driva din fråga i varje tråd alltför långt?

Om du nu känner så starkt för ditt förslag, framför det då som ett funktionsförslag under forumet fotosidan.se/funktionsförslag. Eller maila redaktionen, så att de kommer galopperande till din sida.

Tråden handlade ursprungligen om en diskussion om äkthet i naturfoton (och kanske något bredare motivområden). Kan vi vänligen hålla det till det nu?

-Christian
Människor ställer direkta frågor till mig. Skulle jag inte få svara? Andra visar med sina inlägg att de inte alls förstår mig. Skulle jag då inte få förklara? Andra ironiserar över mina inlägg. Skulle jag då inte få skoja lite tillbaka?

Och nu kommer du här och lägger all skuld på mig.

Är du säker på att det bara är jag som är den skyldige i din rättegång?
 

hansen2

Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Du verkar kunna sätta dig in i hur jag tänker ganska bra tycker jag :)
Jag känner en tillfredställelse (renhet om du vill) i att försöka skapa den bild jag vill med det verktyg jag valt utan att behöva putsa till det i efterhand. Det är en tillfredställelse i att ibland lyckas behärska det verktyget med sina förmågor och sina brister.
Jag förstår nog också vad du menar. Men vad är skillnaden mellan att din kameradator är färdiginställd och gör de justeringar du önskar efter fotograferingsögonblicket och att göra samma sak i en dator hemma med t.ex anpassade actions i PS som gör samma justeringar?
Som jag ser det är skillnaden endast geografisk och att i det senare alternativet görs justeringarna en längre tid efter exponeringen än i det första.
Det första låter dock finare och mer "äkta" men blir endast en konstruktion utan egentlig substans.
Men kanske *känns* det första mer fotografiskt och "äkta" vilket ger en extra tillfredsställelse, vilket inte är att förakta?

/Johan
 

Anders Östberg

Guest
Jag har heller inga problem med att vissa väljer kameradatorn framför skrivbordsdatorn, det kan ju vara en intressant utmaning eller ett sätt att minska tid och arbete bakom skrivbordet.

Vad jag däremot har problem med är de som ser nedvärderande på att göra saker "i datorn", de har ju inte förstått att exakt samma saker görs åt dom av kameran, med mindre kontroll och dessutom oftast mindre insikt om vad som händer med bilden.

Live and let live...
 

tormig

Aktiv medlem
light skrev:
Javisst, fotosidan är min gud och jag är dess trogne lille martyr. Lydig intill döden.

Och om församlingsmedlemmar i Fotosidan inte sköter sig utan avfaller från Fotosidans budord, då är det inte den trogne lille martyren som bör uppmanas söka ny gemenskap utan de avfallna.

;-)
Amen!
 
Senast ändrad:
ANNONS