Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alienslem, giftalger och monsterflugor

Produkter
(logga in för att koppla)

dJb

Aktiv medlem
_J0nas_ skrev:
Att uppskatta ting är en mognadsprocess, vad jag tycker är vackert i dag hade jag förmodligen haft svårt att uppskatta för 10 år sedan och så vidare. Det jag ville komma till var att ingen har rätt att avgöra vad jag tycker är vackert eller tilltalande. Eftersom alla har olika uppfattning om det som rör estetik tycker jag bara att det känns dumt att fördöma en bild pga. att jag personligen inte uppskattar just en motivkategori eller ett sätt att komponera bilder.
Om bilden jag publicerar berör mig innebär ju inte att den berör någon annan, vad som kittlar din synnerv och dina sinnen kanske inte kittlar mina. Så länge ingen kan sätta fingret på vad som är rätt och fel ser jag ingen anledning att fördömda bilder som på ett korrekt tekniskt sätt porträtterar motivet. Är det något med mina bilder som inte uppskattas skriv det, förklara er synvinkel och jag lovar jag kommer att bli en så mycket bättre fotograf. God natt och sov gott!
Som du skriver så sker det en mognadsprocess. Det man uppskattade som nybörjare uppskattar man kanske inte på samma sätt när man hållit på ett tag. I början kan man fascineras av bilder som är vackra och lättillgängliga, solnedgångar är ju det "klassiska" exemplet. Efter hand utvecklar man dock kanske bildseendet och börjar uppskatta andra aspekter i bilden. Hur har fotografen komponerat bilden? Hur skulle man uppfatta den med en annan komposition? Vilka känslor skapar bilden? Särskilt i poolen för avancerad kritik tycker jag detta är viktigt. Huruvida bilden är tekniskt perfekt eller inte tycker jag inte alltid är så viktigt. Det finns otroligt många skarpa, fina och tekniska bilder som är tråkiga så man kräks. Lite som studiomusiker som spelar tekniskt "perfekt" musik utan att det svänger. Känslan saknas. Nog måste man väl kunna få uttrycka sånt i en pool för avancerad kritik på landets största fotosajt riktad till fotografer? Vi är väl ändå de flesta vuxna människor med ambition att utvecklas? Känner man att man har problem med tekniken i sig finns ju i första hand andra pooler att välja.
För att åter använda en liknelse från musikvärlden känns mångas syn på fotografin som audiofilens strävan efter det "perfekta" ljudet. I slutänden reduceras själva musiken bort och man analyserar specialinspelningar eller frekvenstoner. På samma sätt riskerar bilden att reduceras bort till förmån för teknik om man inte låter sig föra en djupare diskussion med bilden i centrum.
 

Gunnlaug

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Apropå överdrifter...

cw-op skrev:
"Kritiska bildkommentarer" jovisst! Din kommentar på hennes självporträtt var ju "oantastlig" i all sin försåtlighet men du ska inte underskatta folk, JV! Det var nog ett och annat ögonbryn som höjdes där ...? JANNE
Ja men det är väl bra att "ett & annat" grovbuskigt ögonbryn lyfts i en tid då det knappt existerar några ögonbryn...
 

Gunnlaug

Aktiv medlem
Ja det väl inte så konstigt med tanke på införandet av "Hård Kritik" ;)

Annars är det väl bara ett ytterst fåtal här på FS som ibland hostar upp slem (enligt vissa) under bilder... Allt annat är en starkt kryddad överdrift Janne...



Mvh...
 
Senast ändrad:

hansen2

Aktiv medlem
Vad som saknas är 'raka rör', konkreta kommentarer med ett verkligt innehåll, vilket naturligtvis inte är detsamma som att vara otrevlig.

/Johan
 

cw-op

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Apropå överdrifter...

Gunnlaug skrev:
Ja men det är väl bra att "ett & annat" grovbuskigt ögonbryn lyfts i en tid då det knappt existerar några ögonbryn...
Är det det som är meningen med fotosidan att man ständigt ska "röra om i grytan"? Jag tror inte så värst många håller med om den skrivningen. Låter mer som en site för matlagning. Kryddad överdrift eller ej, det är frågan (c;? JANNE
 

Gunnlaug

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Apropå överdrifter...

cw-op skrev:
Är det det som är meningen med fotosidan att man ständigt ska "röra om i grytan"? Jag tror inte så värst många håller med om den skrivningen. Låter mer som en site för matlagning. Kryddad överdrift eller ej, det är frågan (c;? JANNE
Där är vi helt eniga Janne... FS ska inte bara vara gryta för Ria Wägner... ;)
En väl balanserad soppa smakar nog alltid bäst skulle jag tro... men ibland måste man också kunna stoppa ner en något starkare krydda, utan att smaklökarna går i taket...


Mvh
 

cw-op

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Apropå överdrifter...

Gunnlaug skrev:
Där är vi helt eniga Janne... FS ska inte bara vara gryta för Ria Wägner... ;)
En väl balanserad soppa smakar nog alltid bäst skulle jag tro... men ibland måste man också kunna stoppa ner en något starkare krydda, utan att smaklökarna går i taket...


Mvh
Kul fenomen det här med att dra upp gamla och döda tv-personligheter? I en annan tråd kom självaste Jan Lindblad ut ur garderoben. Då i lite förklenande ordalag av typen "tama djur" etc? Jag tycker allvarligt talat att det är för lite av både Ria Wägners och Jan Lindblads anda här på fs faktiskt.

Starkare krydda ja ... Jo men hur bra är det egentligen när känsligheten sjunker? Folk blir ju så fartblinda av starkare kryddor att till slut duger inte saltsyra längre (C;? Vinkeli-vink JANNE
 

cw-op

Aktiv medlem
Jo du JV.
När jag analyserar dina tre senaste inlägg slår det mig att du inte kan räkna med mig som gäst på din restaurant, tyvärr! Grovbuskiga ögonbryn upphostat slem och smaklökar är inga ingredienser som tilltalar min kulinariska tekopp om jag säger så. I det fallet hjälper nog inga kryddor i världen! (C;= JANNE
 

Gunnlaug

Aktiv medlem
cw-op skrev:
Jo du JV.
När jag analyserar dina tre senaste inlägg slår det mig att du inte kan räkna med mig som gäst på din restaurant, tyvärr! Grovbuskiga ögonbryn upphostat slem och smaklökar är inga ingredienser som tilltalar min kulinariska tekopp om jag säger så. I det fallet hjälper nog inga kryddor i världen! (C;= JANNE
Jag kan mycket väl förstå om du ratar dessa osmakliga ingredienser Janne... men som tur är så bjuder "nya" svedala på en ganska så mångfacetterad flora av restauranger där Du kan inmundiga de du gillar bäst...
Bara ett råd på vägen... Se upp för den sliskiga "klubben-för-inbördes-beundran-soppan bara... ;)


Mvh
 

cw-op

Aktiv medlem
Gunnlaug skrev:

Bara ett råd på vägen... Se upp för den sliskiga "klubben-för-inbördes-beundran-soppan bara... ;)


Den där soppan kanske kan va nåt, slisk & beundran ... Mmmm! Av en händelse -som kan verka som en ren tillfällighet- så har jag kommenterat en av dina bilder förresten. Mv JANNE
 

Gunnlaug

Aktiv medlem
Den där soppan kanske kan va nåt, slisk & beundran ... Mmmm! Av en händelse -som kan verka som en ren tillfällighet- så har jag kommenterat en av dina bilder förresten. Mv JANNE [/B][/QUOTE]



Ha ha ha... ja man tackar man tackar... inte så ofta man får så fint främmande... å dessutom under en så sliskig bild... =D
 

Maverick

Aktiv medlem
Har nu kommit igenom allt även om det gick fort på slutet. Men jag har några reflektioner.

Till att börja med förstår jag inte riktigt varför man laddar upp en bild man är nöjd med. Inte heller förstår jag varför en bild som har det där lilla extra skulle behöva nån form av hård kritik? Ska det bli nått slags kollektivt sökande efter den perfekta bilden? Den heliga graalen?

Sedan förstår jag inte varför det skulle vara så svårt att kritisera en bild och förhålla sig objektivt till motivvalet. Det tyder bara på okunskap. Läs en bok eller gå en kurs i ämnet bildanalys i så fall.

Trådar som den här gör ingenting bättre. Det blir bara ytterligare en minuspost över FS för- och nackdelar.

Det börjar mer och mer att likna en virtuell fotoklubb. Där kompetens sätts efter antal år man ägt en kamera. Inte huruvida man fortfarande utvecklas och leker med bilderna. Detta är något som är supertydligt i fotoklubbssammanhang. Där bilder från 60-talet lovordas högt för att de är "tidlösa". Fantasin i tolkningen av teman är i stort sett obefintlig och man fnyser åt de som tar ut svängarna.

Min spontana tolkning av den diskuterade poolen är ju att man kan få lite mer rättfram kritik. Inte att man ska ladda upp årets bild.

/Maverick
 

cwe

Aktiv medlem
Phiiuuueeweew!

Hallo, hej tjena!

Du. Jo just det, Du där...
När hade du kul på fotosidan sist?
Din djupa rynka där i pannan, alltså??
Nu har du nog förläst dig i forumet igen! :)

Jo, det finns något annat....
Jo alltså...
Du vet. Kom igen då.

Bilder! Så var det. :cool:
Gör en riktigt fånig bild.
Gör en riktigt pretto bild.
Gör en bild så får någon att skratta.
När såg jag en triptyk senast? Det var åratal sedan....

Nej vet ni. Lite bilder vill jag ha. Bilder!
-Christian
 

Bilagor

ulricahdesign

Aktiv medlem
Det roliga i att ha läst igenom hela tråden än en gång är min fascination över första inlägget i hela debatten.

"Det är för mycket som är riktigt undermåligt".
Det är ju bara en personlig åsikt!

Om det fanns bara 50 medlemmar på fotosidan, så skulle i alla fall 35 av dessa ha helt olika smak och åsikter om vad som är en bra bild eller inte.

Ni som tycker att det är skitbilder i poolen, det är ju bara er egna smak och egen kunskap som tycker så. En annan fotograf kan säga om en bild ni skulle vilja radera där att den är skitbra och definitivt passar i poolen.

Egentligen förstår jag inte ens varför man startar en sån här tråd.. har trådstartaren suttit och oggat upp sig själv vid datorn och sen , nu jä-ar ska jag tala om för alla andra på fotosidan hur f-n det ska se ut?!

Alltså.. alla är vi ju så förbaskat olika, och eftersom jag vet att många av er som läser detta nu kommer att tralla in på min sida och titta vad jag har för sorts bilder, så vill jag bara säga Varmt Välkommen! Jag är en absolut nybörjare som fotar på hobbynivå men som har lite ambitioner att komma framåt. Inga spektakulära bilder, inga djupa symboliker, endast ett enda porträtt och inga svartvita gatufoton eller svårförstådda bilder.. bara färgglada naturbilder :)

Inga av mina bilder platsar i hård kritik - absolut inte!! Men.. krasst sagt.. ni som gnäller här på det kassa flödet.. platsar era bilder?

Om jag tar ett exempel på huruvida man är en duktig fotograf eller inte... om jag säger att jag fotat i 2 år och tar en naturbild som är ruskigt bra i mångas ögon, men jag har inte haft några utställningar, inte gett ut någon bok eller gjort mig ett "namn"... och så tar vi "Agda" som varit fotograf sen 1987, gett ut ett par naturfotoböcker, haft ett antal utställningar och många känner igen hennes namn när de hör det.. men bilden vi jämför oss med är egentligen lika bra.. vi har fångat samma känsla, vi har använt oss av samma "regler" och allt finns där i båda våra bilder.

VEM, om båda bilderna låg i "Hård Kritik", skulle säga att min bild var bättre än Agdas? Inte en enda person.. för eftersom Agda är mer "känd" så måste det betyda att hennes bild har något MER än vad min har... frågan är vem som kan sätta fingret på vad det är.. helt konkret? Jag antar att en del av er som skrivit här är beredda att utnämna er själva till det.. det måste ni ju kunna, eller hur?

Det är nästan så att jag skulle vilja att vi bestämde oss för att titta på 10 bilder som är inlagda i poolen för hård kritik, och sen tar vi alla som uttalat oss i denna tråd och talar om vilka av dessa 10 bilder som platsar där eller inte, och varför. Det vore jäkligt kul att se!
Men det vore tarvligt för de 10 fotografier som blir utvalda, så det är inget jag ens tänker föreslå, men tanken är ganska intressant.

Näpp.. nu ska inte jag gnälla mer, nu är det dags att göra något skoj istället.. som att gå ut och fota kanske :))
Trevlig lördag på er alla!!
 
ANNONS