Annons

Alienslem, giftalger och monsterflugor

Produkter
(logga in för att koppla)

urbano

Aktiv medlem
ulricahdesign skrev:
Det roliga i att ha läst igenom hela tråden än en gång är min fascination över första inlägget i hela debatten.

"Det är för mycket som är riktigt undermåligt".
Det är ju bara en personlig åsikt!

Nej det var en felcitering. "Skärp till er", ska det vara.

Ska vi inte sjunga "We shall overcome" nu!
 

urbano

Aktiv medlem
ulricahdesign skrev:


Ni som tycker att det är skitbilder i poolen, det är ju bara er egna smak och egen kunskap som tycker så.
Men fatta nu, bästa Ulrica.
Har aldrig påstått nåt annat.
Ska åsikter förbjudas?

För att säga nåt roligt, kom jag att tänka på Martin Ljung:

"Fingal Olsson som sitter där borta. Är inte han död?"
 

ulricahdesign

Aktiv medlem
Nej nej, förbjud ingenting.
Mina tankar var bara reflektioner på inlägg..

Jag sitter nog också och bara oggar upp mig här bakom skärmen *skrattar*

Det var absolut inte min mening att reta upp dig eller någon annan..

Kram på er.. nu är det dags att fixa håret och åka på en släktträff där jag tänker säga HEJ till mina kära släktingar och sen se till att ungarna hittar sina favvo-sysslingar,och sen tar jag kameran med mig ut i skogen :)
 

hansen2

Aktiv medlem
Maverick skrev:
Det börjar mer och mer att likna en virtuell fotoklubb. Där kompetens sätts efter antal år man ägt en kamera. Inte huruvida man fortfarande utvecklas och leker med bilderna. Detta är något som är supertydligt i fotoklubbssammanhang. Där bilder från 60-talet lovordas högt för att de är "tidlösa". Fantasin i tolkningen av teman är i stort sett obefintlig och man fnyser åt de som tar ut svängarna.
Kanske är det så. Största problemet, som jag ser det, är att här är det dåliga förutsättningar för utveckling såvida man inte är nybörjare. För denne är FS en guldgruva. Men har man seglat förbi nybörjartidens grynnor och skär stannar det upp och det beror förstås på nivån på kritiken.
Detta gör att vi alla leds in i tron att vi är fantastiska fotografer och vi tenderar att ständigt producera bilder som håller en snarlik nivå som vad vi gjort förut. Tycker en del gamla fs-rävar t.o.m blivit sämre (ingen nämnd, ingen glömd).
Vad de få proffsen gör här är för mig en gåta?

Min spontana tolkning av den diskuterade poolen är ju att man kan få lite mer rättfram kritik. Inte att man ska ladda upp årets bild.
Jag gör samma tolkning. Men även i denna pool dominerar den kortfattade och ganska substanslösa kritiken. Frågan är bara vad man gör åt det?

/Johan
 

Maverick

Aktiv medlem
hansen2 skrev:
Kanske är det så. Största problemet, som jag ser det, är att här är det dåliga förutsättningar för utveckling såvida man inte är nybörjare. För denne är FS en guldgruva. Men har man seglat förbi nybörjartidens grynnor och skär stannar det upp och det beror förstås på nivån på kritiken.
Detta gör att vi alla leds in i tron att vi är fantastiska fotografer och vi tenderar att ständigt producera bilder som håller en snarlik nivå som vad vi gjort förut. Tycker en del gamla fs-rävar t.o.m blivit sämre (ingen nämnd, ingen glömd).
Vad de få proffsen gör här är för mig en gåta?



Jag gör samma tolkning. Men även i denna pool dominerar den kortfattade och ganska substanslösa kritiken. Frågan är bara vad man gör åt det?

/Johan


Håller helt med dig. Det tror jag de flesta känner som hängt här ett tag. När jag började så kändes det verkligen att man utvecklades. Nu är det mest bara ett vakuum. Hur långt jag hann i utveckling låter jag andra bedömma. Jag har gått vidare på andra sätt.

Jag tror att ett liknande system som på photosig skulle hjälpa en del. Dvs den som får kommentaren får bocka i huruvida kommentaren var hjälpsam eller inte. Den som gett kommentaren får i så fall en pluspoäng. När man sammlat på sig ett antal pluspoäng så får man ladda upp en bonusbild. Man kan även få minuspoäng får dåliga kommentarer. Men det kräver nog att man sänker uppladdningskvoten rejält för alla. På photosig så tror jag det är 1 bild var tredje dag för alla. Bonusbilder oräknat.

Mvh
Maverick
 

evalisen

Aktiv medlem
Hela tiden kommer vi in på detta stora problem med kritiken/kommentarerna på bilder..
Jag ser det som att detta är överdrivet STORT.
Det kan finnas någon liten kommentar som skrivs och som lyder ungefär följande: Vilken fin bild!
Men alltså vi kan inte läxa upp varenda en som åtminstone skriver sitt "gillande" till en bild.
Vad jag sett här på fs så har dom flesta som blivit varma i kläderna också utvecklat sina ord under bildkommentarer.

Sen att vi skulle ha stannat upp efter att ha varit nybörjare på fs, så ser inte jag det alls... jag har sagt det tidigare, jag följer många fotografer på denna sida och ser deras utveckling med deras bilder och bildseende.
Likadant är det för mej själv, jag lär mej nya saker varje dag.
Och eftersom mitt liv i stort består av foto, så kommer jag inte stanna "här", utan utvecklas vidare.
Jag har ett mål och dit ska jag! :eek:)

Jag skulle vilja se lite bilder från dom som påstår annat än vad jag skriver... för vissa lägger knappt upp bilder.
Utan är mest koncentrerade på att argumentera i dessa trådar.
Hur utvecklande är det för det fotografiska bildseendet?
Är det kanske där som utvecklingen stannat?
För om man själv inte lägger upp bilder för kritik och heller inte är speciellt intresserad av att ge sej på att skriva lite bildkommentarer, hur mycket utvecklas man då?

Det var lite frågor som jag funderat på.
 

urbano

Aktiv medlem
ulricahdesign skrev:


Inga av mina bilder platsar i hård kritik - absolut inte!! Men.. krasst sagt.. ni som gnäller här på det kassa flödet.. platsar era bilder?

Men hörru, nu måste jag bara...

Menar du att:

För att ha en åsikt om andras bilder måste man vara Cartier-Bresson eller hans mormor?

Det blir ju då detsamma som:

För att rösta måste man vara yrkespolitiker
För att ha åsikt om musik måste man vara Mozart eller Tomas Ledin
För att uppfostra barn måste man vara Freud eller hans moster
För att ha en personlig åsikt i kungariket måste man vara krönikör eller ingå i matpatrullen?
 

P-E Claesson

Aktiv medlem
En liten reflektion angående att utvecklas. Hur skedde detta tidigare? Alltså innan internet med FS och liknande sidor?

FS kan vara en jättehjälp att utvecklas, specielt i början. Men blir det inte lite fel att sedan skylla på FS när man stagnerar? När jag märker att jag stagnerar har jag väl i princip tre vägar att välja. Först måste jag fundera över om jag är nöjd med den nivå jag kommit till. Är jag inte det måste jag bestämma mig vad jag ska göra åt det. Antingen försöka förstå varför jag stagnerat och göra nått åt det eller kanske lägga av ett tag? Är jag nöjd med den uppnådda nivån så kan jag åter göra ett val: fortsätta där jag är eller lägga av. Fotosidan kan nog vara en inspiration att åtminstone inte lägga av. Jag tror också att man kan gå väldigt långt innan man inte längre har någon inspiration att hämta här, men det kanske innebär att man får titta på andra gengrer än man är van med. Men skyller man FS på att man stagnerat, då har man nog byggt sitt fotande aldeles för mycket på FS och då borde första åtgärden vara att hitta en annan väg att utvecklas. Och det fanns ju duktiga fotografer innan FS, så det måste ju finnas andra vägar att gå?
 

cwe

Aktiv medlem
Men är det inte "stämningen" som är fel?

Alltså,
när man kommer in i ett rum och tittar sig omkring, lyssnar en stund på sorlet och funderar på vem (och om!) man vill prata med. Det kan vara alltifrån en litet mysigt kafe med kompisarna, till en bar hela vägen till sergels torg.

Så i vilket rum kommer man in om man går in på fotosidan? Vad är det för stämning man känner i "rummet"?

Som nykomling till fotosidan, vad känner man? oron att lägga upp bilderna rätt, i rätt pool? Väntan på kommentarer, oron för vad det ska stå osv..

Sedan kommer en period där man lär sig, tittar på en massa bilder, kanske hittar kompisar... Då kommenterar man antingen för lite, eller så skriver man en kommentar, men då är man inte konstruktiv nog osv..

När man har varit här några år, hur är det då?
Ja, vi har hört en del reflektioner i denna diskussion (som jag inte följt fullt ut). Jag vet att fotosidan betytt oerhört mycket för min egen fotografiska utveckling. Klart jag blir frustrerad ibland, men det är ju så i livet.

Alltså, jag tycker att även om det sagts en hel del klokt och säkert rätt också i denna tråd. ....

Så tycker jag att stämningen på sidan blir NEGATIV och trist, det blir liksom fel tonläge.

Jag tror mer och mer att det har med hur vi alla umgås här på sidan. Inget mer inget mindre. Och att vi har tålamod med att det är en större plats idag än när vissa av oss började här.

Live and let live!
Joy to the people.
Vegetables and peas.
-Christian
 

Maverick

Aktiv medlem
Det är väl inte någon som skyller på FS för att de stagnerar om de nu gör det. Utan mer att FS har mindre att tillföra när man kommit en bit på sitt fotograferande. "Vad fin bild"-kommentarer gör ingen till bättre fotograf utan kan på sin höjd fungera som morot. Sågningar helt baserade på åsikter om motivet kan vara en verkligt hämmande faktor.

Precis som Per-Erik skriver så finns det ju andra vägar och vad det verkar så är det ju det folk väljer istället för att komma vidare. Får man inte hjälp här så slutar man nog samtidigt att ladda upp bilder här, varför skulle man det?

Det folk efterlyser mer och mer är väl nått som gör att de som anser sig ha kommit en bit på vägen också känner att de utvecklas. Det låter ju åtminstone som ett otillfredsställt behov hos vissa.

Dock tror jag inte lösningen är att racka ner på normalfördelningen av bilder. Istället måste de som är intresserade själva anstränga sig genom att föregå som goda exempel. Men det verkar inte ligga riktigt i FS:s medlemmars natur eftersom inget hänt. Skapa intressegrupper kanske som flertalet andra redan gjort.

Mvh
Maverick
 

urbano

Aktiv medlem
Re: Men är det inte "stämningen" som är fel?

cwe skrev:


Så tycker jag att stämningen på sidan blir NEGATIV och trist, det blir liksom fel tonläge.
Christian
Det måste först bli sämre, innan det blir bättre.
Alienslemmet har nog gjort sin nytta,
Nu byter vi spår.
Säg nåt positivt doktorn!
:D
 

cwe

Aktiv medlem
>Säg nåt positivt doktorn!

Nej, men vi måste tänka både på kompositionen och komposturen. Allt hänger på förpackningen, väl?

-Christian
 

Bilagor

hansen2

Aktiv medlem
evalisen skrev:
Hela tiden kommer vi in på detta stora problem med kritiken/kommentarerna på bilder..
Jag ser det som att detta är överdrivet STORT.
Det kan finnas någon liten kommentar som skrivs och som lyder ungefär följande: Vilken fin bild!
Men alltså vi kan inte läxa upp varenda en som åtminstone skriver sitt "gillande" till en bild.
Vad jag sett här på fs så har dom flesta som blivit varma i kläderna också utvecklat sina ord under bildkommentarer.
Bildkritiken är FS's hjärta och om den inte fungerar, vilket jag påstår, krymper utrymmet för utveckling.
Jag tror en del behöver vakna upp och lukta på kaffet och inse hur missvisande kritkien i många fall är och inte bli rädda när det här diskuteras. Håller med Hr Urbano när han säger att det måste bli sämre innan det kan bli bättre.

Sen att vi skulle ha stannat upp efter att ha varit nybörjare på fs, så ser inte jag det alls... jag har sagt det tidigare, jag följer många fotografer på denna sida och ser deras utveckling med deras bilder och bildseende.
Likadant är det för mej själv, jag lär mej nya saker varje dag.
Nybörjarna skördar nya framgångar på löpande band. Men för oss som varit med ett tag går det sämre. Om man t.ex tar sig en titt i dina album är det ingen större skillnad jämfört med vad du publicerade förra året. Och detta är inget påhopp, jag sitter i samma båt, det är lika illa vad gäller min egen bildskörd och vi är många som trängs i nämnda båt.

Vi behöver som sagt vakna upp och kritiskt granska varandras bilder och tala ur skägget. Man bör ju leva som man lär så jag gav Hr Urbano en utmaning idag. Ni får gärna göra detsamma med mina bilder.

/Johan
 

TTG

Aktiv medlem
evalisen skrev:
Hela tiden kommer vi in på detta stora problem med kritiken/kommentarerna på bilder..
Jag ser det som att detta är överdrivet STORT.
Det kan finnas någon liten kommentar som skrivs och som lyder ungefär följande: Vilken fin bild!
Men alltså vi kan inte läxa upp varenda en som åtminstone skriver sitt "gillande" till en bild.
Vad jag sett här på fs så har dom flesta som blivit varma i kläderna också utvecklat sina ord under bildkommentarer.
Man behöver inte läxa upp någon men det är viktigare att kommentarerna i "hård kritik" håller hög klass än att bilderna gör det.

hansen2 skrev:
Nybörjarna skördar nya framgångar på löpande band. Men för oss som varit med ett tag går det sämre. Om man t.ex tar sig en titt i dina album är det ingen större skillnad jämfört med vad du publicerade förra året. Och detta är inget påhopp, jag sitter i samma båt, det är lika illa vad gäller min egen bildskörd och vi är många som trängs i nämnda båt.

/Johan
Håller inte med dig. Man kan inte bara mäta utvecklingen på vad som laddas upp här. Jag tror att utvecklingen i större grad mäts i vad som händer hemma på kammaren. Hur många bilder slänger man? Hur lång tid tar det för att efterbehandla bilderna innan jag är nöjd? Hur svårt är det att gå från idé till färdig bild? m.m. Och jag tror att fotosidan bidrar till utvecklingen även på "gamla FS-rävar"
 
ANNONS