Annons

Alienslem, giftalger och monsterflugor

Produkter
(logga in för att koppla)

casting

Aktiv medlem
Tack för en och en halv timmes underhållande tråd säger jag då ;-)
Om FS inte är utvecklande så kan den iaf vara underhållande ;-)
 

Toste

Aktiv medlem
casting skrev:
Tack för en och en halv timmes underhållande tråd säger jag då ;-)
Om FS inte är utvecklande så kan den iaf vara underhållande ;-)
Wow..1,5 tim underhållning..det kanske går att filmatisera hela tråden..titeln är ju fantastisk också..Alienslem, giftalger och monsterflugor ..en given succe´..;-)
 

k-oskarina

Aktiv medlem
urbano skrev:
Jag har "bevakat" poolen "Hård kritik" ett tag och blir bara mer och mer förundrad över bristen på fantasi hos många av er som publicerar bilder där.
Bilderna ska "ha något extra". Men det har de
inte.

Det är samma gamla, konstigt blåa vattenfall där det friska, strömmande vattnet ser ut som potatismjöl eller alienslem. Hur spännande är det?

En annan variant är färgmässigt totalt utflippade bakgrunder (i oskärpa) där färgerna geggar ihop sig till något som påminner om giftalger eller gudvetvad.

Sedan monsterflugorna. Dessa gigantiska insekter som generöst fyller hela bildrutan och inte lämnar någonting över till betraktaren. Pang på i ansiktet bara.

Är det bra? Nej!

Alla ni med fina kameror med massor av megapixlar. Visa att ni kan bättre än så här!

Det duger inte att gömma sig bakom någon "genre" eller att fara ut i svavelosande förbannelser över mig.

Det är för mycket som är riktigt undermåligt. Skärp till er!

Motiv finns det miljoner av varje dag... varje vardag...varje ögonblick. Alldeles inpå er!
Öppna ögonen!

/Ulf
Nu kastar jag mig rakt ut...helt utan skyddsnät. Har bara skummat lite av det sagda, men...
jag kan ha missuppfattat det hela, men i den hårda kritikpoolen är det inte just den hårda, ärliga, konstruktiva kritiken man vill åt i första hand...det är väl inte bilderna. Man lägger ut sin bild och släpper sin feghet och kan vänta sig att den kan bli sågad.Förhoppningsvis lägger folk med något mer fotovana ut sina bilder där, men...
om en bild uppfattas som helt kass eller som i den ovanstående texten, varför får fotografen inte höra detta då? Men ändå sagt/skrivet på ett hyfsat sätt så att fotografen fortsätter att fota och förbättra sig.
Att få en bra konstruktiv kritik, med olika tips om förbättring är väl det bästa man kan få här på FS. Någon har engagerat sig riktigt ordentligt i bilden, ens egen.

Detta kanske redan är sagt /Eva B kände visst på ett likartat sätt/.
 

Arleklint

Aktiv medlem
Ulf slår mot genrer! Det är ok, det finns många genrer som borde kunna komma vidare i utvecklandet.

Men... Inte ens hård kritik är riktad mot genrer, alla pooler är riktade mot bilder.

Låt oss ta upp diskussioner i forumet per genre där vi kan diskutera hur de kan utvecklas. Att föra den diskussionen under bilder känns fel även om diskussionen är nog så viktig.
 

Knutte K

Aktiv medlem
urbano skrev:
Jag har "bevakat" poolen "Hård kritik" ett tag och blir bara mer och mer förundrad över bristen på fantasi hos många av er som publicerar bilder där.
Bilderna ska "ha något extra". Men det har de
inte.

Det är samma gamla, konstigt blåa vattenfall där det friska, strömmande vattnet ser ut som potatismjöl eller alienslem. Hur spännande är det?

En annan variant är färgmässigt totalt utflippade bakgrunder (i oskärpa) där färgerna geggar ihop sig till något som påminner om giftalger eller gudvetvad.

Sedan monsterflugorna. Dessa gigantiska insekter som generöst fyller hela bildrutan och inte lämnar någonting över till betraktaren. Pang på i ansiktet bara.

Är det bra? Nej!

Alla ni med fina kameror med massor av megapixlar. Visa att ni kan bättre än så här!

Det duger inte att gömma sig bakom någon "genre" eller att fara ut i svavelosande förbannelser över mig.

Det är för mycket som är riktigt undermåligt. Skärp till er!

Motiv finns det miljoner av varje dag... varje vardag...varje ögonblick. Alldeles inpå er!
Öppna ögonen!

/Ulf
Har läst igenom delar av den här tråden, och tyvärr blir jag mer och mer förbannad och ledsen över sarkasmer, klyschor och elakheter som bara rinner ur vissa av kommentatorerna med sin självutnämda mission att få "folk" att hitta nya vinklar eller som Trådskaparen skriver "Det är för mycket som är riktigt undermåligt. Skärp till er!.... Motiv finns det miljoner av varje dag... varje vardag...varje ögonblick. Alldeles inpå er!
Öppna ögonen!"


Dag efter dag kör man på och sablar ner unga blivande förmågor och unga fotografer ända ner till 15-åringar genom att skriva ner ogenomtänkta kommentarer utan ett uns av konstruktivitet i sig. Det är inget nöje att läsa igenom dessa kommentarer...

Tyvärr har vissa av oss upphöjt sig själv till norm. Och yttermera så tror de uppenbarligen på sig själv och sina kommentarer. Dessutom har de inte koll på vilken "impact" de har på unga människors fotointresse.

Jag tror att en allmän uppfattning på Fs och i samhället i övrigt är att oförskämdheter, utbrutna citat, (o)klokheter, provokationer och sarkasmer inte får någon att utvecklas! Tvärtom så kommer intresset för FS och foto tyvärr att att minska.

Risken är att FS blir ännu en av våra dokusåpor, där någon självutnämd ironisk "tyckare" med "elitistisk" nostalgisk retrostil tycker att man uppfunnit hjulet igen med teknik ifrån 70-talet och bilder som gjordes i massupplaga redan på 30 talet. Vilket ju faller pladask tillbaka på Trådskaparen som inleder diskussionen med att klaga på bristen på fantasi och att "bilderna skall ha något extra"!

Min tanke om poolen "Hård kritik" var Jippi! Nu kan man få konstruktiv och rak kritik på formmässiga och tekniska brister dom man inte tänkt på själv. Att någon kunde ta sig själv rätten att klaga på motivvalet eller bildens innebörd kunde inte föresväva mig eftersom vi tolkar, associerar och känner så olika för en bild beroende på våra egna erfarenheter och upplevelser. För mig är det däremot självklart att diskutera motiv och bildinnebörd i poolen "Diskutera bildbudskap"!

Nä, försök att vara konstruktiva och raka även i fortsättningen här på FS, Vi måste akta oss för att skapa ännu en dokusåpa! Och kommentera mera!
 
Senast ändrad:

Tomasz

Aktiv medlem
Janne Arleklint/BF
(Arleklint):

Ulf slår mot genrer! Det är ok, det finns många genrer som borde kunna komma vidare i utvecklandet.

Men... Inte ens hård kritik är riktad mot genrer, alla pooler är riktade mot bilder.

Låt oss ta upp diskussioner i forumet per genre där vi kan diskutera hur de kan utvecklas. Att föra den diskussionen under bilder känns fel även om diskussionen är nog så viktig.
Vad menar du? Jag hittar inget forum som heter "per genre". Och gissar jag rätt om vad du menar så finns det för få forum här på FS. Det kommer det alltid att finnas eftersom taxonomi kan bedrivas i det oändliga.

Men du har en god poäng i att Ulf Urbano (det är väl den person du avser) reagerar starkt på vissa utvalda genrer. Det gör jag också måste jag erkänna, men jag är mer tystlåten med mina åsikter.
Oavsett genre dock, så kan alla bilder göras bättre (there is always a bigger fish), och om man vill *se* bättre bilder på FS så måste man ge kritik -både på bra och dåliga bilder. Vill man däremot *göra* bättre bilder, så måste man underligt nog ge samma sorts kritik -både på andras och egna bilder.

Den här diskussionen har kritiserats för att verka negativt för FS, men det tror jag inte på. Den handlar ju om bilder, precis som hela sajjten gör. Och bilder måste få diskuteras ur alla perspektiv, hur skulle det vara annars? Rena diktaturen!

Oavsett vilken effekt det blir så kommer en eventuell förändring att ske så långsamt att vi troligtvis får se fler trådar om detta innan alla lämnat FS till förmån för någon annan site -som ännu inte finns, enligt min åsikt.

För tusan, det måste finnas lite mustiga diskussioner, det är ju mer än hälften av det roliga!
 

urbano

Aktiv medlem
Re: Re: Alienslem, giftalger och monsterflugor

Knutte K skrev:
Har läst igenom delar av den här tråden, och tyvärr blir jag mer och mer förbannad och ledsen över sarkasmer, klyschor och elakheter som bara rinner ur vissa av kommentatorerna
Det är bara att läsa hr Knutsons inlägg i sin helhet
för att förstå vem "vissa", "man", "någon" är.

Maken till feghet och hyckleri var det länge sedan jag såg hos "någon".

"Vissa" har teknik från 2000-talet och använder den till att fotografera fyrar trån femtielva vinklar. Det är stort!

Medvetandet är en ocean läste jag om i en artikelserie i en dagstidning. Den går bland annat ut på hur lite vi använder av vår hjärna. "Vissa" använder den inte alls.

Ska alienslemmet aldrig ta slut?

Hr Urbano
 

cw-op

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Alienslem, giftalger och monsterflugor

urbano skrev:
Det är bara att läsa hr Knutsons inlägg i sin helhet
för att förstå vem "vissa", "man", "någon" är.

Maken till feghet och hyckleri var det länge sedan jag såg hos "någon".

"Vissa" har teknik från 2000-talet och använder den till att fotografera fyrar trån femtielva vinklar. Det är stort!

Medvetandet är en ocean läste jag om i en artikelserie i en dagstidning. Den går bland annat ut på hur lite vi använder av vår hjärna. "Vissa" använder den inte alls.

Ska alienslemmet aldrig ta slut?

Hr Urbano

Ajjajjajj, den visste var den tog! Ere så, Uffe?
Kul att du tog dig ur tung-gungstolen och reagerade oxo. Nu blev det faktiskt på sandlådenivå däremot om jag får tycka å´de får jag ju(C;? "Mina bilder e bättre än dina" Va?
JANNE
 

cw-op

Aktiv medlem
Jag slemmar väl vidare då. Inget kul att plåta i det här vädret så det får väl bli te å´ SKRIVA av sig "inspirationen" istället. Några förvirrade rader i all anspråkslöshet bara;

Fotosidan är ett enda känslosvall just nu verkar det som. Sportplåtisarna tycker att dom blir styvmoderligt behandlade och vill ha en egen pool, "Djupa klubben" (de med något snitsigt poem eller nån underfundig rocktext från Cubakrisens glada dagar bifogad som varudeklaration) tycker bilderna är allmänt taskiga, beklagar läget och alla teknikintresserade materialspelare som befolkar fotosidan och dess forum. Ett foto på ett "introvert" landskap visar egentligen inte alls ett landskap. Den bildintresserade ska se att landskapet har gått i metafor och blivit en känsla! Motivet är av underordnad betydelse, det är bara bilden/känslan som räknas ... Hmm... grubblgrubbl ...

Folk dammsuger marknaden på beggade Leicor och Leica-wannabes för att komma tillbaka till rötterna och den smala vägen. Brännvidder över 100mm existerar inte alls i deras värld. Fotograferna som inte har bestämt sig för vilken väg dom vill gå, dom tar det säkra före det osäkra och siktar på de riktigt skarpa gluggarna. Piper pixlar och kantskärpa så det står härliga till i forumen. En glugg som felfokuserar 10mm blir en riksangelägenhet och ett scoop på fotosidan med 9/11-magnitud ungefär.

Fotosidan blev en veritabel succe´och folk från när och fjärran söker sig hit för att dom är intresserade att ta del av gemenskapen här. För att exponera sig och sina bilder på den här trevliga sidan. För att lära sig och för att utvecklas som fotografer. Siten växer och bilderna strömmar in, det är väl bra? Nähej, för nu "syns" inte "mina egna bilder" längre för dom försvinner direkt i det enorma flödet. Så kan vi inte ha det. Konkurrens kallas visst det där fenomenet.

Ärligt talat, tycker man att ens egna foton är bra så bör dom väl sticka ut tillräckligt för att vinna besökarnas intresse? Gör dom inte det så är det väl ingen personlig katastrof. Det kan finnas många anledningar till det och bilden behöver inte vara helt kass för det. Nähä, skitbilder från familjealbumen ska vi inte ha, kattbilder e kass, (såvida inte nån namnkunnig väl etablerad och erkänd fs-medlem har kreerat då förstås) så där håller det på.

Hårdkritikpoolen kommer igång trots en smärre revolution bland medlemmarna. Poolens uppgift är att härbergera bästa fotografers bästa bilder verkar det som men samma fotografer får minsann vara beredda på att kollegornas dom över deras älsklingar kan bli hård.

Om fotograferna är så rutinerade och bilderna ska vara så märkvärdigt speciella hur troligt är det att kritiken kommer att svida? Nej just det, samma visa som vanligt. Kollegerna står i kö med mössan i hand, på den röda mattan för att frambära sina gåvor dvs. betyga sin stora uppskattning.

Absolut inget fel med det tycker jag och varför tycker jag så då? Jo, för att en bra bild blir omtyckt av dom som tycker att bilden är bra såklart! Det är helhetsintrycket som gäller -"Magkänsla" kallas fenomenet av en del! Man gnäller inte gärna om petitesser att man skulle vilja ha det si och så för det där är givetvis en sak som fotografen redan har vägt in och förkastat. Särskilt om denne är en driven och luttrad fotograf med mycken erfarenhet.

Läser man i forumen här så kan man lätt få uppfattningen att man blir en så rasande bra fotograf av bra konstruktiva kommentarer på fotosidan. Jag tror den övertron är att göra det alldeles för enkelt för sig? Samma övertro kan också vara anledningen till att folk som upplever att deras egen fotografiska utveckling har gått i stå frustrerat förtvivlat ropar på nya djärva grepp i form av hårda kommentarer och selektiva pooler? Ett halmstrå för att hitta sig själva, för att hitta det där alldeles extra? Efter en del av de senare inläggen här är jag ytterligare stärkt i den uppfattningen! Som sagt jag tror inte på det där, till syvende och sist är du ensam. Det är du, din kamera och motivet!

Var ligger ribban - ambitionsnivån. Kan det vara där skon klämmer? Alla vill inte lika mycket eller samma med sin fotografi. För en del är det en kul givande hobby -lite never mind sisådär- men ändå seriöst. För andra är det på blodigt allvar & av rent existentiell karaktär. Inte undra på att åsikterna glider isär, särskilt på en skuta som glider fram i cyberrymden med mer än 70 000 besättningsmedlemmar av vilka ett hundratal drar i rodret - SAMTIDIGT! (C;=

Jag kanske verkar kritisk och det är jag oxo men jag gillar verkligen fotosidan så var det sagt! "Once and for all" som mr Oliver Hardy uttryckte saken.


Vill man bli riktigt bra finns det nog inga enkla vägar a´la konstruktiva kommentarer. Som vanligt när man vill lära sig nåt är det 99% transpiration (riktigt hårt arbete) plus 1% talang som ger resultat. Fast inte ens den metoden är nån garanti för att man ska lyckas förstås. Det är vad DU tycker tänker och vad DU gillar och vill förmedla med DIN bild som gäller tycker jag. Man ska vara sann mot sig själv och stå för det man gör. Anpassning tycker jag är lite av en styggelse i såna här sammanhang, att gå den breda vägen på nåt sätt. Bilden man laddar upp har kanske sina brister men man tycker själv om den på nåt sätt och det borde räcka. Det finns nog inte många fotografer här på fs som ens har ett "masterpiece" i veckan att visa utan att tulla på gammal skåpmat skulle jag tro?

Gäller det ren brödfotografering hamnar saken i ett annat läge förstås. En kund som vill ha en speciell produkt eller grej, skildrad på ett visst sätt etc. Nu är ju en väldigt liten del av dom som lägger upp bilder här till hundra brödfotografer så jag tänker mer som hobbyfotograf då. Skrev jag att jag gillar den här underbara siten förresten? JANNE
 
Senast ändrad:

Knutte K

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Alienslem, giftalger och monsterflugor

urbano skrev:
Det är bara att läsa hr Knutsons inlägg i sin helhet
för att förstå vem "vissa", "man", "någon" är.

Maken till feghet och hyckleri var det länge sedan jag såg hos "någon".

"Vissa" har teknik från 2000-talet och använder den till att fotografera fyrar trån femtielva vinklar. Det är stort!

Medvetandet är en ocean läste jag om i en artikelserie i en dagstidning. Den går bland annat ut på hur lite vi använder av vår hjärna. "Vissa" använder den inte alls.

Ska alienslemmet aldrig ta slut?

Hr Urbano
Hej Ulf!
Lite bemötande:
1) Mycket kan man säga om mig, men inte att jag är feg och hycklande.

2) Som jag skrev tidigare: "Att någon kunde ta sig själv rätten att klaga på motivvalet eller bildens innebörd kunde inte föresväva mig eftersom vi tolkar, associerar och känner så olika för en bild beroende på våra egna erfarenheter och upplevelser. För mig är det däremot självklart att diskutera motiv och bildinnebörd i poolen "Diskutera bildbudskap"!

3) Att jämnföra medvetandet med en ocean är nog väl förenklat och lite "simmigt" och populärvetenskapligt uttryckt. Visst använder de flesta av oss vår hjärna oftast ganska mycket...

4) Att man dag efter dag kör på och sablar ner unga blivande förmågor och unga fotografer ända ner till 15-åringar genom att skriva ner ogenomtänkta kommentarer utan ett uns av konstruktivitet i sig. Det är inget nöje att läsa igenom dessa kommentarer...

5) Att överhuvudet använda uttryck som "alienslem" eller att skriva att "Vissa" inte använder sin hjärna alls är inte heller konstruktivt, håller du inte med om det Ulf?

6) Låt oss slippa självutnämda "elitistiska tyckare här.

Eller som jag slutade förrra inlägget: Nä, försök att vara konstruktiva och raka även i fortsättningen här på FS, Vi måste akta oss för att skapa ännu en dokusåpa! Och kommentera mera!

Eller vad tycker du, Ulf?
 

urbano

Aktiv medlem
Re: Re: Alienslem, giftalger och monsterflugor

Knutte K skrev:
Min tanke om poolen "Hård kritik" var Jippi! Nu kan man få konstruktiv och rak kritik på formmässiga och tekniska brister dom man inte tänkt på själv. Att någon kunde ta sig själv rätten att klaga på motivvalet eller bildens innebörd kunde inte föresväva mig eftersom vi tolkar, associerar och känner så olika för en bild beroende på våra egna erfarenheter och upplevelser. För mig är det däremot självklart att diskutera motiv och bildinnebörd i poolen "Diskutera bildbudskap"!
Eftersom jag är en glad fyr, så lägger jag allt skämt åsido och tar upp en intressant aspekt på Hr Knutsons inlägg. Det finns till och med stoff här för en ny tråd.

Hr Knutson vill ha konstruktiv kritik på formmässiga och tekniska brister "dom man inte tänkt på själv". Men han vill inte att någon ska ha rätten att klaga på motivval eller bildens innebörd.

Men vad är detta om inte elittänkande? Knutson säger ju att bildens motivval och innebörd är oantastligt. Detta får inte ens diskuteras.

Ursäkta en ung man. Men jag fattar inte.

Säg att en ung oförstående 15-åring(som inte alls är så oförståndiga som hr Knutson tycks tro) skulle få för sig att borra hål till flickornas omklädningsrum och ta bilder. Det är illa nog.
Men eftersom vår yngling har en digitalkamera och vi lever i det 21:a århundradet så laddar han upp bilderna på Internet.

Ja, kanske på fotosidan till och med i poolen "hård kritik".

Nu ska vi ge konstruktiv kritik till den unge lymmeln enligt Hr Knutsons recept. Det kan ju finnas formmässiga eller tekniska brister som den
blivande papparazzin inte "tänkt på själv".

Ursäkta hr Knutson, men ta nu en kopp kaffe och kom till sans.

Hr Urbano
 
Senast ändrad:

cw-op

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Alienslem, giftalger och monsterflugor

Knutte K skrev:
Eller som jag slutade förrra inlägget: Nä, försök att vara konstruktiva och raka även i fortsättningen här på FS, Vi måste akta oss för att skapa ännu en dokusåpa! Och kommentera mera!

Eller vad tycker du, Ulf?
Jo men är inte fs redan en dokusåpa? Här på fs finns det nog karaktärer så det både räcker o blir över i alla fall (C;?

Eller en deckare kanske - En affärside´? "Fotografen" kanske kunde va nåt? Men den där grejen gjorde ju Stieg Trenter för ett halvsekel sen, tänkte inte på det! Harry Friberg ja jösses med "riktige" plåtisen KW Gullers som förebild har jag för mig? Kul kuriosa ... JANNE
 

urbano

Aktiv medlem
cw-op skrev:
Man ska vara sann mot sig själv och stå för det man gör. Anpassning tycker jag är lite av en styggelse i såna här sammanhang, att gå den breda vägen på nåt sätt. Bilden man laddar upp har kanske sina brister men man tycker själv om den på nåt sätt och det borde räcka. Det finns nog inte många fotografer här på fs som ens har ett "masterpiece" i veckan att visa utan att tulla på gammal skåpmat skulle jag tro?
Kan ju inte hålla med om allt du skriver. Då blir det ju inget roligt här.
Men om ovanstående är vi helt överens!

För egen del är jag glad om 10-12 bilder per år blir något extra. Resten är mer eller mindre mediokert.
 

cw-op

Aktiv medlem
urbano skrev:

För egen del är jag glad om 10-12 bilder per år blir något extra. Resten är mer eller mindre mediokert.
De va som sjutton å du kör väl OM1? Har du kollat så det inte är nåt vajkalle med fokuseringen(C;?

Mediokert javisst men det är ju så det är och ska va ju; Mediokert med en å annan höjdpunkt emellan? Morrn da! JANNE
 
ANNONS