Annons

Bildstöld (allmänt).

Produkter
(logga in för att koppla)

Tony johansson

Aktiv medlem
Då det förekommer en hel del trådar i ämnet, tänkte jag starta en tråd som är övergripande istället för att kladda ner någon annans tråd. Tanken är att i denna tråd kan man ta upp allt som har med bilstölder att göra (i allmänhet).

Till saken;

Jag har upptäckt att en av mina bilder har blivit "stulna" (vilket iofs är smickrande att andra tilltalas av mina enkla alster), men bilden används utan lov i ett sammanhang som jag dessutom inte vill att den skall figurera i. Jag har försökt att få kontakt med den som ligger bakom "stölden" men kommer bara till en dejtingsida, och det är jag inte intresserad av.

Någon som är duktig inom datorer i allmänhet, som kan hjälpa mig att få kontakt med den person/site som har "lånat" min bild, så att jag kan få lite $$$ och att dom plockar ner bilden från sammanhanget ?

När jag klickar på bilden i annonsen, kommer det upp att jag måste verifiera att jag inte är en robot och därefter kommer den sista bilden upp. När jag tittar längst ner på sidan för att hitta kontaktuppgifter, kommer kravet på verifiering upp igen, varpå den sista bilden ånyo dyker upp och det spelar ingen roll om jag trycker på det röda krysset, jag blir tillfrågad att registrera mig ändå, (gratis). Så generöst.

Någon som vet hur man skall gå tillväga för att få kontakt med sajtens ägare, för jag hittar inte någon lösning på problemet.
 

Bilagor

Tony johansson

Aktiv medlem
Jag tackar så hemskt mycket för den informationen, jag skall kontakta dom snarast. Får jag fråga hur du var dig åt ?

Edit: Var inne på SFF och försökte bilda mig en uppfattning om storleken på ekonomisk kompensation av "lånet", men det var inte enkelt att dra någon slutsats utifrån den där informationen (mitt tillkortakommande).

Någon som har en uppfattning om vad man bär lägga ribban för ett sådant här tilltag ?
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Jag tackar så hemskt mycket för den informationen, jag skall kontakta dom snarast. Får jag fråga hur du var dig åt ?

Edit: Var inne på SFF och försökte bilda mig en uppfattning om storleken på ekonomisk kompensation av "lånet", men det var inte enkelt att dra någon slutsats utifrån den där informationen (mitt tillkortakommande).

Någon som har en uppfattning om vad man bär lägga ribban för ett sådant här tilltag ?
Ett litet påpekande: länken säger inte vem som äger domänen, utan hos vem den är registrerad. Du kan försöka stämma registratorn för upphovsrättsintrång, men det är nog bättre att bara fråga dem vem som äger domänen i fråga.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Ett litet påpekande: länken säger inte vem som äger domänen, utan hos vem den är registrerad. Du kan försöka stämma registratorn för upphovsrättsintrång, men det är nog bättre att bara fråga dem vem som äger domänen i fråga.
Tack för info. Att inleda med en stämning kanske inte är det bästa att göra, nä.

Jag skall försöka få reda på vem det är som äger domänen och börja i den änden.

Tack för tipset !
 

PMD

Aktiv medlem
Då det förekommer en hel del trådar i ämnet, tänkte jag starta en tråd som är övergripande istället för att kladda ner någon annans tråd. Tanken är att i denna tråd kan man ta upp allt som har med bilstölder att göra (i allmänhet).
Det tycker jag nog är ett ganska lovvärt initiativ. Däremot gillar jag inte rubriken. Det är skillnad på upphovsrätt och äganderätt. Bildstöld torde betyda att någon har stulit en bild (dvs en fysisk kopia av bilden), inte att någon har brutit mot någon annans upphovsrätt.

Men så länge man som du sätter orden "bildstöld", "stulna" och "stölden" inom citationstecken så visar man åtminstone att man förstår den skillnaden. Fast helst föredrar jag förstås att man använder 100% korrekt terminologi.
 

Tony johansson

Aktiv medlem

Tony johansson

Aktiv medlem
Det tycker jag nog är ett ganska lovvärt initiativ. Däremot gillar jag inte rubriken. Det är skillnad på upphovsrätt och äganderätt. Bildstöld torde betyda att någon har stulit en bild (dvs en fysisk kopia av bilden), inte att någon har brutit mot någon annans upphovsrätt.

Men så länge man som du sätter orden "bildstöld", "stulna" och "stölden" inom citationstecken så visar man åtminstone att man förstår den skillnaden. Fast helst föredrar jag förstås att man använder 100% korrekt terminologi.
Förstår din invändning. Tror bara att det är för sent att ändra rubriken, och det viktigaste är att man förstår innebörden. Dessutom är jag nog inte ensam att använda mig av epitetet "bildstöld"😉.
 

PMD

Aktiv medlem
Jo, det viktigaste är att man förstår innebörden, men felaktiga termer kan faktiskt motverka det syftet.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...] Bildstöld torde betyda att någon har stulit en bild (dvs en fysisk kopia av bilden), inte att någon har brutit mot någon annans upphovsrätt.
[...]
Är vårt språk verkligen så precist? Jat har sett ordet stjäla användas i många sammanhang:
- Man kan stjäla en idé.
- Hon stal mitt hjärta.
- Stulna ögonblick.

För min del funkar det utmärkt med ”bildstöld”. Jag tror inte att det bara avgränsas till något fysiskt. Det finns materiella och immateriella tillgångar.
 

iSolen.se

Guest
Det tycker jag nog är ett ganska lovvärt initiativ. Däremot gillar jag inte rubriken. Det är skillnad på upphovsrätt och äganderätt. Bildstöld torde betyda att någon har stulit en bild (dvs en fysisk kopia av bilden), inte att någon har brutit mot någon annans upphovsrätt.

Men så länge man som du sätter orden "bildstöld", "stulna" och "stölden" inom citationstecken så visar man åtminstone att man förstår den skillnaden. Fast helst föredrar jag förstås att man använder 100% korrekt terminologi.
Så vad säger du då när du pratar? "Brott mot upphovsrätten med avseende på digital stillbild" har jag aldrig hört någon säga.

Hur benämner du bilstöld (bil, inte bild)?

Bildstöld är vedertaget, jag ser inget som helst problem med det uttrycket.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
På vilket sätt är den här tråden mer allmän än andra upphovsrättbrottstrådar?
Rubriksättningen skall ses i ljuset (!) av frågeställningen; Hur får jag tag i kontaktuppgifterna (...). Sedan har det börjat spreta lite, som brukligt i sådana här sammanhang (vilket är helt o.k).

Det var det jag avsåg med "allmänt". Skall nog inte skriva en massa när jag är trött (och bara har tillgång till mobilen), det blir lätt fel då.

Hoppas att denna förklaring kastar lite ljus (!!) över frågan du ställde.
 

PMD

Aktiv medlem
Är vårt språk verkligen så precist? Jat har sett ordet stjäla användas i många sammanhang:
- Man kan stjäla en idé.
- Hon stal mitt hjärta.
- Stulna ögonblick.

För min del funkar det utmärkt med ”bildstöld”. Jag tror inte att det bara avgränsas till något fysiskt. Det finns materiella och immateriella tillgångar.
Jag tycker inte att ordet "bildstöld" tycks användas i den sortens överförda betydelse. Likadant när folk talar om att de "äger" en bild. Det är dåligt att blanda ihop äganderätt med upphovsrätt eftersom de skiljer sig åt en del. Upphovsrätt är begränsad på ett sätt som inte äganderätt är.
 

iSolen.se

Guest
Jag tycker inte att ordet "bildstöld" tycks användas i den sortens överförda betydelse. Likadant när folk talar om att de "äger" en bild. Det är dåligt att blanda ihop äganderätt med upphovsrätt eftersom de skiljer sig åt en del. Upphovsrätt är begränsad på ett sätt som inte äganderätt är.
På vilket sätt blir det fel i denna diskussion om man använder ordet bildstöld?

"Alla" vet att det handlar om olovlig publicering av andras bilder och vad jag vet finns inget enklare ord än "bildstöld".

De som inte vet att bildstöld inte är tillåtet har inte problemet pga ordval.

Man köper en lägenhet, en bil stjäls...det finns flera andra rationella uttryck som duger för vardagligt tal.
 

PMD

Aktiv medlem
Så vad säger du då när du pratar?
Det beror väl på de exakta omständigheterna.

Hur benämner du bilstöld (bil, inte bild)?
Om någon stjäl en bil (genom att lasta den på ett flak och ta den med sig olovandes) så handlar det om bilstöld, men även "tillgrepp av fortskaffningsmedel" kan i dagligt tal betecknas med ordet bilstöld. Det handlar inte om sammanblandning av äganderätt med någon annan rätt.

Bildstöld är vedertaget, jag ser inget som helst problem med det uttrycket.
Det är ju bra för dig, men vi som inte tycker att det är en bra term kan väl få fortsätta att diskutera hur man ska få till en ändring?
 
ANNONS