Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ? Gitzo explorer?

Produkter
(logga in för att koppla)

axel_knutsson

Aktiv medlem
Någon som vet var man kan köpa gitzo explorer? Har någon efarenheter av något av de tre explorer stativen? Rekommenderas något annat stativ i samma prisklass?

Tack!
 

Sonnaren

Aktiv medlem
Mycket bra stativ som placerade sig i topp i ett test FOTO gjorde för ett par år sedan. Har själv Gitzo, men den något större Studex-varianten eftersom jag dras med tunga kameror (bladare och Nikon F5). Inget att anmärka på Gitzo utom att den modellen jag har är i metall och väldigt kall så här års om man inte isolerar benen på det. Ett par bitar rörisolering i skumplast, ca 30 cm långa reducerade det obehaget till noll. Kolfiber är väl bättre än metall även ur denna synpunkten skulle jag tro......
Us
 

Labbnisse

Aktiv medlem
Jag har ett Gitzo från 75, klart det ser väldigt nött och skamfilat ut, men det fungerar är stadigt ger skarpa bilder, länge leve Gitzo. Hmmm det lät lite mycket kanske, men jag har svårt att tro att man kan få bättre stativ för samma krona.
 

David_E

Medlem
Explorer i aluminium?

Hoppas att någon har ett svar trots att tråden varit död ett tag.

Jag har sett att Gitzo har ett Explorer i aluminium också.
Det skulle kosta drygt 1400 kr att beställa det från USA nu. Är det någon som vet om det är ett ok stativ? Är det mycket sämre stabilitet i det jämfört med kolfiberversionen? Vad skiljer annars förutom vikten?

Explorer verkar annars vara ett stativ som har det jag letar efter.

Tack på förhand / David
 

divander

Aktiv medlem
Gitzo Explorer har det som de flesta letar efter. Det är stabilt, stryktåligt, flexibelt och smidigt att arbeta med. Jag tetstade Exporer 2228 i kolfiber i förra numret av Allt om digitalfoto. Kostar en hel del men fungerar kanonbra.
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Jag har ett moutaineer Explorer G2228. Det är ett riktigt trevligt stativ. Kolfiber gör att det blir behagligt att hålla i.

Jag kan inte tänka mig att aluminiumversionen är så mycket sämre. Det är marginellt tyngre (0,2 kg). Kolfiber är snyggare. :)

En del människor har synpunkter på benlåsen. Jag tycker dom är suveräna. Snabbjobbade och inget som sticker ut att fastna i.
 

Staffan

Aktiv medlem
Kolfiber är lättare och lite mindre vibrationskänsligt än aluminium men nästan lika kalla i kyla.

Gitzo explorer är inte lika stadiga som dom konventionella Gitzo-stativen.

3-beniga är stadigare än 4-benade och mindre jiddriga att fälla ut och ihop, tar dock mer plats.

Fötterna är hala, men det finns spikskruvar till Al-stativen och en piratvariant till kolfiber som kan köpas via Nikonians.org. Stabils fötter är betydligt bättre i terräng.

Gitzo 1325 är ett bra stativ.
 

inge

Aktiv medlem
Detta kan jag rekomendera som ett av de bästa jag har haft, tilläggas skall att jag vill ha ett lätt stativ och detta är det lättaste som finns vad jag vet, men ändå mycket stabilt. Finns i 3 storlekar "Velbon Carmagne 630" Kolla på Cyberfoto.
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Det finns stabilare stativ än G2228. Däremot är det svårt att hitta ett mer flexibelt stativ. Kan tänka mig att det är optimalt för makrofotografering.
 

David_E

Medlem
Ok, tack för era svar!
Det låter som om det inte är så stor skillnad mellan aluminium och kolfiber, förutom 0,2 kg i vikt och att alu är lite vibrationskänsligare och fulare. Ska nog försöka få tag i ett Explorer snart.

Är det någon som vet om man kan få tag i dessa stativ någonstans i Sverige? (Gärna via webben) www.fotoelektronik.se verkar inte fungera.

/ David
 
ANNONS