Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur taggar ni upp skannade bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

andersli

Aktiv medlem
Håller precis på att skanna in ett par tusen dia- och negativbilder och har börjat fundera på hur jag ska tagga upp dessa bilder.

Tänkte fråga er andra hur ni har gjort och hur ni har löst några av punkterna nedan. Själv använder jag Lightroom 2, men principerna lär väl vara samma oavsett program.

* Datum: En vanlig bild bar bara ett datum. En skannad bild har flera, plus att man sällan kan vara säker exakt när något ägt rum. (Helst ska detta vara integrerat med den vanliga datum-sökningen.)

- När är bilden tagen? Gärna med ett intervall, exempelvis Juni-Juli 1974.

- När är bilden framkallad? År och månad står ofta stämplade på dia-ramen.

- När är bilden skannad? (Ok, detta får man ofta automatiskt)

* Orignalformat (dia, negativ, fyrkantiga dia och alla andra udda format). Finns det EXIT-data för detta? Om inte, finns det någon tyst (eller uttalad) överenskommelse om hur man ska namnge nyckelord?

* Andra kommentarer om bilden (exempelvis noterade jag att det var ett personnamn antecknat på bilden jag nyss skannade).

Alla tips och förslag är välkomna!
 

idrougge

Aktiv medlem
Jag använder det krångliga Exiftool och försöker skriva ner inställningarna någonstans. Sedan gör jag finjusteringar med Reveal.

Det finns en hel skog av EXIF-taggar, för att inte nämna IPTC-taggar och annat. Med Exiftool kan man iaf ställa in både tidpunkt då bilden togs och tidpunkt för scanningen. Dock verkar få program tycka om ofullständig tidsangivelse, till exempel år och månad men inte dag och klockslag. Datat finns där, men visas inte eftersom det är ofullständigt.

Det finns även EXIF-taggar för originalets typ, åtminstone om det är papper eller film, kanske även negg och dia.

Resten, till exempel filmtyp, slänger jag in i kommentarfältet.
 
ANNONS