Annons

Skaffa 35mm skanner

Produkter
(logga in för att koppla)

virvar

Aktiv medlem
Jag har länge haft tankar om en 35mm skanner och eftersom man fortsätter att fotografera med film så skulle man vilja ha bilder ut på nätet också.

Frågan jag har vilken 35mm skanner man får bästa resultaten och skarpa skanningar av negativen, finns ju en hel del nya och relativt billiga varianter, men är de alls i likhet med Nikons bättre 35mm skanrar (som är för dyra för mig)? 120 film är jag inte i behov av att skanna.

Finns det någon butik i sverige eller europa som någon kan rekommendera som säljer dessa?

Tidigare hade jag en macbook och försökte med en Minolta Dual-scan (3 eller 4), men den funkade inte på den och sålde den vidare inom några dagar.
Har nu en Sony Vaio F11 med Windows 7 (64-bit).
Ps. Rekommendera inte flatbäds skanner, har en Epson V500, men skärpan och tiden som den tar att skanna är negativa för mig likaså ljudnivån.
 

naylor83

Aktiv medlem
Hej!

Jag skaffade en Reflecta CrystalScan 7200 i höstas och den fungerar alldeles utmärkt. Har visserligen ingenting att jämföra med, men jag tycker detaljåtergivningen är väldigt bra, betydligt bättre än vad negativen egentligen är. (Och då skannar jag vid 3600 dpi.)

Den har självklart också ICE, som är mycket effektivt mot damm. Det enda den inte riktigt lyckas reda ut är långa repor.

Men den är helt manuell, man får mata fram och trycka fast hållaren för varje bildruta man ska skanna.

Jag beställde min från Skandig i Tyskland:
http://www.scandig.com/filmscanner/reflecta/reflecta-crystal-scan-7200-mit-silverfast-se.html
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Om kvaliteten från V500 inte duger är svaret, tyvärr det finns ingen bra filmskanner att köpa längre (för rimliga pengar).

Ett alternativ är avfotografering med en digital systemkamera, du behöver då ett makroobjektiv, en diahållare och en ljuskälla (jag använder en manuell blixt). Fördelen är att det går snabbt, nackdelen att det är lite pyssligt, men resultatet blir faktiskt väldigt bra. Photax har färdiga satser med hållare och objektiv i ett, vet dock inget om kvaliteten på det objektivet.

Se även denna tråd där ämnet diskuteras: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=106277&highlight=avfotografering
 

virvar

Aktiv medlem
Har kikat på flertal och det verkar som om Plustek verkar ha fått ordning på kvaliten på sin filmskanner Opticfilm 7600i AI och denna är det bästa alternativet om man vill ha nytt idag.
Problemet med min V500 är att man får inte bilden skarp på 35mm och sedan tar det alltid mera tid att ladda osv jämfört med en dedikerad film skanner.
 

Laphroaig

Avslutat medlemskap
Jag tycker att de flesta skanners kan åstadkomma skarpa bildresultat. Större bekymmer brukar det dock vara med kornstrukturen; på den punkten har även de allra mest avancerade skannerna svårt att konkurrera med mörkrumskopian.

/Johan
http://www.mudride.com/blogg
 

Erik Petersson

Aktiv medlem
På en del engelskspråkiga forum har jag fått rådet att skaffa bättre negativ/dia-hållare. Då ska man kunna få skärpa också i en flatbäddsscanner. Det verkar logiskt. Några alternativ som jag läst om är
- bättre ramar
- glasskivor
- våtmontering (wet mount)

Jag köpte en Epson V500 igår för att kunna scanna mellanformat och göra snabbscanningar av 35mm. Jag är nöjd med maskinen för "kontaktkopiering" av 35mm, mer har jag inte hunnit prova. (För att scanna 35mm mer noggrannt har jag en gammal Nikon-scanner, men de görs ju inte längre.)
 

bildsten

Aktiv medlem
Jag har både en neg/diaskanner för 135 (en 10 år gammal Acer Scanwit) och en nyare flatbäddsskanner som kan skanna negativ (Canon8800f) och tycker inte att det är någon större skillnad på vare sej krångel med hållarna eller ljudnivån. Möjligen är flattbäddsskannern lite tystare och kan visst ställas i något slags nattläge som dämpar den lite till. När det gäller kvaliten på 135 material från 8800 så kan jag inte yttra mej, har bara använt den till mellanformat. På Scanwit så blir i allafall svv bäst om jag skannar det som dia och inverterar det senare i processen. Jag har provat det på 8800 också men fann inte någon större skillnad mot att skanna som svv. Fördelen med Scanwit är att den har en drös profiler för olika negativa färgfilmer och det underlättar jobbet.
 
ANNONS