Annons

Hur rengöra gummit på äldre Minoltaobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

tamias

Aktiv medlem
Vanlig mirakeltrasa med lite ""Pledge"" möbelpolish.. Så vips är optiken som ny..

Spraya inte på optiken.. Utan på mirakeltrasan bara.. Låt den torka till så den inte är blöt.. Sedan torka av bara så ser allt ut som nytt..

"pledge" är också utmärkt att polera bilden med... bara ett extra tips...
Sist ut blev Pledge. Jag testade på mitt 28-85 och det var verkligen bra till att få objektivet rent och fint. Men det var inte så effektivt för att få bort oxidationen på gummit (som i det läget satt kvar på objektivet).

Därför tog jag mod till mig och med hjälp av en kniv så lyckades jag pilla bort gummit. Jag lade det med den klibbiga sidan nedåt på en tallrik och smetade in det med grönsåpa, lät det verka en stund och skrubbade med tandborsten. Men all oxidering försvann inte (se tredje bilden).

Jag testade då glycerolen, men jag fick ändå inte bort all oxidation. Nu blev jag tvungen att ta en paus i tvättandet för att handla lite verktyg och prylar på Jula. Där hittade jag av en slump Armour för matta gummidetaljer, i form av putsdukar.

Väl hemma igen gnuggade jag med en putsduk. Det gick inget vidare, det var svårt att komma åt i dalarna av räfflorna så att säga. Till slut virade jag putsduken kring ett trägrillspett och då gick det bättre att komma åt.

Slutresultatet blev bra, men det tog sin lilla tid pga av den kraftiga oxideringen.
 

Bilagor

Senast ändrad:

tamias

Aktiv medlem
Mina högst ovetenskapliga observationer kan sammanfattas så här:

Grönsåpan är effektivt om man kan ta bort gummit från objektivet, pga löddrandet är det enda alternativet. Gummmit får en matt och fin yta.

Glycerolen funkar rätt bra och går att använda även om gummit sitter kvar på objektivet om man är försiktig. Gummit får en fin yta, något blankare än efter grönsåpan.

Pledge är riktigt bra för allroundrengöring, men kanske inte för oxiderade gummin. Gav en ganska blank yta på gummit.

Armour funkade ok, men gav trots att den skulle vara för matta gummidetaljer en ganska blank yta.

Så slutsatsen blir att för modiga män och kvinnor som inte räds att plocka bort gummin från objektiv rekommenderar jag grönsåpa, för övriga glycerol. Men man måste ha en tandborste som är hård till oxiderade gummin, min extramjuka var för mesig...
 
Senast ändrad:

hybrid3

Aktiv medlem
Intressant!

Jag gav mig på ett ganska oxiderat 35-105 idag och kunde konstatera att grönsåpan är bättre på smuts än vad det är på oxid. Jag konstaterade också att jag behövde en styvare borste än tandborsten jag använde idag, om jag kommer ihåg ska jag ta en sväng förbi Biltema eller Clas Ohlson någon dag för att se vad man kan hitta.

Kanske Bumper Shine eller liknande funkar fint (eller är Armour samma sak tro?)...

Kränger man bara av gummit först så kan man ju laborera hej vilt...


Mina högst ovetenskapliga observationer kan sammanfattas så här:

Grönsåpan är effektivt om man kan ta bort gummit från objektivet, pga löddrandet är det enda alternativet. Gummmit får en matt och fin yta.

Glycerolen funkar rätt bra och går att använda även om gummit sitter kvar på objektivet om man är försiktig. Gummit får en fin yta, något blankare än efter grönsåpan.

Pledge är riktigt bra för allroundrengöring, men kanske inte för oxiderade gummin. Gav en ganska blank yta på gummit.

Armour funkade ok, men gav trots att den skulle vara för matta gummidetaljer en ganska blank yta.

Så slutsatsen blir att för modiga män och kvinnor som inte räds att plocka bort gummin från objektiv rekommenderar jag grönsåpa, för övriga glycerol. Men man måste ha en tandborste som är hård till oxiderade gummin, min extramjuka var för mesig...
 

perese

Aktiv medlem
Testa Amor glans istället för matt, så får du se. Se bara till att inte få in på baksidan av gummit, vilket ger en hal yta för gummit :).
Kan rekommenderas samt att använda tandkräm med hård tandborste i stället för såpa.
 

screamin-daemon

Aktiv medlem
Har testat med paraffinolja och det blev ganska snyggt. Dock har jag ett stort problem; Gummit är för stort efter jag plockade av det! (inga lustiga kommenterar tack) Nån ide hur man får det tajt igen??
 

hybrid3

Aktiv medlem
Det har aldrig hänt mig på ett Beercan, däremot på något nyare Minolta-objektiv (minns ej vilket). Det löste jag med några varv tejp, det räckte för att gummit skulle sitta tajt igen.

Har testat med paraffinolja och det blev
ganska snyggt. Dock har jag ett stort problem; Gummit är för stort efter jag plockade av det! (inga lustiga kommenterar tack) Nån ide hur man får det tajt igen??
 

screamin-daemon

Aktiv medlem
Objektivet är ett Sony, med det nya gummi. Det är inte så att det inte sitter kvar, men det finns bubblor lite överallt. Det är både för långt och för brett :-(
 

screamin-daemon

Aktiv medlem
Det har aldrig hänt mig på ett Beercan, däremot på något nyare Minolta-objektiv (minns ej vilket). Det löste jag med några varv tejp, det räckte för att gummit skulle sitta tajt igen.
Jo, men då blir det ju för tjockt. Det finns ju en kant på mitt objektiv där gummit sitter. Kommer gummit högre upp än denna kant börjar det flytta på sig.
 

tamias

Aktiv medlem
Hindrar inte att din redovisning absolut är av stort intresse för en hel del av oss. Många tack för detta - ditt mod uppskattas!
Tack för feedbacken!

Nu har jag testat en delvis ny variant. Jag tog en bit av en Armor-putsduk och virade den runt en tandborste och borstade på gummit på ett objektiv. Fungerade riktigt bra!
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Förr i tiden, när apoteken hade ett fullt sortiment av alla möjliga kemiska substanser så kunde man köpa där, men är tveksam till ifall det går nuförtiden. De verkar mest försöka sälja kosmetika nu. Och bara för att få sina mediciner kan man behöva springa runt till tre olika apotek - olika apotekskedjor har sparat in olika på medicinlagerhållningen. Men inte en krona billigare har det blivit. :-(

Förr användes glycerol, eller glycerin, bl.a. till att smörja på bildörrarnas tätningslister så att de inte skulle frysa fast, så det kanske går att hitta i biltillbehörsaffärer eller på mackar.
.
 

matti

Aktiv medlem
Silikon är svaret på era böner. Finns att köpa för vård av gummistövlar. Tag ytterst sparsamt på en tandborste. Borsta det oxiderade gummit. Klart :)
 
ANNONS