Annons

Sammanfoga metadata från fil med metadata i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakimax

Medlem
Jag har använt Picasa för ansiktsigenkänning som det sätt som beskrivs här http://creativetechs.com/tipsblog/add-face-recognition-to-lightroom-with-picasa/ och har lagt till den informationen som nyckelord i form av metadata på mina foton.

Problemet är sedan när jag ska importera denna data till Lightroom. Sedan tidigare har jag lagt till olika nyckelord direkt i Lightroom, och när jag försöker importera metadata från fotofilen varnar Lightroom för att jag då kommer att skriva över befintliga nyckelord för respektive foto i Lightroom. Jag har provat olika sätt för att komma runt detta, och därmed behålla befintliga nyckelord i Lightroom samtidigt som jag får in de nya nyckelorden baserade på ansiktsigenkänningen, men inte lyckats.

Är det någon som har förslag på hur jag ska gå till väga?
 

Lotta Wesslund

Aktiv medlem
Jag skulle importera bilderna som redan har metadata (tex från Picasa) och sedan addera nyckelord i LR.

Det finns en funktion att spara ner nyckelord från LR till bildfilerna. Ctrl-S. Du har tydligen fått olika varianter av nyckelord i bildfilen och LR. Kolla med ett annat program (tex bridge) vilka nyckelord som finns i filen och jämför med nyckelorden i LR.

Att skriva nyckelord till fil är en bra "backup"

Hälsningar Lotta
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Jag har använt Picasa för ansiktsigenkänning som det sätt som beskrivs här http://creativetechs.com/tipsblog/add-face-recognition-to-lightroom-with-picasa/ och har lagt till den informationen som nyckelord i form av metadata på mina foton.

Problemet är sedan när jag ska importera denna data till Lightroom. Sedan tidigare har jag lagt till olika nyckelord direkt i Lightroom, och när jag försöker importera metadata från fotofilen varnar Lightroom för att jag då kommer att skriva över befintliga nyckelord för respektive foto i Lightroom. Jag har provat olika sätt för att komma runt detta, och därmed behålla befintliga nyckelord i Lightroom samtidigt som jag får in de nya nyckelorden baserade på ansiktsigenkänningen, men inte lyckats.

Är det någon som har förslag på hur jag ska gå till väga?
Enligt uppgift på den sida du länkade till står följande:

Before Using Picasa: Select all the photos in your library, and choose Metadata > Save Metadata To File. (This writes any metadata changes from Lightroom back to the original files).

After Using Picasa: Now, back in Lightroom, select all the photos in your library again, and choose Metadata > Read Metadata From File. (This imports all your new name keywords into your Lightroom database.


Som jag tolkar det så bör du kunna acceptera att Lightroom skriver över befintliga nyckelord i databasen med nyckelorden från din fotofil, som ju redan innehåller dina gamla Lightroomnyckelord såväl som tillägget som Picasa gjort. Prova med en enstaka fil och se vad som händer ;)
 
ANNONS