Annons

Skillnad nytt/begagnat objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

jauernig

Medlem
Hej,

jag har fått ett erbjudande att köpa en glugg (Nikon 16-85) för ca halva priset (nypris runt 5.000) och det är 5-6 år gammalt. Vad händer egentligen med ett objektiv på denna tid, vad tappar den i skärpa och bildkvalitet? Även om den är väl omhändertagen och ser bra ut fysiskt så bör den väl slitas invändigt, eller?

MVH, Frank
 

Urr

Aktiv medlem
Har aldrig hört talas om att objektiv skulle kunna slitas ut. Så om det inte är direkt misshandlat låter det som du får ett bra objektiv till vettigt pris.
 

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Jag tycker det är kul att fota med gamla manuella objektiv. Då är vissa från typ 60-70-tal. Då handlar det mest om repor på frontlinsen, hurpass väl bevarat det är där. Så handlar du på nätet är det bra att se hyfsat högupplösta bilder där frontlinsen syns.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Har aldrig hört talas om att objektiv skulle kunna slitas ut. Så om det inte är direkt misshandlat låter det som du får ett bra objektiv till vettigt pris.
Visst kan objektiv slitas ut. Linserna i zoomar tappar position vid dagligt användande och behöver justeras lite då och då. Till slut är allt så slitet att det inte går att justera gluggen längre. Det har hänt med min vidvinkelzoom. Men detta gäller för objektiv som används yrkesmässigt och det syns att objektivet blivit blankslitet.

För ett objektiv som det här är sannolikheten liten att det ska ha förlorat prestanda om det inte åkt i marken - oftast syns det på utsidan.

Ett enkelt test du kan göra är att fotografera en tegelvägg. Det viktiga är att sensor och vägg är parallelle, det kollar du lätt med raderna med tegel. Sen kollar du att alla hörn är lika skarpa. Om ett hörn är skarpt och ett annat är oskarpt så har någon lins hamnat snett. Det kostar lite att fixa på verkstad, uppskattningsvis 2000 kr.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Visst kan objektiv slitas ut. Linserna i zoomar tappar position vid dagligt användande och behöver justeras lite då och då. Till slut är allt så slitet att det inte går att justera gluggen längre. Det har hänt med min vidvinkelzoom. Men detta gäller för objektiv som används yrkesmässigt och det syns att objektivet blivit blankslitet.

För ett objektiv som det här är sannolikheten liten att det ska ha förlorat prestanda om det inte åkt i marken - oftast syns det på utsidan.

Ett enkelt test du kan göra är att fotografera en tegelvägg. Det viktiga är att sensor och vägg är parallelle, det kollar du lätt med raderna med tegel. Sen kollar du att alla hörn är lika skarpa. Om ett hörn är skarpt och ett annat är oskarpt så har någon lins hamnat snett. Det kostar lite att fixa på verkstad, uppskattningsvis 2000 kr.
Instämmer till fullo! Ser det bra ut är det oftast OK. Enda nackdelen med beg är om det gått många år sedan produktionsstopp för då går det inte alltid att laga. Jag kör bara begagnat.
 

E.P

Aktiv medlem
Det kan dom ju inte svara på om objektivet fortfarande är i produktion.

För Canon är riktlinjen sju år efter att objektivet går ut produktion.
Det är ju sant, men dom brukar kunna ge en ca tid, typ 5-10 år efter produktion upphört eller så, sen om objektivet i fråga fortfarande finns i produktion, då finns det ju inte heller någon risk med att köpa det.
 

patrick.ericson

Aktiv medlem
Hej!
Kollar på objektiv till min pemtax k50 och på cyberphoto har man tamron och sigmagluggar som är testade 2008 och 2006. Ser ni några problem att köpa nytt som är till åren? Det gäller ex sigma/tamron 70-200/2.8 och Sigmas 20/1.8 .
Tack på förhand
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Hej!
Kollar på objektiv till min pemtax k50 och på cyberphoto har man tamron och sigmagluggar som är testade 2008 och 2006. Ser ni några problem att köpa nytt som är till åren? Det gäller ex sigma/tamron 70-200/2.8 och Sigmas 20/1.8 .
Tack på förhand
Det finns objektiv konstruktioner på marknaden som är från 80-talet, ja till och med från 50-60-talet. De finns antingen kvar för att de visat sig bra, eller för att de kan säljas billigt.

Du får helt enkelt kolla tester
 
ANNONS