Annons

Canon EOS 70D

Produkter
(logga in för att koppla)

Irouza

Medlem
Hej,

Till helgen förhoppningsvis ska jag ut och köpa min nya kamera en 70D. Men jag har så stora problem med minneskortet, Mina två förra kort var på 8 gb båda två, det ena var klass 4 och det andra klass 10. Och det var till en 1000D som inte alls presterar likadant... räcker detta kortet som jag länkar till?

http://www.24.se/16gb-intenso-sdhc-cl10-uhsi-p-34154-c-339.aspx

För övrigt tänkte jag använda kameran till fotografering och inte filmning.

Tacksam för svar!
 

PMD

Aktiv medlem
Klass 10 räcker bra till en EOS 70D (även om man ska videofilma). Med ett klass 4-kort kanske det fungerar att videofilma; kanske inte, men det går bra att stillbildsfotografera. Med klass 4-kortet tar det dock längre tid att tömma kamerans buffert om man har tagit en snabb bildserie.

Intenso har jag aldrig hört talas om, men det kan säkert vara bra kort. Själv skulle jag nog hellre satsa på ett kändare märke som t.ex. Sandisk eller Kingston. Prisskillnaden mellan märkeskort och lågpriskort är numera inte så stor.

Ett Sandiskkort som är jämförbart med det Intenso-kort du länkade till är det här. Det är ungefär dubbelt så dyrt, men kostar ändå inte mer än drygt två luncher i Stockholm.
 

Irouza

Medlem
Ok. Då ska jag kolla in det. Nej jag har inte sett Intenso tidigare heller. Var lite nyfiken på vad det är för märke....

Ja jag tror också jag väljer rätt kamera, har hållt i den och provfotat och är riktigt nöjd med resultatet så jag vet vad jag vill ha hehe. Till det blir det ett 50mm 1,8, ska prova på porträtt nu, har inte gjort det tidigare. Har mest varit landskap, natur och djur. Så man kanske inte behöver världens snabbaste kort för att fota porträtt. . Men jag kommer säkert vilja fota djur och natur längre fram med... 64gb var lite över min nuvarande budget, men hade inte tvekat om jag inte hade behövt köpa kameran samma dag hehe.

Finns det mer tips på alternativa kort så mottages dessa tacksamt!
Tack för tipsen!
 

airborne

Aktiv medlem
Transcend har några hyggligt prissatta UHS-kort:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=TS32xcE

eller:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=TS32GSDHC10U1

Netonnet har ofta bra priser på Transcend också.

Jag har det billigare kortet sedan tidigare hemma,det verkar i alla fall vara snabbare än det vanliga klass 10 icke UHS-1 kort jag hade i innan.

Ska man köpa nytt kort och har behov av att ta upprepade bildserier är det nog motiverat med de bästa och dyrare korten.
Tar man dock bara någon enstaka bildserie och kan vänta tills kameran tömt bufferten klarar man sig med det billigare så länge bara skrivhastigheten räcker till filmning då.

Gäller ju bara att inte bli lurad då många bara anger läshastighet på korten och inte skrivhastigheten som är det viktiga för oss när bufferten ska tömmas över på kortet och vid filmning. Läs hastighet är bra när kortet ska tömmas till datorn men hjälper inte när bilderna tas och kamerabufferten ska tömmas snabbt.

Inte heller verkar korttillverkarna sinsemellan vara konsekventa i sina angivelser, finns UHS-I klass U3 med 60MB/s likväl som andra U3 kort som anges till 85MB/s eller mer.

Rena djungeln det där med kortens hastigheter och alla meninglösa Pro EXtreme Video tillägg i namnet som ändå inte säger något om hastigheten mer än att det ska låta snabbt och bra i köparens öron.

Ska man filma så krävs 20MB/s om man använder det lägre komprimerade ALL-I formatet som ger större filer.Verkar klaras av båda korten.
 

Irouza

Medlem
Transcend har några hyggligt prissatta UHS-kort:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=TS32xcE

eller:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=TS32GSDHC10U1

Netonnet har ofta bra priser på Transcend också.

Jag har det billigare kortet sedan tidigare hemma,det verkar i alla fall vara snabbare än det vanliga klass 10 icke UHS-1 kort jag hade i innan.

Ska man köpa nytt kort och har behov av att ta upprepade bildserier är det nog motiverat med de bästa och dyrare korten.
Tar man dock bara någon enstaka bildserie och kan vänta tills kameran tömt bufferten klarar man sig med det billigare så länge bara skrivhastigheten räcker till filmning då.

Gäller ju bara att inte bli lurad då många bara anger läshastighet på korten och inte skrivhastigheten som är det viktiga för oss när bufferten ska tömmas över på kortet och vid filmning. Läs hastighet är bra när kortet ska tömmas till datorn men hjälper inte när bilderna tas och kamerabufferten ska tömmas snabbt.

Inte heller verkar korttillverkarna sinsemellan vara konsekventa i sina angivelser, finns UHS-I klass U3 med 60MB/s likväl som andra U3 kort som anges till 85MB/s eller mer.

Rena djungeln det där med kortens hastigheter och alla meninglösa Pro EXtreme Video tillägg i namnet som ändå inte säger något om hastigheten mer än att det ska låta snabbt och bra i köparens öron.

Ska man filma så krävs 20MB/s om man använder det lägre komprimerade ALL-I formatet som ger större filer.Verkar klaras av båda korten.
Jag kan säga att det är bland det värsta jag varit med om när det handlar om att köpa minneskort. Massa olika namn och skit som egentligen inte betyder något alls. Tycker korttillverkarna verkligen har försvårat det hela. Jag tror jag satsar på det billigare du rekommenderar eller liknande. Tack!
 

afe

Aktiv medlem
Jag köper alltid Sandisks snabbaste kort - inte för att kameran nyttjar hastigheten, utan för att det går snabbare att få över bilderna till datorn och för att de är pålitliga. Inte kul om bildfilerna blir korrupta för att man snålat på korten ...
 

Irouza

Medlem
Jag köper alltid Sandisks snabbaste kort - inte för att kameran nyttjar hastigheten, utan för att det går snabbare att få över bilderna till datorn och för att de är pålitliga. Inte kul om bildfilerna blir korrupta för att man snålat på korten ...
Det är rätt skönt att få över bilderna fort till datorn, men är det värt de extra pengarna man behöver lägga? Skiljer det sig så mycket mellan korten? Borde det inte bero på om man har en kortläsare integrerad eller extern? Och om man har en extern så borde det väl spela roll om den är USB 3.0 eller 2.0 och sen om datorn stödjer USB 3.0 eller inte...

Men det är just det med märkena... alla väljer kända märken, men är det någon som provat de "okända" märkena som ex. Intenso? Jag vet att jag hade ett 4gb för många år sen från ett märke som var helt okänt för mig då, Mustang. Sen hade jag ett Sandisk 8Gb. Jag valde hellre mitt mustang än mitt sandisk för att jag tyckte bättre om det.. Frågan är om man inte ska köpa två kort och kanske våga testa intenso och se vad det är för något. ..
 

afe

Aktiv medlem
Du får förstås göra som du vill, men jag betatalar hellre dubbelt så mycket för Sandisk än för fulkort.Jag vet inte om det gör någon skillnad, men jag tycker det är värt det :)
 

PMD

Aktiv medlem
Det är rätt skönt att få över bilderna fort till datorn, men är det värt de extra pengarna man behöver lägga? Skiljer det sig så mycket mellan korten? Borde det inte bero på om man har en kortläsare integrerad eller extern? Och om man har en extern så borde det väl spela roll om den är USB 3.0 eller 2.0 och sen om datorn stödjer USB 3.0 eller inte...
Även interna kortläsare brukar ofta sitta på USB-bussen och då spelar det förstås ingen roll om läsaren är intern eller extern.

Men det är just det med märkena... alla väljer kända märken, men är det någon som provat de "okända" märkena som ex. Intenso? Jag vet att jag hade ett 4gb för många år sen från ett märke som var helt okänt för mig då, Mustang. Sen hade jag ett Sandisk 8Gb. Jag valde hellre mitt mustang än mitt sandisk för att jag tyckte bättre om det.. Frågan är om man inte ska köpa två kort och kanske våga testa intenso och se vad det är för något. ..
Jag har kort av märkena Sandisk, Transcend och Kingston. Inget har någonsin krånglat.
Jag vet inte riktigt vilken slutsats man kan dra av det. :)

Det finns dock förfalskade märkeskort, så om man hittar t.ex. ett Sandisk som verkar alldeles för billigt så ska man nog kolla upp det noga. (Det finns tips på nätet.)
 

Irouza

Medlem
Jag valde ett Transcend 16GB SDHC! Köpte kameran i helgen faktiskt och då fanns det inte så många kort att välja på... Det fick bli det kortet nu och så ska jag avancera nästa månad till ett större kort. Jag vill tacka för alla tips. Och jag tror att jag ska låta lågprismärkena vara :)
 
ANNONS