Annons

Fota cyklist - bra inställningar canon

Produkter
(logga in för att koppla)

mkhg

Medlem
Hej!
I helgen ska jag fota en kille på mountainbike. Bilden ska användas till en flyer och ska vara fartfylld ute i skogen. Har ni några bra tips på bra inställningar slutartid, iso, bländare osv.. Även lite vinklar och positioner skulle vara kul att få lite tips på :) Använder en Canon EOS 1200 D

Tacksam för alla tips och tricks!
 

eskil23

Aktiv medlem
Bländare - Ställ den på max.
Slutartid - Om du följer cyklisten med kameran så kan du få lite rörelseoskärpa på bakgrunden om du väljer en slutartid på runt ungefär 1/100 - 1/200. Det ger ett fartfyllt intryck.
ISO - Auto, om det går att ha auto-iso i M-läget på en 1200D. Annars får du köra på Tv-läget.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Blir ett kort svar. Men testa att ställa in kameran på Av, och välj så stor bländare (lågt f-tal) som möjligt på ditt objektiv för att få så snabb slutartid som möjligt. Du vill ha en slutartid på minst 1/500, förmodligen lite snabbare än så, och får du inte tillräckligt snabb slutartid med den största bländare du kan använda så får du öka iso.

Välj komposition och för-fokusera där du vill att cyklisten ska vara vid fotoögonblicket, ställ in objektivet på manuellt och använd seriebildstagning.

Som sagt ett kort svar, men hinner inte skriva mer utförligt än så :)
 

Frolicc

Aktiv medlem
Som någon skrev så är en lång slutartid rätt användbart om man vill illustrera fart, men det beror ju lite på vilken känsla man skall få av flyern. Tänk även på ljuset så att man får fram detaljer i ansikte och cykel, rätt ljussättning. Ha solen från rätt håll, kanske använda blixt etc. Avsätt om möjligt tid så att det går att prova sig fram lite.

Tog nedanstående bild förra veckan. Lite längre slutartid för att visa farten, solen som lyser upp bakgrunden och skapar lite skuggmönster på mark och cyklister samt en blixt som lyser upp personerna.
 

Bilagor

revox

Aktiv medlem
Svaren är som synes lite olika och inställningarna blir ju olika beroende på hur man vill ha bilden.
Själv hade jag nog försökt med något åt det här hållet:

Autofokus = servo
Bländare = nedbländat en del för att få lite större skärpedjup (AF kanske inte är jättesnabb och missar därför en aning)
tid = Ganska lång, kanske 1/100 s
iso = något lämpligt för att få bländare och slutartid rätt
Bildstabilisering = panoreringsläge (om det finns, annars avstängd)

Jag hade placerat mig så att kameran panoreras när bilden tas, på så sätt blir bakgrunden och hjulen suddiga och man får känsla av fart.

Ta flera bilder så blir nog någon skarp där man vill ha skärpa!

Här är ett exempel som jag tagit (typ min enda cykelbild :))
edit: som man ser på min bild så kan det också vara bra att ha blixt för att lysa upp lite, jag hade inte det...
 

Bilagor

Senast ändrad:
ANNONS