Annons

Minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

Valltomta

Aktiv medlem
Jag har nu så gott som bestämt mig för Sony A55 nu är då frågan vilken storlek på minneskort man bör ha? Jag kommer nog köpa paketet med två objektiv och sedan köpa till väska, x-tra batteri och minneskort. Vad bör jag mer tänka på?
 

Herr_Berg

Aktiv medlem
Två 8GB räcker nog gott och väl, kan räcka med två 4GB om du inte fotar i raw.

Rengörings-kit är bra att ha med.
 

Herr_Berg

Aktiv medlem
Linsskydd följer med, sen kan du ju skaffa UV-filterr för att skydda frontlinsen på objektivet lite extra.

Stativ är ett för mig ganska nödvändigt verktyg men man bör ju lägga i alla fall 1500+ på ett stativ.

Fjärrutlösare är bra att ha med, kostar kanske 200 kr
 

dumbo

Aktiv medlem
Köper man en A55 så antar jag att man kommer att filma en del? Då är det nog inte fel att "ta i" lite vad gäller minneskort. För stillbilder klarar man sig rätt långt på "bara" 8GB
 

and30ers

Aktiv medlem
Beroende på hur mycket du plåtar eller filmar. Till min EOS 7D har jag 64GB + 32GB, till min EOS 500D har jag 32GB + 16GB.

Lämpligt kort till en A55 är väl 1 st SanDisk Extreme III SDHC 30MB/s på antingen 16GB eller 32GB. Kostar 850 resp 1600 kr hos www.webhallen.se. Det finns ingen anledning att köpa två minneskort, du kommer aldrig att använda det andra.

Om du inte vill köpa ett snabbt och stort minneskort direkt, köp ett billigt nu så slipper du förlora så mycket pengar när du snart inser att du behöver ett snabbt och stort. Detta är ett bra snikkort till rätt pris.
http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=452314
 
Senast ändrad:

and30ers

Aktiv medlem
Skippa alla runt-omkring-grejer som stativ, extra-stativ, filter, extra batterier, extra minneskort, extra putsduk, självutlösare, fjärrkontroll etc. Pengar i sjön! Om och när du mot förmodan behöver något av detta kan du köpa det då. Billigare.

Allt du behöver är kameran, ett objektiv och ett snabbt minneskort.
 

MrGiant

Aktiv medlem
Beror väl på hur mycket du kommer fota när du väl knäpper kort.

Jag har aldrig behövt mer än mitt 4 gig kort eftersom jag inte tar hundratals bilder per gång utan bara lite "amatör foto".

Ett SanDisk Extreem 20MB/s på 4 gig får du väl för under 300 kr.
Har även testat ett Ultra II med lägre skrivhastighet och det är inga problem. Tror jag betalade 170kr för 4 gig eller något sådant. Tar inte seriebilder och har inte haft några problem med att buffert blir full.

Om du absolut inte har behov finns det ingen anledning att hoppa på "värsta och största" bara för att...
 

and30ers

Aktiv medlem
A55 är en modern 16MP kamera som skapar bildfiler som är stora. Oavsett om man plåtar JPG eller RAW eller JPG+RAW. Den tar många bilder per sekund. Den filmar i HD 1080i 60fps.

För att kunna använda kameran så som den är tänkt att användas skulle jag inte köpa något annat än SanDisk Extreme III 30MB/s SDHC-kort, gärna 32GB men 16GB kan funka tills vidare. Räkna då med att kanske behöva köpa ett till om tag, men det går också bra. Idag är 32GB kortet (1600kr) billigare per GB än 16GB kortet (850kr).

Surt att stå och vänta på en bra kamera för att minneskortet inte hänger med.
 

Valltomta

Aktiv medlem
Tja... Man kan ju ta i olika hårt, men jag skulle nog skaffat minst 32GB totalt om det var tänkt att filmas och så. Det ramlar på sjukt fort med filstorleken när man filmar.
Det var det jag anade. Ett extra batteri vill jag också ha för jag har råkat ut för att batteriet tagit slut på min NV10 mitt under en utflykt och det var inte kul. Tillhör kategorin med både hängslen och livrem...
 

A.Thörnvall

Ny medlem
Minneskort till eos 7D

Jag lånar denna tråd lite och hoppas att det är någon som läser som kan hjälpa mig.
Jag får ingen riktig koll på vilken typ av minneskort jag behöver till min eos 7D den gamla modellen. Jag har beställt sen och vill gärna ha ett minneskort när jag får kameran. Funkar det med samma minneskort som jag har haft till min eos 1000D?
Tacksam för svar
Mvh./Andreas.
 
ANNONS