Annons

AF-S Eller AF-C

Produkter
(logga in för att koppla)

Simsim

Medlem
Hej där! jo det e så att jag är en amatör bröllops fotograf o då har ja en D800 med 24-70 Nikkor.
min fråga är vad är skillnaden mellan AF-S, AF-C ?
 

trollgubbe

Avslutat medlemskap
Har du ingen handbok :)

AF-S är AutoFocus Single, bra för stillastående motiv.

AF-C är AutoFocus Continuous (följande autofokus), bra för motiv som rör sig, kameran justerar fokus hela tiden motivet rör sig - när man håller avtryckaren halvvägs nedtryckt.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Ofta sätter man AF-S till att prioritera fokus, dvs det går inte att ta bilden om inte man fått fokuskvittens, AF-C sätts som slutarprioritet, dvs bilden tas när man trycker ner avtrycket. Att jag skriver oftast är att man kan själva sätta detta i menyn. För bröllop så hade jag valt en fokuspunkt och AF-S
 

Frolicc

Aktiv medlem
AF-C ger något sämre exakthet också. Även om jag kör med tumfokus och AF-C/AIServo normalt så byter jag till AF-S/OneShot om vi pratar om ansiktsporträtt men mycket korta skärpedjup(dock forfarande med tumfokus).
 

Osquar

Aktiv medlem
Gör det? Finns det någon teknisk anledning till det?
Eh. Det är klart det gör. Men går den att enkelt förstå?
Har för mig att autofokusen ligger och "småjobbar" kontinuerligt (i synnerhet vid handhållet) och kan därför "missa" att sätta fokus på någon mm eller cm vid flera bilder i följd. Märks tydligt vid serietagning och exempelvis fågel/djur-plåtning. Har flera exempel där en och annan bild i en bildserie inte blir hundra skarp (har fokus-prio inställt).

/Oscar
 

Frolicc

Aktiv medlem
Gör det? Finns det någon teknisk anledning till det?
Eh. Det är klart det gör. Men går den att enkelt förstå?
Precis som Oscar skrivit så skiftar alltid kameran fokus fram och tillbaks vid AF-C/AIServo vilket gör att det blir en viss felmarginal. Oftast är denna så liten så det spelar ingen roll men vid riktigt korta skärpedjup är den relevant.
 

horvendile

Aktiv medlem
Hm, då kanske jag skulle tänka om en smula. Kör alltid AF-C med tumfokus. Skulle kunna vara värt att prova AF-S och se om jag märker någon skillnad, det händer att jag ligger på f/1,4.
 

eskil23

Aktiv medlem
Ibland så händer det också att fokuspunkten "vandrar iväg" när man kör AF-C. Även om fokus initialt hamnar precis rätt så kan kameran efter ett tag tycka att fokuspunkten ligger lite mer till höger/vänster och snart börjar fokusera bakom motivet i stället. Det händer framför allt när motivet glider utanför den centrala gruppen fokuspunkter.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Gör det? Finns det någon teknisk anledning till det?
Eh. Det är klart det gör. Men går den att enkelt förstå?
Tja det har med reglerteknik att göra.
PID reglering där man jobbar med förändringar inte exakta positioner. Jag gissar i alla fall att det är den metod kameror använder.
Kameran mäter och vrider sedan den uppmätta "vinkeln/sträckan" på objektivet o sen börjar den om...
 

horvendile

Aktiv medlem
Troligtvis inte
AF-C trycker gissningsvis mer på PD reglering och AF-S I reglering. Olika matematiska modeller helt enkelt.
Det börjar bli geologiskt länge sedan jag läste reglerteknik (inser jag när jag tänker på det), så det där säger knappt mig någonting längre, men det låter intuitivt rimligt att det skulle vara olika modeller bakom.
Om det inte var det skulle det ju i princip inte behövas två olika funktioner på kameran.
Hm, i alla fall inte så länge man kör tumfokus. Möjligen lite av ett cirkelresonemang där, men det är för tidigt på morgonen för mig att avgöra.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
PID Proportioneligt Integrerande Derivata
P ex x=1mm x+1=1+1mm osv
I samlar på sig data om hur det är förflyttat. Desto längre tid ger mer exakt värde och slöar ner rörelsen. Eller kan man se det som att man går halva vägen, o halva vägen igen, o halva vägen igen, o halva vägen igen till slut är man nästan där.
D gissar hur mycket framåt man kan gå. Desto större diff desto större hopp och nackdelen är desto större översläng(miss av målet)

Ungefär sådär...
 

apersson850

Aktiv medlem
Fast fasdetekterande autofokus har den fördelen att man behöver egentligen inte reglera alls. En mätning ger genast både på vilket håll det är fel och hur mycket det är fel. Därefter är det bara till att ge kommando om att köra objektivet till ett då helt känt läge, och så är fokuseringen klar.

Det som stökar till det är ofullkomligheter i kalibreringen, mätfel, motiv som rör sig mer eller mindre förutsägbart och fotografer som inte kan hålla AF-punkten på motivet ordentligt. För att kompensera för sånt blir det genast mer komplicerat.
 
ANNONS