Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Odenlab framkallning.

Produkter
(logga in för att koppla)

mishaperi

Medlem
Hej, lite osäker på om denna tråd hamnade rätt nu. Fanns ingen "passande" underkategori.
Nu till frågan till er som är lite mer kunniga inom framkallning av negativ. (I det här fallet har det med färg att göra)
Jag har förut kört 35mm och framkallat hos Bruno i Gamla stan i Stockholm, utan några som helst problem.
Nu när jag gått över och börjat köra mellanformat så bytte jag även labb då de var något billigare osv.
Jag lämnade in senast ett 20-tal rullar för framkallning och upptäckte i efterhand att många rullar har som en ca två cm lång rand, mitt i negativet som skiljer sig lite i nyans. Detta syns givetvis tydligt när jag scannat in dem och är (enligt mina kunskaper) väldigt svårt att åtgärda i photoshop. Det blir som att hela texturen skiljer sig mot resten av bilden. Även förekommande som "oljefläckar"
Inte nog med det! På många bilder och ibland hela negativ, blev det som ett vågformat streck. Till sist även en kort tunt streck mitt igenom hela negativet som blir lilafärgat när jag scannar. Något av dessa problem har drabbat nästan hälften av alla rullar(!)
Jag kan utesluta att det uppstått något fel i scanningsprocessen då dessa fel är synliga även direkt på negativen. Detta måste ju vart labbet som klantat sig? Gamla maskiner etc som inte servats på länge? Vad kan dessa fel bero på? Någon mer som vart med om det på tidigare och har en aning om vad det handlar om?

De verkar ju framstå som proffsiga på OdenLab. Men med detta blev jag ruskigt besviken. Kan jag kräva pengarna tillbaka eller få någon ersättning om det då visar sig att de klantat sig. Eller kan det t.o.m vara så att det är min nya kamera som är trasig? Jag köpte den nämligen begagnad fast i nyskick från ebay.

Jag ska försöka ladda upp bilder så ni kan se! :)

Tacksam för hjälpen!
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Det första du ska göra är naturligtvis att ta med dina rullar till labbet och visa upp vad du inte är nöjd med.
Då kan du dels få deras direkta förklaring och eventuella ursäkt.
Om det dessutom visar sig att det berott på slarv eller slitna maskiner så får de därmed chansen att rätta till rotorsaken så att inte fler kunder drabbas av samma fel i fortsättningen.

Petter...
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
För att testa kameran kan du få låna en om du bor i närheten av Mullsjö...
Tyvärr tror jag inte att det är kameran.

Ersättningspraxis brukar vara att man får en ny film per förstörd, thats it! Inte mycket till tröst.
 

Bee

Aktiv medlem
För att testa kameran kan du få låna en om du bor i närheten av Mullsjö...
Tyvärr tror jag inte att det är kameran.

Ersättningspraxis brukar vara att man får en ny film per förstörd, thats it! Inte mycket till tröst.
Trist! Jag skulle också gå tillbaka. De har säkert en kamera att låna ut också ;)

Tyvärr? Det bästa vore väl om det inte är kameran det är fel på ;)
 

Acei

Aktiv medlem
Ser ju att det har blivit något konstigt med framkallningen.
Och en dum fråga kanske, var filmen färsk så inte utgångsdatumet gått förbi.

Prova med en ny rulle och lämna in på ett annat ställe för att se om det blir lika.

Då kanske man kan utesluta om det är kameran eller framkallningen.
 

stefohl

Aktiv medlem
Här kommer några exempel:
Detta är ju framkallningsfel. Jag kan inte förstå hur ett kamerafel skulle orsaka fläckar som dessa. Det är inte ovanligt idag att vi ser framkallningsfel på negativen. Bra framkallning kräver rätt stora volymer. Ju mindre som framkallas, desto större risker för att det blir problem.

Stefan
 

mishaperi

Medlem
Ser ju att det har blivit något konstigt med framkallningen.
Och en dum fråga kanske, var filmen färsk så inte utgångsdatumet gått förbi.

Prova med en ny rulle och lämna in på ett annat ställe för att se om det blir lika.

Då kanske man kan utesluta om det är kameran eller framkallningen.
Filmen jag använde var ej utdaterad. Nyinköpt med utgångsdatum 2017 om jag inte missminner mig.
 

mishaperi

Medlem
Odenlab är dyra och dåliga har aldrig haft bra erfarenhet av dem täta Team Framkallning http://www.teamframkallning.se eller Crimson. Team Framkallning har många av våra stora bildkonstnärer som arbetar fotobaser som kunder
Tack för tipset. Jag kommer ej använda mig av Odenlab i framtiden, vilket kan låta oss spåra in på en utveckling av tråden där det skulle vara intressant att få tips och råd om mer seriösa aktörer/butiker som sysslar med framkallning och print. I stil med din rekommendation, Team Framkallning.

Vilka finns i Stockholm som man kan förlita sig på? Jag är bekant med Procenter som ligger i utkanten på söder ut mot Sickla men aldrig testat deras tjänster. (Jag har för mig att de numera går under Scandinavian Photo) Någon som har erfarenhet av dem?

Jag är alltså ute efter att diskutera vilka som är bäst inom behandling av det som sträcker sig utanför fotografens ramar (framkallning, print och kanske i viss mån scanning. Personligen scannar jag själv).
 

Molleben

Ny medlem
De använder ett labb i Jönköping tror det heter proffskopia blir riktigt bra och de klipper negativen 6 istället för fyra vilket är trevligt :)
Jag har precis köpt en analog kamera igen och har sökt information på nätet om vilka labb som framkallar svartvitt eller dia med bra resultat. Tacksam för tips på bra (och dåliga labb). Bor i Stockholm. Har inte använt framkallningsdosa sedan 1980... så jag tänkte slippa den delen och sedan scanna in med filmscanner.
 

Johansson1956

Aktiv medlem
Jag fattar inte

Jag har precis köpt en analog kamera igen och har sökt information på nätet om vilka labb som framkallar svartvitt eller dia med bra resultat. Tacksam för tips på bra (och dåliga labb). Bor i Stockholm. Har inte använt framkallningsdosa sedan 1980... så jag tänkte slippa den delen och sedan scanna in med filmscanner.
Detta är seriöst menat och inte alls menat att vara spydigt men om du ändå skall ha bilden digitalt varför då gå vägen över film? Då är det väl bättre att ta bilden digitalt från början?
 

Molleben

Ny medlem
Detta är seriöst menat och inte alls menat att vara spydigt men om du ändå skall ha bilden digitalt varför då gå vägen över film? Då är det väl bättre att ta bilden digitalt från början?
Du genomskådar mig.... jag kommer att fortsätta att foto digitalt så detta är mest nostalgi.
Att använda en mekanisk/manuell kamera tillsammans med äldre fast optik i metall som omväxling.
Jag har inget mörkrum just nu och inte tid att göra egna förstoringar men det kan man ju göra i ett senare skede om lusten faller på. De flesta är nog överens om att digitala fullformatskameror med hög upplösning ger bättre bildkvalitet än analogt (kanske inte om man går upp på mellanformat) så det är mer nostalgi än rationella skäl. Jag hittade en Nikon FM2n i toppskick som jag tänkte använda med 35mm och 105mm objektiv. Om det fanns en motsvarande digital kamera att köpa i samma storlek som inte är fullproppad med finesser som aldrig används så skulle jag gärna köpa den...

Kanske är Fuji XT-1 en Digital Nikon FM? eller?
 

KarlE

Aktiv medlem
Jag har precis köpt en analog kamera igen och har sökt information på nätet om vilka labb som framkallar svartvitt eller dia med bra resultat. Tacksam för tips på bra (och dåliga labb). Bor i Stockholm. Har inte använt framkallningsdosa sedan 1980... så jag tänkte slippa den delen och sedan scanna in med filmscanner.
Crimson är ju det lab som alltid får bra recensioner kanske inta alltid billigast, men kvalité lönar sig, snabba trevliga och bra är min uppfattning
 
ANNONS