Annons

Fota av dia i projektor - vilken carousel passar bäst?

Produkter
(logga in för att koppla)

voitcanon

Aktiv medlem
Kanske tagita upp men har inte nikon en dia duplikator man skruvar in i fronten på objektivet för en vettig peng?
 

martinator

Aktiv medlem
nu kommer ett sådant där traderövsvar igen...
Men min erfarenhet av dia och inte minst macro är att vi pratar KORT skärpedjup. Hur mycket spel tillåter mekanismen i projektorn? Min tanke är att om det finns utrymme för minste lilla spel så finns risk att dian inte hamnar vinkelrätt mot linsen utan får en viss diagonal både vertikalt och horistonellt. Det kommer då ge en halv dia som är skarp och andra halvan oskarp.
Jag plåtar mot ett ljusbord och där blir det ju inte samma glapp som i en projektor som faktiskt kan ta OLIKA TJOCKLEK på ramar och därför måste ha marginaler i fixeringen....
Men det är bara en undran.

/
 

Staffanp

Aktiv medlem
nu kommer ett sådant där traderövsvar igen...
Men min erfarenhet av dia och inte minst macro är att vi pratar KORT skärpedjup. Hur mycket spel tillåter mekanismen i projektorn? Min tanke är att om det finns utrymme för minste lilla spel så finns risk att dian inte hamnar vinkelrätt mot linsen utan får en viss diagonal både vertikalt och horistonellt. Det kommer då ge en halv dia som är skarp och andra halvan oskarp.
Jag plåtar mot ett ljusbord och där blir det ju inte samma glapp som i en projektor som faktiskt kan ta OLIKA TJOCKLEK på ramar och därför måste ha marginaler i fixeringen....
Men det är bara en undran.

/
Det du skriver är anledningen till att jag startade tråden i första läget. Jag behöver en projektor som har en konsekvent och bra fasthållning av diat.

Jag kommer skaffa en projektor och testa och se så att jag har marginalerna på min sida. Har jag inte det får jag hitta på något annat, skanna t.ex.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag trodde i ärlighetens namn att jag gav rätt förutsättningar när jag förklarade att jag har valt det systemet och inte var intresserad av något annat just nu.
Jo, men du talade inte om varför. Du vore långt ifrån den förste här som ställt en fråga om hur man bäst använder en metod, där själva metodvalet är helt tokigt från början.

Ungefär som "När jag ska ta mig in i bilen är det svårt. Ska jag ta höger eller vänster ben först genom fönstret?"
Rätt svar är ju varken vänster eller höger, utan istället "Öppna dörren så går det lättare."

Om man då förklarar att låset gått i baklås så man måste klättra in genom fönstret, då slipper man alla förslag om att öppna dörren.

Nu har alla förstått, så det här är bara teoretiskt för framtiden.
 

Cica

Medlem
Intressant att så många vet att andra metoder är bättre när det är så få som verkar ha använt den här metoden och vet att den här metoden är uppåt väggarna. Jag har inte använt diaskanner med matning men fotograferat åtskilliga tusen av mina föräldrars diabilder med den här metoden. Jag tycker den fungerar alldeles utmärkt. Resultatet är mycket bättre än det jag fick med diaskannrar när jag använde det vilket i och för sig är länge sedan. Däremot behövs en del handpåläggning. Jag använder en vanlig diaprojektor för vanliga standardmagasin som jag sågat sönder lite grann vid objektivfattningen för att kunna komma tillräckligt nära med min makro 100. Jag har bytt linserna mellan lampa och dia mot opalglas. Så har jag byggt en rigg med utfräst fäste där jag helt enkelt lägger kameran så hamnar den ungefär rätt varje gång.
Jag fotograferar med EOS utility från datorn. Matar fram manuellt med fjärrkontrollen. Ett magasin går på några minuter. Då ställer jag skärpan för varje bild och vid behov justerar exponeringen. Jag fotograferar både i Raw och jpeg så jag kan kolla på bilderna hyfsat snabbt men har kvar material för att bildbehandla en dag i framtiden (vilket troligen inte kommer att ske).
Mina föräldrar envisades med glasramar vilket är ett elände. Både med newtonringar och skärpa. Äldre bilder har de i tejpade glasramar som blivit ganska kladdiga med åren och fastnar. Så jag monterar om allt till Hamafixramar. Jag sovrar också en hel del samtidigt. Jag ser ingen större glädje av att spara alla bilder på solnedgångar, kyrkointeriörer och orkidéer.

Bilder som jag tror kan ha någon glädje för mig eller min syster behåller jag. Resten slänger jag.

Kvaliteten är fullt acceptabel och det är jätteskönt att kunna slänga flyttkartong efter flyttkartong med bilder samtidigt som dom finns kvar i ett par hårddiskar.

Men tillbaka till ursprungsfrågan tror jag inte det är så stor skillnad. Men eftersom projektorer är så billiga på loppisar är det väl bara att skaffa bästa möjliga som man hittar?
 

martinator

Aktiv medlem
Det största problemet som jag ser det med projektormetoden är om man har glasade dia. Det blir inte samma skärpa som att montera ur diorna och fota utan glas. Detta oavsett vad folk säger. Glas skapar optisk distorsion vare sig man vill det eller ej. Det spelar egentligen inge roll hur mycket man putsar glaset, dessutom är det svårare att sätta skärpan.
/
 

Staffanp

Aktiv medlem
Det största problemet som jag ser det med projektormetoden är om man har glasade dia. Det blir inte samma skärpa som att montera ur diorna och fota utan glas. Detta oavsett vad folk säger. Glas skapar optisk distorsion vare sig man vill det eller ej. Det spelar egentligen inge roll hur mycket man putsar glaset, dessutom är det svårare att sätta skärpan.
/
Alla dia är glaslösa.
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Jag jag blev dumförklarad av en telefonförsäljare när jag inte valde att byte abonnemang trots att deras hade bättre täckning ... han velade också ha en motivering.

Ibland så är det så att man hellre vill ha svar på en fråga och slippa diskussionen om varför eller varför inte välja ett sätt som är "bättre".


I alla fall, jag svarar ju inte heller på frågan. :/

Eftersom det verkar som att lite arbete läggs på projektorn går det att se över om det går att få in styrbitar av något slag för diabilderna? En plastlist som fungerar lite som en fjäder som fixerar?
 

martinator

Aktiv medlem
Alla dia är glaslösa.
Då kommer nästa grej jag upptäckt... Det är även så att dior har en tendens att bukta, inte bara av värmen utan för att det är svårt att få dem helt plana när man monterar dem i ramen. Även detta kommer bli problem, och är en anledning till att jag tar ut dem ur ramen när jag fotar av dem.

Nu gissar jag att det inte är pappersramar (en del märken monterade ju i sådana vid framkallning), men de är ofta helt värdelöst krokiga.
/
 

Cica

Medlem
Då kommer nästa grej jag upptäckt... Det är även så att dior har en tendens att bukta, inte bara av värmen utan för att det är svårt att få dem helt plana när man monterar dem i ramen. Även detta kommer bli problem, och är en anledning till att jag tar ut dem ur ramen när jag fotar av dem.

Nu gissar jag att det inte är pappersramar (en del märken monterade ju i sådana vid framkallning), men de är ofta helt värdelöst krokiga.
/
Det är därför Hamafixramarna är så bra. Dels är de lätta att montera men framför allt ligger diat flytande i ramen och har plats att svälla i värmen. Dessutom är de enkla att återanvända.
Buktiga bilder är dock inget problem vad jag märkt när jag fotograferat av dior. dels tar opalskivorna bort en hel del av värmen från lampan. Dels är inte bilden så länge i strålgången. Problemet är väl snarast om det är pappramar som Kodak använde. De är ju så smala så de lägger sig gärna lite snett eller strular vid frammatningen. Inget problem med Carusel som ju använder tyngdlagen. Men det är väl här vissa Carusellprojektorer utmärker sig som bättre än andra vilket väl var det TS frågade om i början?
 

martinator

Aktiv medlem
Det är därför Hamafixramarna är så bra. Dels är de lätta att montera men framför allt ligger diat flytande i ramen och har plats att svälla i värmen. Dessutom är de enkla att återanvända.
Buktiga bilder är dock inget problem vad jag märkt när jag fotograferat av dior. dels tar opalskivorna bort en hel del av värmen från lampan. Dels är inte bilden så länge i strålgången. Problemet är väl snarast om det är pappramar som Kodak använde. De är ju så smala så de lägger sig gärna lite snett eller strular vid frammatningen. Inget problem med Carusel som ju använder tyngdlagen. Men det är väl här vissa Carusellprojektorer utmärker sig som bättre än andra vilket väl var det TS frågade om i början?
Grejen är att plast böjer sig av andra anledningar än bara värme... Dior kan vara krokiga av många orsaker och då hjälper det inte att det är flytande i ramen. Ta en 20 år gammal remsa med pos som legat i plastficka. Ofta är hela remsan svagt välvd.
Jag framstår kanske som en gnällig fan, men ska man fota av 10.000 dior är det rätt bra att ha eliminera så många felkällor som möjligt INNAN man drar igång.
 

Staffanp

Aktiv medlem
Jag jag blev dumförklarad av en telefonförsäljare när jag inte valde att byte abonnemang trots att deras hade bättre täckning ... han velade också ha en motivering.

Ibland så är det så att man hellre vill ha svar på en fråga och slippa diskussionen om varför eller varför inte välja ett sätt som är "bättre".


I alla fall, jag svarar ju inte heller på frågan. :/

Eftersom det verkar som att lite arbete läggs på projektorn går det att se över om det går att få in styrbitar av något slag för diabilderna? En plastlist som fungerar lite som en fjäder som fixerar?
Tack! Jag ville diskutera projektorn och i förlängningen andra tekniska problem jag kanske stöter på. Jag trodde faktiskt inte att jag var tvungen att lägga fram alla argument och tankegångar och förkastade idéer och ... och ... för att få ställa en fråga och hålla mig till den i tråden. Men men. Alltid lär man sig något.
 

Mwd

Aktiv medlem
Hej Staffan, det gäller att ha tålamod ibland.
Vissa här på sidan ger sig inte i första taget :)

Kan du inte utnyttja tyngdlagen för att alltid få diat på rätt ställe?
Montera projektorn lodrätt kanske?
Då kommer ju diat alltid att ligga på samma avstånd fr linsen.

Lycka till med fotograferingen.

// Mats W
 

Staffanp

Aktiv medlem
Hej Staffan, det gäller att ha tålamod ibland.
Vissa här på sidan ger sig inte i första taget :)

Kan du inte utnyttja tyngdlagen för att alltid få diat på rätt ställe?
Montera projektorn lodrätt kanske?
Då kommer ju diat alltid att ligga på samma avstånd fr linsen.

Lycka till med fotograferingen.

// Mats W
Diat hålls fast rätt bra i projektorn så tyngdlagen är försumbar i det här fallet. Tyngdlagen har redan en uppgift, att få diat att falla ner i projektorn.

fotograferingen blir inte förrän till hösten, planerar och tänker mest just nu. Och kämpar mot forumskribenter. :)
 

PMD

Aktiv medlem
Tack! Jag ville diskutera projektorn och i förlängningen andra tekniska problem jag kanske stöter på. Jag trodde faktiskt inte att jag var tvungen att lägga fram alla argument och tankegångar och förkastade idéer och ... och ... för att få ställa en fråga och hålla mig till den i tråden. Men men. Alltid lär man sig något.
Att fotografera dior i en projektor är en väl en ganska ovanligt metod för att digitalisera diabilder, så det är knappast konstigt att många undrar om du verkligen har valt rätt metod och föreslår metoder som har fungerat bra för dem.
 

martinator

Aktiv medlem
Tack! Jag ville diskutera projektorn och i förlängningen andra tekniska problem jag kanske stöter på. Jag trodde faktiskt inte att jag var tvungen att lägga fram alla argument och tankegångar och förkastade idéer och ... och ... för att få ställa en fråga och hålla mig till den i tråden. Men men. Alltid lär man sig något.
Å andra sidan är det inte fel att genomlysa så många av de eventuella problem som kan uppstå... Inte kul att lägga tid på saker som man i slutändan inte är nöjd med och måste göra om. Gissar att rätt många har rejäla samlingar av diabilder och har gedigen erfarenhet av diaprojektorer som ju var ett hyfsat vanligt sätt att visa bilder förr. Så även om ingen fotat av i projektor är det ändå många som har upplevt de saker som kan gå snett i just en projektor.

EDIT: i moderna projektorer går det att dimma lampan till väldigt låg effekt.
 
ANNONS