Annons

Problem med enstaka uppdrag i Norge?

Produkter
(logga in för att koppla)

Frolicc

Aktiv medlem
Har fått en offertförfrågan från en Norsk privatperson gällande ett fotouppdrag, bröllop. Det är dels en vigsel men då de dessutom har ett företag inom samma genre som temat på deras vigsel skulle jag tro att vi i samma veva kommer ta en del bilder för kommersiellt bruk till deras företag. Alltså kommer jag förmodligen ge ut två fakturor till beställaren under norgeuppdraget.

Finns det några speciella regler att tänka på? Behövs några speciella tillstånd för att ta ett uppdrag i norge? Spelar det någon roll om beställaren är ett företag eller en privatperson?
 

Frolicc

Aktiv medlem
Absolut men hoppades på att någon stött på problemet tidigare så man inte behöver uppfinna hjulet igen. Läser man på svenska och norska skatteverkets hemsida känns det riktigt snårigt.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Behövs några speciella tillstånd för att ta ett uppdrag i norge? Spelar det någon roll om beställaren är ett företag eller en privatperson?
Några tillstånd ska inte behövas.

Om du säljer till privatperson debiterar du svensk moms, men om du säljer till företag är det norsk moms som gäller. Mer info finns förstås på Skatteverkets utmärkta webbsajt.
 

Frolicc

Aktiv medlem
Alltså, vad jag förstått så är det inte såhär enkelt. Gränsen för norsk moms är 50kNOK så den kan vi släppa då uppdraget är värt mindre än så. Säljer man varor eller tjänster på export så betalar en privatperson svensk moms medan ett företag inte betalar någon moms överhuvudtaget, fakturan skickas utan moms och bokförs som export utanför EU.

MEN, vad jag förstått får man inte utföra tjänster alls på Norsk mark utan att ha reggat företaget i Norge. Det var mest detta jag var ute efter att få svar på, är det ens möjligt att ta ett uppdrag i Norge av mindre karaktär? Känns inte som man går igenom denna process för en lång dags jobb. Jag har sålt varor (papperskopior) till norge tidigare men det är ju som sagt inte samma sak, iallafall inte som jag tolkat reglementet.
 
ANNONS