Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony eller Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

Jadie

Aktiv medlem
Hej,
ska för första gången kosta på mig en riktigt bra kamera och trodde jag skulle köpa en Canon 77D. I affären fick jag upp ögonen för Sony Aplpha A68K. Så nu vet jag inte alls! Har nu en Canon 1000D, som jag inte är nöjd med! Ska gå fotokurser och vill ha något att växa i! Har sedan länge tyckt om att fotografera men det har varit med enklare utrustning. Helst människor och natur. Min smärtgräns för kamerahus och objektiv går runt 12.000 kr.
Bildstabilistatorn ligger i kamerahuset på sonyn vad jag förstår, vilket gör det lättare att köpa tredjeparts-objektiv enligt försäljaren. Påverkas inte bildkvalitén om man använder annat än Sonys produkter? Stabilistatorn ligger tydligen i objektivet på Canon. För och nackdelar med var stabilisatorn sitter?
Har sony generellt sett billigare tillbehör än Canon?
Vet verkligen inte vilken jag ska köpa! Tacksam för alla tips och råd jag kan få!
Tack på förhand!
// Elisabeth
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Köper man objektiv som inte är zoomar är det sant att bildstabilisering är sällsynt hos Canon och Sony har en fördel. Däremot, pratar vi zoomobjektiv finns bildstabilisering inbyggt i nästan alla objektiv till Canon till samma pris, och ibland billigare än till Sony. Man betalar inte mer för detta. Köper man Tamronobjektiv har de tagit bort bildstabiliseringen på Sonyvarianten och säljer till samma pris men med bildstabilisering till Canon. Det är i praktiken för de allra flesta en icke fråga i praktiken. Undantaget är alltså de som främst inte använder zoomar. Canon har idag faktiskt flera fasta brännvidder också med inbyggd bildstabilisering.

Tänk på att Sonyn har en plastbajonett. Hållbarheten är säkert OK för en amatör men oroar mig.

Utbudet av begagnat till Canon är mycket större. Utbudet av egna objektiv och tredjepartsobjektiv är större till Canon.

Om man föredrar elektronisk sökare är Sony bättre vill man ha optisk är Canon bättre.

Det råder lite osäkerhet kring framtiden för Sonys A fattning som i A68 och även om adapters finns till E eller FE fattningen är flera A objektiv inte försedda med inbyggd motor vilket ger en viss osäkerhet med framtida kompatibilitet med Sonys spegellösa kamerahus. Givetvis är A68 en väldigt kapabel kamera men för att dra mest nytta av dess autofokusprestanda behövs SSM objektiv och dessa tillhör deras dyrare serie. Standardzoomen 18-55 har en långsam SAM motor vill jag minnas. Snabbare fokusmotorer som STM och USM finns hos betydligt fler Canonobjektiv.

Sonykameran är äldre och jag vet inte huruvida det fanns ett annat motiv att göra sig av med äldre kameror för försäljaren om man skall vara cynisk. Däremot kommer båda kamerorna givetvis i många fall ge liknande resultat. Andrahandsvärdet på Canon blir sannolikt högre då de flesta Sonyköpare idag går in för deras spegellösa kameror med E/FE fattning.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
ska för första gången kosta på mig en riktigt bra kamera och trodde jag skulle köpa en Canon 77D. I affären fick jag upp ögonen för Sony Aplpha A68K. Så nu vet jag inte alls! Har nu en Canon 1000D, som jag inte är nöjd med!
Första motfrågan - på vilket sätt är du missnöjd? Vad tycker du är de största nackdelarna/begränsningarna med kameran?

Att veta de gör det mycket enklare att ge tips om vilka kameror som sannolikt kan kännas bättre :)

Ska gå fotokurser och vill ha något att växa i! Har sedan länge tyckt om att fotografera men det har varit med enklare utrustning. Helst människor och natur. Min smärtgräns för kamerahus och objektiv går runt 12.000 kr.
Bildstabilistatorn ligger i kamerahuset på sonyn vad jag förstår, vilket gör det lättare att köpa tredjeparts-objektiv enligt försäljaren. Stabilistatorn ligger tydligen i objektivet på Canon. För och nackdelar med var stabilisatorn sitter?
Sony arbetar med bägge teknikerna, i kamerahuset eller i objektiven, men jag är osäker på om just Sony A68 utnyttjar stabilisering i objektiv. Canon kör däremot uteslutande med stabilisering i objektiven. Man kan generellt säga att stabilisering i objektiven är effektivare med långa teleobjektiv, medan stabilisering i huset är effektivare ju kortare och ljusstarkare objektiven är. Numera har man dessutom i vissa kameramodeller börjat kombinera de bägge teknikerna vilket fungerar väldigt bra.

Påverkas inte bildkvalitén om man använder annat än Sonys produkter?
Principiellt nej. Men i praktiken i bägge riktningar - det kan både bli bättre eller sämre beroende på om du använder produkter från andra som är bättre eller sämre än Sonys egna :)

Har sony generellt sett billigare tillbehör än Canon?
Nej, och funderar du på att köpa begagnade saker är utbudet av Canon-tillbehör (inklusive objektiv) mycket större.

Vet verkligen inte vilken jag ska köpa! Tacksam för alla tips och råd jag kan få!
Berätta som sagt lite mer om vad du inte trivs med hos din Eos 100D så blir det lättare att ge tips.
 

Jadie

Aktiv medlem
Första motfrågan - på vilket sätt är du missnöjd? Vad tycker du är de största nackdelarna/begränsningarna med kameran?

Är inte riktigt nöjd med bildkvalitén när det gäller färgåtergivningen. Saknar knapp för skärmsökarfunktion.

Att veta de gör det mycket enklare att ge tips om vilka kameror som sannolikt kan kännas bättre :)



Sony arbetar med bägge teknikerna, i kamerahuset eller i objektiven, men jag är osäker på om just Sony A68 utnyttjar stabilisering i objektiv. Canon kör däremot uteslutande med stabilisering i objektiven. Man kan generellt säga att stabilisering i objektiven är effektivare med långa teleobjektiv, medan stabilisering i huset är effektivare ju kortare och ljusstarkare objektiven är. Numera har man dessutom i vissa kameramodeller börjat kombinera de bägge teknikerna vilket fungerar väldigt bra.



Principiellt nej. Men i praktiken i bägge riktningar - det kan både bli bättre eller sämre beroende på om du använder produkter från andra som är bättre eller sämre än Sonys egna :)



Nej, och funderar du på att köpa begagnade saker är utbudet av Canon-tillbehör (inklusive objektiv) mycket större.



Berätta som sagt lite mer om vad du inte trivs med hos din Eos 100D så blir det lättare att ge tips.
Lutar nu åt att det blir en Canon i alla fall!

Tack för att du tog dig tid att svara!
Trevlig helg :)
 

StaffS

Medlem
Köp Canon

Om du tror att du vill ha en del tillbehör till kameran så anser jag att det bara är två märken du kan välja: Canon och Nikon. Utbudet av objektiv, blixtar, fjärrkontroller med mera är begränsat om du använder andra märken.
 

martinot

Aktiv medlem
Om du tror att du vill ha en del tillbehör till kameran så anser jag att det bara är två märken du kan välja: Canon och Nikon. Utbudet av objektiv, blixtar, fjärrkontroller med mera är begränsat om du använder andra märken.
Håller med 100%.

Ett bra ekosystem bestående av bra optik, blixtar och andra tillbehör är (för mig) av stor vikt gällande just systemkameror.

Om jag själv skulle bygga på din lista så skulle den vara grupperad så här (och med inbördes placering inom gruppen reflekterad genom dess ordning):

* I första gruppen så skulle jag absolut sätta Canon och Nikon.

* I andra gruppen så skulle jag sätta m43 (Olympus/Panasonic) och Fujifilm (lite svagt på blixtsidan dock).

* I tredje gruppen så skulle jag sätta Sony (E-mount), Pentax och Sony (A-mount).

* I fjärde gruppen så skulle jag slänga in resten (inklusive bla. Canons och Nikons spegellösa system).
 

Bengf

Aktiv medlem
77D är nyaste modellen, men sökaren kanske inte är så stor i den. Canon har instegs serien som din 1000D och nu senast 1300D, sedan kommer mellan serien, där före 77D hette 750D/760D, strax under Pro semi ( 7DMKII ) fins då 70D och lite nyare 80D, som förmodligen snart är dags för en ersättare 90D. Kolla och känn på 80D. har du bara ett objektiv till din 1000D, så titta även på Nikons D7200.
 

Jadie

Aktiv medlem
77D är nyaste modellen, men sökaren kanske inte är så stor i den. Canon har instegs serien som din 1000D och nu senast 1300D, sedan kommer mellan serien, där före 77D hette 750D/760D, strax under Pro semi ( 7DMKII ) fins då 70D och lite nyare 80D, som förmodligen snart är dags för en ersättare 90D. Kolla och känn på 80D. har du bara ett objektiv till din 1000D, så titta även på Nikons D7200.
Tack snälla för svar!
Verkligen en snårskog för den som inte är så insatt! Har du kanske något förslag på fysisk affär i Stockholm där de är kunniga och kan hjälpa till med rätt modell?

Tack för hjälpen!
//Elisabeth
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Tack snälla för svar!
Verkligen en snårskog för den som inte är så insatt! Har du kanske något förslag på fysisk affär i Stockholm där de är kunniga och kan hjälpa till med rätt modell?

Tack för hjälpen!
//Elisabeth
Scandinavian Photo, antingen butiken på Norr Mälarstrand eller den på Sveavägen.
Fotokungen på Kocksgatan.
Rajala på Herkulesgatan.
 

Foto-nisse

Aktiv medlem
Enligt mig så är det ingen tvekan på vad jag skulle välja!
Jag sålde min nikon D800 med 24-70 70-200 2,8
För att helt gå över till sony.
Jag har vunnit så mycket på detta då den har finesser som aldrig gå på en spegelkamera.
Kameran väger hälften så mycket o tar så mycket mindre plats än spegelkameror,
Man blir inte så trött av att bära en sån kamera en hel dag heller.
läser man på nätet så är det flera proffs som förespråkar spegellöst. Jason lanier, Gary fong för att nämna några.
Sony har dessutom bättre dynamik i sina bilder än canon alltså bränner inte ut i högdagarna.
Jag har tex fotograferat 2 bröllop med en sony A6000 samt en hel del fotouppdrag.
Jag använder ofta adapter o vissa utan af och då använder jag fokus-peaking som är helt oslagbart vid manuell fokus.
Om jag vore du skulle jag jämföra sony med canon o skaffa dig en bra bild av vad du faktiskt får i dom olika husen, men titta då på sony E kameror typ A6000-A6300-A6500 eller A7 serien
 

Jadie

Aktiv medlem
Enligt mig så är det ingen tvekan på vad jag skulle välja!
Jag sålde min nikon D800 med 24-70 70-200 2,8
För att helt gå över till sony.
Jag har vunnit så mycket på detta då den har finesser som aldrig gå på en spegelkamera.
Kameran väger hälften så mycket o tar så mycket mindre plats än spegelkameror,
Man blir inte så trött av att bära en sån kamera en hel dag heller.
läser man på nätet så är det flera proffs som förespråkar spegellöst. Jason lanier, Gary fong för att nämna några.
Sony har dessutom bättre dynamik i sina bilder än canon alltså bränner inte ut i högdagarna.
Jag har tex fotograferat 2 bröllop med en sony A6000 samt en hel del fotouppdrag.
Jag använder ofta adapter o vissa utan af och då använder jag fokus-peaking som är helt oslagbart vid manuell fokus.
Om jag vore du skulle jag jämföra sony med canon o skaffa dig en bra bild av vad du faktiskt får i dom olika husen, men titta då på sony E kameror typ A6000-A6300-A6500 eller A7 serien
Tack Andreas för svar! Ska absolut titta på en Sony också. Det var verkligen inte lätt det här med en ny kamera!
Det jag är lite tveksam över när det gäller Sony, är att det inte finns en så stor andrahandsmarknad för tillbehör!
//Elisabeth
 

martinot

Aktiv medlem
Tack Andreas för svar! Ska absolut titta på en Sony också. Det var verkligen inte lätt det här med en ny kamera!
Det jag är lite tveksam över när det gäller Sony, är att det inte finns en så stor andrahandsmarknad för tillbehör!
//Elisabeth
Tycker att du allra först skall fundera på om du vill ha ett DSLR-system, eller ett spegellöst system.

Sedan kan du välja DSLR-system mellan Canon, Nikon eller Pentax.

Eller ett spegellöst system mellan Fuji, Olympus, Panasonic eller Sony.
 

Bengf

Aktiv medlem
Skillnader mellan Spegellöst och Vanliga klassiska DSLR kameror minskar för varje år, likheterna blir inom stora delar ganska så lika, samma typ av skärm, Canon har likvärdig funktion i Live View numera, möjlighet att kunna använda skärmen för flerbilds tagning som exempel.

Mindre kameror får inte plats med stora batterier heller många större knappar, har inte så ofta plats för dubbla kortplatser, kan vara lite sämre att hantera om man vill skruva på större zoomobjektiv, blir lite av en kompromiss mellan vikt och hantering.


Canon/Nikon har som oftast benämns som dom tryggaste/säkraste köpen, med lång tillverkning av passande objektiv bakom sig, en bredare begagnad marknad av objektiv och alternativa billigare varianter som ändå presterar bra för vanligt folk.

C/N har nog bara varit lite väl försiktiga med 4k inom konsumentledet, som fina 80D fick inte 4K, där tex Panasonic slänger in 4k i billiga som dyrare modeller.
 

Jadie

Aktiv medlem
Tycker att du allra först skall fundera på om du vill ha ett DSLR-system, eller ett spegellöst system.

Sedan kan du välja DSLR-system mellan Canon, Nikon eller Pentax.

Eller ett spegellöst system mellan Fuji, Olympus, Panasonic eller Sony.
Tack Martin!
Googlar för fullt om vilket system jag ska välja! Blir bara lite klokare...Men eftersom jag är ute och fotar mycket i naturen och gärna då fåglar och flygande insekter blir jag osäker på om Sony hinner med att ställa in skärpan...
//Elisabeth
 

Jadie

Aktiv medlem
Skillnader mellan Spegellöst och Vanliga klassiska DSLR kameror minskar för varje år, likheterna blir inom stora delar ganska så lika, samma typ av skärm, Canon har likvärdig funktion i Live View numera, möjlighet att kunna använda skärmen för flerbilds tagning som exempel.

Mindre kameror får inte plats med stora batterier heller många större knappar, har inte så ofta plats för dubbla kortplatser, kan vara lite sämre att hantera om man vill skruva på större zoomobjektiv, blir lite av en kompromiss mellan vikt och hantering.


Canon/Nikon har som oftast benämns som dom tryggaste/säkraste köpen, med lång tillverkning av passande objektiv bakom sig, en bredare begagnad marknad av objektiv och alternativa billigare varianter som ändå presterar bra för vanligt folk.

C/N har nog bara varit lite väl försiktiga med 4k inom konsumentledet, som fina 80D fick inte 4K, där tex Panasonic slänger in 4k i billiga som dyrare modeller.
Tack, för att du tog dig tid med ett så utförligt svar Bengt!
Ja, synd med 4K på 80D. Tänkte på en 77D, men såg att ISO på den ligger på 100 till 25.600. Får bege mig till en fysisk butik och helt enkelt "känna"mig fram.
//Elisabeth
 

Bengf

Aktiv medlem
Sony A6300/A6500 där den senare har inbyggd stabilisering och bättre buffert, klarar av dom flesta autofokus äventyr man utsätts för, A7serien som bara är generation 2 och FF-modeller är sämre på följande AF, Sedan fins nya A9 med 20bps men är en rackarns dyr historia med objektiv.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Är fågel med som motiv då behöver man ju lång tele och då blir det gärna 400mm tele eller mer och då är det lättare att nå dit med Canon (eller Nikon i o f s) p g a stort utbud av hög kvalitet. Det kan gå att adaptera Canonobjektiv till Sony E/FE fattning med adapter men autofokusprestanda är varierande. Man kan även montera objektiv för Sony A fattning till E/FE men autofokusprestandan med LA-EA2/4 är enklare än i de hus du tittar på. I den mån det går med LA-EA1/3 och hur det blir med objektiv gjorda för separat PDAF sensor får någon annan uttala sig om.

Är däremot 4k filmning med bra kvalitet ett måste då är Sony E eller FE kameror (t ex A6300/A6500/vissa i A7 serien) eller moderna Panasonic med m43 fattning bättre. Däremot blir gärna kostnaden och utbudet för fågelfoto mer begränsat inom måttlig budget. Man får prioritera helt enkelt.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tack, för att du tog dig tid med ett så utförligt svar Bengt!
Ja, synd med 4K på 80D. Tänkte på en 77D, men såg att ISO på den ligger på 100 till 25.600. Får bege mig till en fysisk butik och helt enkelt "känna"mig fram.
//Elisabeth
Stirra dig inte blint på ISO. Med de kameror du tittat på blir i praktiken maximalt acceptabla ISO för utskrifr i A4 format ändå någonstans runt ISO 6400 beroende på krav. Bry dig överhuvudtsget inte om maximalt inställbara ISO. I regel är det ett marknadsföringsknep utan praktisk betydelse.
 

peranders

Aktiv medlem
Tack, för att du tog dig tid med ett så utförligt svar Bengt!
Ja, synd med 4K på 80D. Tänkte på en 77D, men såg att ISO på den ligger på 100 till 25.600. Får bege mig till en fysisk butik och helt enkelt "känna"mig fram.
//Elisabeth
Att inte kunna filma i 4K är ingen jättenackdel. Du producerar ohyggligt många gigabyte till begränsad nytta. Du har till exempel inte ultra-HD (sämre än 4K) i teven ens.

Bra tänkt att klämma lite på olika kameror för att få lite känsla. 70D/80D har till exempel mycket bättre sökare än de lägre modellerna, betyder mycket för själva plåtandet.
 
ANNONS