Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A9

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Enl. CyberPhotos hemsida saluför dom 63 objektiv till E-mount FF. Det skulle förvåna om dom har alla. Därtill dyker det upp ett knippe till varje månad från Sony, Zeiss och andra 3:e partstillverkare, se SAR. Sony mfl. har utfäst att dom satsar stort på E-mounts objektivutbud, arbete pågår.

Därtill tillkommer 1000-tals äldre snorbilliga utsökt bra manuella FF-gluggar från 20-talet tillverkare.
Med smart adapter kan A7/A9 använda alla andras moderna objektiv med AF och stabilisering ink. C/N. Ingen annan kamera klarar detta.

Att påstå att C/N ligger 10-15 år före Sony förutsätter att man vet var Sony är om 10-15 år.

De flesta, skulle jag tro, klarar sina uppdrag (utan bärare) med 3-4 objektiv och då spelar det ingen roll vilken annan tillverkare som har flest objektiv jag ändå aldrig behöver.

Breaking News:
http://www.sonyalpharumors.com/sr4-sony-a7iii-announced-fall-24mp-sensor-a9-autofocus-system/

Kanske nåt för oss som betalar våra prylar med egna skattade pengar (=amatörer) och söker en budget-A9 utan 20fps?
Ja och sedan kan man ju roa sig med att kolla alla objektiv de andra har som är helt ostabiliserade. Varenda objektiv som sätts på Sonys modernaste hus blir stabiliserat av IBIS - även billiga helt manuella 30-40-år gamla objektiv. Om vi räknar alla stabiliserade lösningar Sony kan erbjuda så ligger de några inte så dåligt till. Jag roade mig en gång med att jämföra den aspekten i Cyberphotos utbud och det var lätt förvånande.

Bildstabilisering är mainstream idag vare sig den sitter i hus eller objektiv eller faktiskt utförs genom en arbetsdelning mellan hus och objektiv som IBIS faktiskt gör med vissa E-mountobjektiv.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
A9 (eller eventuell A7 III) med manuella objektiv känns lite bortkastat - det är ju den snabba autofokusen som är hela poängen med kameran. 20 FPS är visserligen kul, men mycket sällan nödvändigt.
Jag gör det med både min A6300 och A7 II:a ibland helt enkelt för att det är ett roligare sätt att fotografera. Det andra blir ju lätt väldigt kliniskt och automatiskt med AF och jag gillar verkligen mina gamla Pentax-objektiv som presterar klart bättre på moderna kamerahus än de någonsin gjort analogt genom att de både får bildstabilisering med min A7 II och fokushjälp med peaking och focus aid.

Mitt gamla 100mm Pentax SMC är verkligt trevligt och vasst optiskt och fungerar utmärkt än idag. Det är fortfarande ett av mina favoritobjektiv.

Men visst ska man väl ha native-objektiv på en A9:a men den kommande A7 III kommer ju kanske inte få A9:ans snabbhet även om sensorn kanske blir den samma liksom AF-tekniken. Frågan är väl om jag kommer tycka det finns någon större poäng att uppgradera annat än AF-systemet. Men ett ännu vassare Eye Focus skulle väl vara välkommet när det nu blir överkomligt prissatt.
 

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
Nejdå, det finns flera andra kameramärken som har stabiliserade sensorer, men om vi ska hålla oss till småbild så är det bara Pentax, förutom Sony, som har det.
Det tråkiga är att de stora heffaklumparna (läs C/N) fortfarande sitter på läktarna och tittar på.

Vilka förlorar på det? Jo, vi konsumenter som lärt att konkurrens är bra för plånboken.
 

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
OK, då blir frågan vilken match det är de tittar på. Menar du att det pågår en kraftmätning mellan Sony och Pentax(?) om vem som har bäst sensorbaserad bildstabilisering?
Citerar mitt ursprungsinlägg: "Det tråkiga är att de stora heffaklumparna (läs C/N) fortfarande sitter på läktarna och tittar på."

Begreppet C/N är en förkortning för Canon/Nikon.
 

PMD

Aktiv medlem
[/QUOTE]
Jag förstod den förkortningen, men det jag undrar över är vilken "match" du syftar på. Handlar det om att C/N är sitter och tittar på i en match om sensorbaserad bildstabilisering? I så fall står väl den matchen mellan Sony och Pentax (om vi håller oss till småbild)?
 

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
Jag förstod den förkortningen, men det jag undrar över är vilken "match" du syftar på. Handlar det om att C/N är sitter och tittar på i en match om sensorbaserad bildstabilisering? I så fall står väl den matchen mellan Sony och Pentax (om vi håller oss till småbild)?[/QUOTE]

Kanske man kan se det så om man vill.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tror att det är lite smalspårigt att se det som en match om sensorbaserad bildstabilisering. Det är snarare en match om kameraköparna.

Jag är visserligen ett stort fan av sensorbaserad bildstabilisering, och väljer hellre en kameran med sådan än en utan, men jag tvivlar dock på att det är avgörande för försäljningen om det finns alternativet att ha bildstabilisering i objektiven. Canon och Nikon valde det senare, av skäl som är tämligen uppenbara, och de kommer knappast att införa IBIS så länge det går att sälja kameror och objektiv med nuvarande stabiliseringsmetod. Det är knappast på grund av bristande kompetens på området (japanska kameratillverkare korslicensierar patent en masse, så tillgång till relevant teknik är knappast ett problem).

Så att säga att C/N tittar på är nog lite förenklat.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Canon och Nikon valde det senare, av skäl som är tämligen uppenbara, och de kommer knappast att införa IBIS så länge det går att sälja kameror och objektiv med nuvarande stabiliseringsmetod. Det är knappast på grund av bristande kompetens på området (japanska kameratillverkare korslicensierar patent en masse, så tillgång till relevant teknik är knappast ett problem).

Så att säga att C/N tittar på är nog lite förenklat.
Utvecklingen går mot att kombinera sensorbaserad stabiliserad med optisk. Olympus och Panasonic har börjat med detta för ökad effektivitet. Canon har gjort en elektronisk variant för video i Eos M5 och M6.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Med LA-EA-adapter eller äldre objektiv så måste man välja mellan vilket system man vill ha igång. Har man båda igång så stör de ofta varann.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
"Full review" av Sony A9 på dPreview

Nu verkar dPreview till sist ha publicerat en sedvanligt ambitiös ny "test" av A9. Jag antar att de kunnat använda en produktionsmodell och inte bara något av de tidiga testex. (även om även dessa verkar ha varit förvånansvärt stabila och pålitliga) som de första testarna fick tillgång till. Det har ju även kommit ny firmware under tiden.
 

tamias

Aktiv medlem
Var i Japan nyss och såg att A9:an gick loss på 42000 kr på Tax freen på flygplatsen. Lite sugen blev jag allt :)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Var i Japan nyss och såg att A9:an gick loss på 42000 kr på Tax freen på flygplatsen. Lite sugen blev jag allt :)
Problemet är bara att kameran är tio gånger så dyr som du får ta in skattefritt. När du betalat moms så är den i nästan lika dyr som att beställa den från svensk handlare.
 

lonian

Aktiv medlem
Jag hade kunnat tänka mig Sony om de har ett stort och skönt kamerahus med en sökare som inte är digital och objektiv som inte kostar för mycket.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag hade kunnat tänka mig Sony om de har ett stort och skönt kamerahus med en sökare som inte är digital och objektiv som inte kostar för mycket.
Då ska du nog inte ha en Sony E-mount överhuvudtaget utan köpa en traditionell DSLR istället. Sony kommer aldrig mer göra kameror med optiska sökare vare sig tjockkameror eller andra.

Du ska nog köpa en Canon eller Nikon-kamera istället. Det blir nog mycket bättre. Sony är inte alls för dig om du har de kraven som du har.
 
ANNONS