Annons

Pixeldensitet

Produkter
(logga in för att koppla)

equa

Aktiv medlem
Något som återkommer i olika fora, om jag förstått det rätt, är att pixeldensitet (antalet pixlar per ytenhet) är avgörande för upplösningen i ett foto. Är det verkligen hela sanningen? Totalmängden pixlar måste väl också vägas in? Om vi bortser från skillnad i brus, skärpedjup, etc: ger exempelvis en APS-C-kamera med högre pixeldensitet bättre upplösning än en fullformat med fler pixlar men lägre densitet? Förutsatt att samma bild presenteras till ett medium med samma ytstorlek (datorskärm, papperstryck) måste ju bilden från den mindre APS-C-sensorn med lägre antal pixlar förstoras mer än den från FF-sensorn (och tappa mer i dpi)?
 

PMD

Aktiv medlem
Jag skulle vilja säga att det är objektivets upplösningsförmåga som är avgörande för upplösningen i ett foto. :)

Pixeldensiteten hos sensorn avgör med vilken frekvens man samplar bilden som är producerad av objektivet. (Se Nyquist-Shannons samplingsteorem. Länk).

En bild från en APS-C-sensor måste förstoras cirka 1.5 gånger mer (linjärt) än en bild från en småbildsensor för att betraktningsbilden ska bli lika stor. Det innebär att APS-C-sensorn behöver ha 1.5 gånger fler pixlar för att ge samma upplösning i betraktningsbilden.
 

equa

Aktiv medlem
Jag skulle vilja säga att det är objektivets upplösningsförmåga som är avgörande för upplösningen i ett foto. :)

Pixeldensiteten hos sensorn avgör med vilken frekvens man samplar bilden som är producerad av objektivet. (Se Nyquist-Shannons samplingsteorem. Länk).

En bild från en APS-C-sensor måste förstoras cirka 1.5 gånger mer (linjärt) än en bild från en småbildsensor för att betraktningsbilden ska bli lika stor. Det innebär att APS-C-sensorn behöver ha 1.5 gånger fler pixlar för att ge samma upplösning i betraktningsbilden.
Objektivet, absolut! :)
Nyquist-teoremet har man ju hört talats om.
Din sista mening sammanfattar kort och gott vad jag hade på känn och egentligen är ju då vilken pixeldensitet på betrakningsbilden sensorn levererar avgörande. Tack! :)
 

eskil23

Aktiv medlem
En bild från en APS-C-sensor måste förstoras cirka 1.5 gånger mer (linjärt) än en bild från en småbildsensor för att betraktningsbilden ska bli lika stor. Det innebär att APS-C-sensorn behöver ha 1.5 gånger fler pixlar för att ge samma upplösning i betraktningsbilden.
Nu hände jag inte med. Varför måste man förstora bilden från en APS-C-sensor? Du får ändå inte samma betraktningsbild såvida du inte ändrar brännvidden för att kompensera för beskärningsfaktorn.
 

peranders

Aktiv medlem
Något som återkommer i olika fora, om jag förstått det rätt, är att pixeldensitet (antalet pixlar per ytenhet) är avgörande för upplösningen i ett foto. Är det verkligen hela sanningen? ...
Man kan aldrig få fler pixlar än vad man faktiskt har så det är antalet pixlar som bestämmer max teoretisk upplösning. En stor bildsensor förbättrar möjligheterna men också ljuskänsligheten.
 

PMD

Aktiv medlem
Nu hände jag inte med. Varför måste man förstora bilden från en APS-C-sensor? Du får ändå inte samma betraktningsbild såvida du inte ändrar brännvidden för att kompensera för beskärningsfaktorn.
Jag förutsatte samma bildvinkel. Det brukar vara underförstått när man gör sådana här jämförelser, men jag borde förstås ha nämnt det.
 

Bessel

Aktiv medlem
Jag skulle vilja säga att det är objektivets upplösningsförmåga som är avgörande för upplösningen i ett foto. :)
.
På senare år har sensorerna kommit en bra bit närmare objektiven i upplösning. Jag vill minnas att ett bra objektiv löser upp ungefär 100 megapixel i småbilsformat.

En bild från en APS-C-sensor måste förstoras cirka 1.5 gånger mer (linjärt) än en bild från en småbildsensor för att betraktningsbilden ska bli lika stor. Det innebär att APS-C-sensorn behöver ha 1.5 gånger fler pixlar för att ge samma upplösning i betraktningsbilden.
Du menar väl att en APS-C behöver ha 1.5 gånger tätare (linjärt) pixlar än småbild?
 

PMD

Aktiv medlem
På senare år har sensorerna kommit en bra bit närmare objektiven i upplösning. Jag vill minnas att ett bra objektiv löser upp ungefär 100 megapixel i småbilsformat.
100 linjepar per millimeter är en siffra som poppar upp i huvudet. Om den stämmer så är det en bit kvar innan kamerorna blir begränsade av den optiska upplösningsförmågan.

Du menar väl att en APS-C behöver ha 1.5 gånger tätare (linjärt) pixlar än småbild?
Det är samma sak. :) Dvs samma sak som 1.5 gånger fler pixlar linjärt. Det jag skrev stämmer förstås inte, om man tolkar det som 1.5 gånger fler pixlar totalt på sensorn.
Huruvida jag uttryckte mig oklart eller tänkte luddigt får läsaren avgöra. :)
 

Bessel

Aktiv medlem
100 lp/mm är ungefär filmens upplösning, och motsvarar alltså (2x3600)x(2x2400 )= 35 megapixel, som händelsevis råkar vara gränsen för de flesta seriösa filmscanners, 4800 ppi.

Upplösningen hos objektiv är i allmänhet bättre än hos film, och mitt värde på 100 megapixel gäller gissningsvis ett "bra" objektiv.

Vi är helt överens om pixeltäthet/pixelantal.



Norman Koren har mycket intressant läsning om skärpa: http://www.normankoren.com/Tutorials/MTF.html

Sidan är inte uppdaterad på ca 12 år, men optikens lagar är eviga... :)
 

eskil23

Aktiv medlem
Det är samma sak. :) Dvs samma sak som 1.5 gånger fler pixlar linjärt. Det jag skrev stämmer förstås inte, om man tolkar det som 1.5 gånger fler pixlar totalt på sensorn.
Huruvida jag uttryckte mig oklart eller tänkte luddigt får läsaren avgöra. :)
Okej, DÅ förstår jag vad du menar! ;-)
 
ANNONS