Annons

Köpa min 1:a systemkamera - fråga kring minusgrader

Produkter
(logga in för att koppla)

Rolandal

Medlem
Hej
Jag är på väg att ta steget in i fotovärden och har bestämt mig för att köpa en systemkamera. Lutar mot en ny eller begagnad Sony eller Fuji. Spegelfri med sökare. Priset viktigt då jag är pensionär.

Men en sak som stör mig är att nästan alla kameror specar 0 grader som lägsta temperatur samt att de inte är vädertätade. Jag kommer från elektronikvärden där jag konstruerat elektronikutrustning för mycket tuffa miljöer och där var -40 grader och vattentätt till 1m djup alltid ett krav.

Jag vill kunna fotografera utomhus på vintern, ned till -10 under skidturer ute i naturen, -20 kortare utflykter.
Hur fungerar detta i praktiken men kameror som är specade ned till 0 grader? skall jag sikta mot en kamera som t.ex är specad till -10 grader? Det blir färre och dyrare.

Jag hoppas det finnas flera här som fotar på vintern och kan ge mig ett bra svar.

Varma hälsningar från Roland
 

sears

Aktiv medlem
Ingen fara Roland. Bara fota på.

Se bara till att låta kameran med objektiv ligga kvar i stängd väska när du sätter dig i bilen eller går inomhus. Detta så den får sakta värmas upp utan att det blir en hel del kondens i grejerna. Ta ut minneskortet också innan du packar ner kameran så slipper du sitta och vänta när du kommit hem/inomhus.

Har gjort så för både den billigaste systemkameran och den dyraste jag har och aldrig haft några problem. Tänk också på att kylan drar extra mycket kräm ur batteriet så ta med ett extra när du beger dig ut längre turer.

Ett tips är att skaffa ett extra batteri oavsett. Det har du igen i framtiden när du står ute på fält och inser att du glömt laddat batteriet eller när den där stjärnklara natten bara har börjat och batteriet redan börjar ta slut.
 

revox

Aktiv medlem
Min gamla canon 5d2 jag hade förut var specad ner till 0 grader C, men den har jag använt mycket i minusgrader utan problem (campade en vecka i -10 till -15 och hade kameran över axeln vid skooterturer)
Batterier och främst piratbatterierna jag också hade med mig räckte dock lite kortare än vanligt.

Vissa displayer kan väl bli lite sega när det är kallt, vet ej om det kan vara ett problem med dom spegelfria kamerorna.

Här är några bra tips angående foto i kallt väder:
http://www.xdcam-user.com/2012/12/tips-for-shooting-in-very-cold-weather/
 

peranders

Aktiv medlem
Liten kommentar om temperatur.

För konsumenttempad elektronik garanteras funktion ner till 0 grader. Industritempad ner till -25 grader och automotive ner till -40 grader. Konsumenttempade komponenter fungerar ofta i låga temperaturer men ingen funktion garanteras och om man nu kräver funktion i låg temperatur så kostar det mer. Största problemet med kameror är nog batterikapacitet och trög mekanik.
 

SallyIV

Aktiv medlem
Funkar din budget så är en beg Fuji X-T1 specad till - 10.. Den är ju dessutom er knapp-/rattstyrd än de flesta digitala. Kombinerar du det med manuella objektiv räcker batterier långt.


- J!
 

PMD

Aktiv medlem
Ett tips är att skaffa ett extra batteri oavsett. Det har du igen i framtiden när du står ute på fält och inser att du glömt laddat batteriet eller när den där stjärnklara natten bara har börjat och batteriet redan börjar ta slut.
Och förvara extrabatteriet i en innerficka så att kroppsvärmen håller det varmt. Batterier brukar fungera sämre när de blir kalla. Byt till det varma om batteriet i kameran börjar ta slut och värm det kalla i innerfickan. Så där kan man hålla på ett tag.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Testa hur kameran är att sköta med handskar på då du lär använda sådant vid låga temperaturer. Dels är menystyrning närmast omöjlig med handskar så allt måste gå att ställa in via knappar. Sony har jag inte använt så mycket så kan inte svara. Fuji är ett blandat intryck då det är väldigt svårt att skilja på bländar-, zoom- och fokusring på objektivet med hanske på. Olympus EM1 var faktiskt lättare att köra med handske då med fördel med batterigreppet på.

Skall man fota ute i kyla tjänar man enl mig på att köra med en större kamera med rejäla reglage och med DSLR slukar man mindre batteri. Jag föreslår att du tittar på en beg Canon 7D (3000kr) eller Nikon D300/s (beg 2000-2500kr) eller en ny 7DII (10000-14000kr) eller Nikon D500 (kostar lite mer). Fullformatshusen funkar i regel bra från dessa märken också men då blir hela kitet större. Favoriterna är förstås Canons 1D serie eller Nikons ensiffriga D kameror. Dessa är ju gjorda för att köras i tuffa miljöer. Min 1D III är suverän i alla lägen (inte fullformat men APS-H). Ja tyvärr är fysiskt stora kameror lättare att använda med handskar helt enkelt. Det är en avvägning som alltid.
 

Ventures

Aktiv medlem
Har inte haft några problem utom då filmen frös och gick sönder i minus 25 här i Stockholm(!). Displayer (lcd) blir sega och kan lägga av och batterier blir trötta.
Sedan länge har jag haft kameror för yrkesfolk och de ska ju klara lite mer, både vad gäller miljö och handhavande med vantar. Begagnade kostar de inte alltför mycket. Kompaktkameror stannar förstås i fickan tills de ska användas.
Det finns alltså hopp.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Kan tillägga att det är en stor fördel att fota i råformat i kyla för då måste man bara komma åt slutare, bländare, exp komp, fokuspunkt samt avtryck och fokus. Man slipper trixa med vitbalans och bildstil där åtminstone den senare dessutom kräver dyk i menyer. Med rå kan man göra alla digitala inställningar hemma inne i värmen i efterhand.
 
ANNONS