Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tillåtet sälja bild av miniatyrstad?

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Och dessutom något slags användande och publicerande, har jag förstått. Vilket ord tycker du att vi 2018 ska använda när vi menar det som 2017 kallades "fotografera"?
Fotografera. Fotograferande, pågående form tycker jag är längre varande. Att fotografera i presens känns kortare och mer av att trycka på knappen. Låt det vara lite fluffigt för nog brukar det som fotografer 2017 och 2018 gör hamna på nätet i en eller annan form? Jag tycker inte att det är fel att anta att fotografen kommer visa upp sina alster på nätet. I denna tråd ligger t o m bilderna ute till försäljning. Det dyker regelbunder upp frågor av typen om man får fotografera folk utan tillstånd och om du då kort svarar "ja" som du brukar missar du TS underförstådda fråga där det istället vore på sin plats med en följdfråga om hur bilderna ska användas.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det dyker regelbunder upp frågor av typen om man får fotografera folk utan tillstånd och om du då kort svarar "ja" som du brukar missar du TS underförstådda fråga där det istället vore på sin plats med en följdfråga om hur bilderna ska användas.
Risken för missförstånd är nog större om man på liknande frågor svarar att "tex får man inte fota av logotyper" när man i verkligheten menar att just den lågprisbildbyrå man själv brukar skicka bilder till inte går med på att lägga ut den typen av bilder till försäljning. (Att ta bilderna, efterbehandla dem och publicera dem är ju tillåtet enligt svensk lagstiftning.)

Imho är chanserna till en intressant och meningsfull diskussion större om man faktiskt skriver det man menar (och alltså använder fotografera när man menar fotografera, publicera när man menar publicera, sälja när man menar sälja osv) och förutsätter att andra också gör det.
 

iSolen.se

Guest
Risken för missförstånd är nog större om man på liknande frågor svarar att "tex får man inte fota av logotyper" när man i verkligheten menar att just den lågprisbildbyrå man själv brukar skicka bilder till inte går med på att lägga ut den typen av bilder till försäljning. (Att ta bilderna, efterbehandla dem och publicera dem är ju tillåtet enligt svensk lagstiftning.)
Nu gällde delfrågan just bildbyrå och då måste man bry sig om upphovsrätten.

Tanken var att som redaktionell bild behöver jag inte bry mig om upphovsrätten.

Vad har förresten låg- och högpris med saken att göra? Den dyraste och billigaste jag känner till har samma regler med avseende på logotyper. Och det är nog ingen slump. Sajtmaila mig gärna så kan vi fortsätta stickspåret offline.
 

erro.se

Aktiv medlem
Jag har idag 41.000 bilder i Lightroom, samt säkert lika många till som jag ännu inte har orkat importera dit. Totalt alltså ca 80.000 fotograferade bilder. Av dessa är bara en bråkdel publicerade. Och jag är säkert inte särskilt ovanlig. Så nog är det skillnad på att fotografera och publicera. Om man skriver det man menar så vinner alla på det.
 

martinot

Aktiv medlem
Jo, man måste ju både logiskt, och även språkligt, skilja mellan fotografering och publicering.

Det är två olika typer av aktiviteter (Jag kan publicera bilder som jag själv inte fotograferat, och kan även fotografera saker som jag själv aldrig publicerar).
 
ANNONS