Annons

Slutarbyte Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Gravanders

Aktiv medlem
Funderar på kostnad för slutarbyte eftersom jag har ett par kameror som gått långt men fortfarande är i fint skick. Nikon lämnar väl knappast något kostnadsförslag utan att ha fått se kameran och så vitt jag förstår byter man alltid lite mer än själva slutaren när det är dags. Undrar därför om någon här kan berätta vad ett slutarbyte har kostat hos Nikon eller ev hos någon fristående verkstad, i Sverige eller utomlands. Särskilt intressant m Df och D800.
 

Ventures

Aktiv medlem
Fungerar slutarna som de ska nu?

If it aint broke dont fix it ;)
Eftersom en slutare kan gå sönder när som helst finns ingen anledning till extra oro vare sig före eller efter att den som av många (främst säljare av beg kamerahus) tolkas som tillverkarens "garanterade livslängd" passerats.
Fota på tills det rasar.:)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Byt inte i onödan. Det som anges är inte ens en garanterad livslängd utan en testad livslängd. Den kan gå sönder långt innan eller långt efter. Byt om den går sönder.

En proffsslutare som i D800 lär gå loss på 5-6000kr för byte. En amatörslutare som i D600/610/750 blir billigare 3-4000kr.
 

Gravanders

Aktiv medlem
Tack för svar. Nej, jag har inga planer på att byta innan dom rasar, men i alla fall. Med lite tur räcker de livet ut (jag har en D90:a som jag tror gått omkring en halv miljon exponeringar och fortfarande sköter sig), jag plåtar mer som på den analoga tiden. Men risken för ett haveri ökar ju lite grann hela tiden. Det är tidigare ägare som skjutit av mycket.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Kan tillägga att Df har amatörslutaren från D610 så den blir billigare att byta än om den hade haft D4 slutaren. Df är ju egentligen en D610 med sensorn från D4 och ett kosmetiskt ändrat yttre med annat gränssnitt.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Om man nu tex skaffar en D4 som gått extremt långt för en billig penning...är det värt att byta slutare om den kraschar? Vad är det mer som slits i en sån kamera förutom att elektroniken kan gå på lunch?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Om man nu tex skaffar en D4 som gått extremt långt för en billig penning...är det värt att byta slutare om den kraschar? Vad är det mer som slits i en sån kamera förutom att elektroniken kan gå på lunch?
Ser kameran f ö inte kosmetiskt väldigt sliten ut skulle jag säga ja. En ganska fräsch D4 går ju loss på 12-15000kr och ett slutarbyte ligger ju runt 6000kr (om den kostar som för en D3). Vet inte säkert om slutarmotorn och spegelmotorn är kopplade men det är det på D600 i varje fall så byta den ena byts den andra och sedan har man ju en D4 där de slitbara delarna är bytta. Visst kan man få döda pixlar också men det måste inte hänga ihop.

Jag skulle däremot dra mig för att byta slutare på D600/D610/D800/D800E eller billigare kameror då slutarbytet ligger för nära begpriset. Undantaget är om man varigt oaktsam och t ex pajat slutaren själv t ex vid sensorrengöring för då kan ev drulleförsäkringen täcka det.
 

Ventures

Aktiv medlem
Om man nu tex skaffar en D4 som gått extremt långt för en billig penning...är det värt att byta slutare om den kraschar? Vad är det mer som slits i en sån kamera förutom att elektroniken kan gå på lunch?
Främst gummiklädseln. Men verkstan limmar dit en ny när de byter slutaren.
Har kameran gått väldigt långt är det sannolikt att en yrkesfotograf haft den. Då är den dels servad regelbundet, dels kan den också tillbringat mycket tid i Borneos djungler eller liknande ställen.
Den kan också suttit på ett stativ inomhus. Man får göra en riskbedömning i förhållande till priset. Om möjligt kolla tidigare ägares fotovanor.
 

Artis

Aktiv medlem
Ser kameran f ö inte kosmetiskt väldigt sliten ut skulle jag säga ja. En ganska fräsch D4 går ju loss på 12-15000kr och ett slutarbyte ligger ju runt 6000kr (om den kostar som för en D3). Vet inte säkert om slutarmotorn och spegelmotorn är kopplade men det är det på D600 i varje fall så byta den ena byts den andra och sedan har man ju en D4 där de slitbara delarna är bytta. Visst kan man få döda pixlar också men det måste inte hänga ihop.

Jag skulle däremot dra mig för att byta slutare på D600/D610/D800/D800E eller billigare kameror då slutarbytet ligger för nära begpriset. Undantaget är om man varigt oaktsam och t ex pajat slutaren själv t ex vid sensorrengöring för då kan ev drulleförsäkringen täcka det.
Om ett slutarbytet ligger nära begpriset då byter jag slutare hellre får då får jag i princip en ny kamera däremot begköp ger gammal ex (om inte det gått så där 20k exponeringar) och då går den sönder när som helst och en beg vet man aldrig vad den har gått igenom.
 
ANNONS