Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny spegelfri från Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Sa lange man inte vet sa far man anta och gissa... Ibland har man fel, ibland har man ratt?

Jag skulle bli ganska pissed-off om jag kopte nagot som sags vara komptibelt och det visar sig vara halvkompatibelt...

Jag resonerar som sa att kompatibel betyder att allt fungerar som avsett?
Bered dig på att kanske bli pissed-off. :)

Det går tyvärr inte att se om adaptern på den här bilden har en AF/skruv eftersom "fel" sida är vänd mot betraktaren.

Jag kommer att bli positivt överraskad om adaptern har en AF-skruv. Skruvfokus är ändå rätt passé vid det här laget.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Bered dig på att kanske bli pissed-off. :)

Det går tyvärr inte att se om adaptern på den här bilden har en AF/skruv eftersom "fel" sida är vänd mot betraktaren.

Jag kommer att bli positivt överraskad om adaptern har en AF-skruv. Skruvfokus är ändå rätt passé vid det här laget.
Jo, det går att avgöra att denna Nikon FTZ-adapter inte har någon AF-skruv. I så fall hade den behövt ha en "Translucent" mirror, dvs varit en kopia på Sonys LA-EA4 adapter. Någon sådan ser jag inte.

(Dock förefaller det som att Nikon på något sätt har fått beviljat ett patent som verkar vara så nära ett plagiat av Sonys LA-EA4 man kan komma.)

Däremot sägs det att adaptern har en liten elmotor för att driva Nikons bländarstyrning.

Inget hindrar att Nikon kommer ut med flera adaptrar, någon enklare, någon mera sofistikerad.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
---
Vi far forutsatta att Nikons nya spegelfria har minst lika bra prestanda for video som Sony och Canon
---
Hur kan vi förutsätta det?


---
Det ar darfor jag och manga tror att Nikon kommer med spegelfria DX-kameror med F-fattning.
---
Jag har sett att många tror detta, men anser detta likafullt vore mycket osannolikt. Resultatet skulle inte alls bli det användarna väntar sig - samma prestanda för samtliga befintliga objektiv som vid användning av DSLR-hus.


---
Vad jag har forstatt fran nara bekraftade rykten ar att adaptern kommer att ha bade en mekanisk koppling till blandaren och en fokusmotor for AF-D objektiv.
Bländarstyrning ja, men inte fokusmotor, åtminstone inte med den FTZ-adapter som visats. Det behövs en "spegel" à là Sony LA-EA4 för det, som sagts ovan.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Ingen 50/0.95?
Var heller inte de ljustarka objekiven jag hade tänkt mig när med tanke på deras teaser video, en f/4 zoomen och f/1.8 för de fasta.
De borde ha drämt till direkt på f/2.8 på zoomen och f/1.4 till de andra nu när de har denna megafattning.
Men för övrigt ser kameran ergonomisk ut.

/Stefan
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Sa lange man inte vet sa far man anta och gissa... Ibland har man fel, ibland har man ratt?

Jag skulle bli ganska pissed-off om jag kopte nagot som sags vara komptibelt och det visar sig vara halvkompatibelt...

Jag resonerar som sa att kompatibel betyder att allt fungerar som avsett?
Din källa var alltså just det vi diskuterade igår, samma som alla andras där det nämndes "kompatibelt". Detta sätt är att uttrycka sig är gammalt för Nikon. Kan objektivet monteras är det kompatibelt. På Nikonspråk handlar det inte om funktionalitet. Det säger inget om huruvida AF/AF-D objektiv får AF eller ej med adaptern.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Ingen 50/0.95?
Var heller inte de ljustarka objekiven jag hade tänkt mig när med tanke på deras teaser video, en f/4 zoomen och f/1.8 för de fasta.
De borde ha drämt till direkt på f/2.8 på zoomen och f/1.4 till de andra nu när de har denna megafattning.
Men för övrigt ser kameran ergonomisk ut.

/Stefan
Fast det är väl ganska logiskt som första objektivserie. F/1,4 fasta och f/2,8 zoomar är ändå rätt så stora (kolla t ex Sony som med deras FE 24-70/2,8 är lika lång som DSLR med liknande objektiv) så man kan ju nästan lika gärna köra F-fattning med adapter.
 

mickebach

Aktiv medlem
Af-on sitter där den ska. Så mycket var montagen värda.
Huh? Vad menar du? Det fanns två montage, och den ena bilden gav ju en jättebra fingervisning om hur det faktiskt blev. Den andra byggde ju på den uppljusade teasern, där Nikon bevisligen lurades.

Tror du förresten fortfarande att "by spring" betyder "till våren"?
 

iSolen.se

Guest
Den skulle ju komma senare.
Var heller inte de ljustarka objekiven jag hade tänkt mig när med tanke på deras teaser video, en f/4 zoomen och f/1.8 för de fasta.
De borde ha drämt till direkt på f/2.8 på zoomen och f/1.4 till de andra nu när de har denna megafattning.
Men för övrigt ser kameran ergonomisk ut.

/Stefan
Jag har inte bråttom. Adaptern gör att mina ljusstarka objektiv går att använda.
 

lonian

Aktiv medlem
Har velat ha en 24-70 F4 från Nikon då jag inte varit sugen på deras 24-120.
Kul att de nu gjort en sådan. Då är det bara frågan hur de gör med bildstabilisering, på objektivet eller i kamerahuset.
 

iSolen.se

Guest
Huh? Vad menar du? Det fanns två montage, och den ena bilden gav ju en jättebra fingervisning om hur det faktiskt blev. Den andra byggde ju på den uppljusade teasern, där Nikon bevisligen lurades.

Tror du förresten fortfarande att "by spring" betyder "till våren"?
Jag vet vad det betyder och som du säkert kom ihåg invände jag med flera mot att tolka exakta ordval när det är dubbelöversatt.

Visst var det bra att det blev by fall? Eller du kanske inte tänkte köpa så det spelar dig ingen roll. Jag har beställt för länge sedan.
 

mickebach

Aktiv medlem
Jag vet vad det betyder och som du säkert kom ihåg invände jag med flera mot att tolka exakta ordval när det är dubbelöversatt.

Visst var det bra att det blev by fall? Eller du kanske inte tänkte köpa så det spelar dig ingen roll. Jag har beställt för länge sedan.
Glömde du att svara på min fundering över ditt gnäll på montaget?

Jo, jag minns att du var fast besluten att tolka "by spring" på ditt sätt. Jag sa då, och säger fortfarande, att det fanns och finns fler skäl för att tolka det annorlunda. Men, det är ju inte fastställt när kamerorna kan levereras än, så vi får se.

Kul att du redan har beställt! Vilken modell blev det? Jag tvivlar iofs på att du har lagt en beställning i ordets rätta bemärkelse, men jag tror jag förstår vad du menar. Jag inväntar information om skillnad mellan modellerna innan jag eventuellt slår till.
 

iSolen.se

Guest
Bered dig på att kanske bli pissed-off. :)

Det går tyvärr inte att se om adaptern på den här bilden har en AF/skruv eftersom "fel" sida är vänd mot betraktaren.

Jag kommer att bli positivt överraskad om adaptern har en AF-skruv. Skruvfokus är ändå rätt passé vid det här laget.
Jag skulle bli negativt överraskad. Det är teknik som jag inte kommer använda, onödig vikt och tekjnik som kan vara i vägen och gå sönder.
 

iSolen.se

Guest
Glömde du att svara på min fundering över ditt gnäll på montaget?
Du gnällde på min kritik. Saken är överspelad och jag är rätt trött på alla montagebilder som finns överallt.

Jo, jag minns att du var fast besluten att tolka "by spring" på ditt sätt. Jag sa då, och säger fotfarande, att det fanns och finns fler skäl för att tolka det annorlunda. Men, det är ju inte fastställt när kamerorna kan levereras än, så vi får se.
På mitt sätt? Jag invände att man inte ska bokstavstolka den dubbelöversatta muntliga tidsangivelsen. Sa jag också inte att jag skulle vara glad om den skulle komma tidigare? Jag är rätt glad nu men tjafsa vidare du om det roar dig, jag kan nog svara lite för att hålla diskussionen igång vilket säkert gör dig glad.

Kul att du redan har beställt! Vilken modell blev det? Jag tvivlar iofs på att du har lagt en beställning i ordets rätta bemärkelse, men jag tror jag förstår vad du menar. Jag inväntar information om skillnad mellan modellerna innan jag eventuellt slår till.
Z7 med adapter.

Och en Mavic 2 som också har pressrelease i morgon,
 

mickebach

Aktiv medlem
Du gnällde på min kritik. Saken är överspelad och jag är rätt trött på alla montagebilder som finns överallt.



På mitt sätt? Jag invände att man inte ska bokstavstolka den dubbelöversatta muntliga tidsangivelsen. Sa jag också inte att jag skulle vara glad om den skulle komma tidigare? Jag är rätt glad nu men tjafsa vidare du om det roar dig, jag kan nog svara lite för att hålla diskussionen igång vilket säkert gör dig glad.



Z7 med adapter.

Och en Mavic 2 som också har pressrelease i morgon,
Jag gnällde inte på din kritik, utan ifrågasatte bara varför du klagade på ett montage som var klockrent. Man får för sig att det ska klagas för klagandets skull ibland. Samma sak gäller även tolkningen av uttalandet. Men visst, det är överspelat nu.

Kul med Z7:an. Får man fråga var du beställde den och vad du fick ge för den?
 
ANNONS