Annons

Ny kamera?! Hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

Madeleinesjetne

Ny medlem
Hej!

Jag ska köpa en ny kamera och behöver lite hjälp. Vill såklart ha det allra bästa av de jag har kikat på. Har även tittat på lite olika objektiv. Jag fotar mycket närbilder, inredning och bilder på Mina barn. Är ute efter klara och skarpa bilder. Vill även ha ett tydligt skärpedjup.
Vilka/ vilken kamera och objektiv skulle ni välja?


Nikon D7100 med tillhörande objektiv 18-105 mm

Canon 750d med objektiv sigma 24-105mm

Canon 6d objektiv 50mm 1,4

Nikon d7200

Canon 760d med objektiv 24-105mm


Mvh
Madeleine
 

Hasse Sony Larsson

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag ska köpa en ny kamera och behöver lite hjälp. Vill såklart ha det allra bästa av de jag har kikat på. Har även tittat på lite olika objektiv. Jag fotar mycket närbilder, inredning och bilder på Mina barn. Är ute efter klara och skarpa bilder. Vill även ha ett tydligt skärpedjup.
Vilka/ vilken kamera och objektiv skulle ni välja?


Nikon D7100 med tillhörande objektiv 18-105 mm

Canon 750d med objektiv sigma 24-105mm

Canon 6d objektiv 50mm 1,4

Nikon d7200

Canon 760d med objektiv 24-105mm


Mvh
Madeleine
Hej

Canon 6D
Sigma Art 50/1,4
 

martinot

Aktiv medlem
För lägenhet, möbler, inredning så är 6D inget problem, och ett ganska bra val tycker jag. För att fota barn och få skarpa bilder skulle jag dock valt ett annat kamerahus då 6D inte har någon bra eller snabb AF-C (dvs. att sätta exakt fokus på snabbrörliga motiv, som barn oftast är). Då skulle jag nog istället, om du vill helst ha just Canon, kikat på en beg. 5DmkIII istället.
 

rronnbac

Aktiv medlem
D7100 och D7200 är i princip samma kamera men i en förbättrad version

Detsamma gäller 750D och 760D. Det objektiv du valt för dom är dock avsett för fullformatskameror. Ett bättre alternativ (Om du vill ha ett allt i ett-objektiv) är EF-S 18-135

Canon 6D är den kamera som ger bäst bildkvalitet av dessa, men som nämnts har den lite enklare autofokus. Jag ska dock säga att jag aldrig haft minsta problem att fota barn med min 6D. Tvärtom har dess enastående förmåga att fokusera i svagt ljus hjälpt mig många gånger. Påståendet om barns rörlighet är kraftigt överdrivet anser jag själv.

Dock är den lite större och tyngre, vilket också objektiven är, så om det är en faktor bör man tänka på det också.

Kameror som 750/760D är också i vissa avseenden lättare att hantera, med pek-och vikskärm, vilket är väldigt trevligt om man vill fota i t.ex. låga vinklar, vilket man ofta vill när det gäller barn.
 

AWid

Aktiv medlem
Tack för svar! Kan Canon 5diii ta detaljerade och skarpa närbilder?
Alla kameror du räknat upp och som nämnts i tråden kan ta "detaljerade och skarpa närbilder". Framför allt beror det på dig som fotograf om bilderna blir bra eller inte. I viss mån kan det bero på om du använder ett bra (ofta dyrt:) objektiv eller inte. Kamerahuset är oftast av underordnad betydelse.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Att en del ska vara skarp och ex bakgrund eller förgrund oskarp
Då behöver du ett objektiv som har en stor bländaröppning (litet bländartal) Det finns sådana till både Canon och Nikon, så låt inte den faktorn styra valet av kamerahus.

Fullformatskameror, som t.ex. 6D är lättare att uppnå kort skärpedjup med, men väldigt mycket sitter i objektivet och din kunskap som fotograf i att förstå vad som ger den effekten.

Det kan kan säga är att zoom-objektiv som regel inte har så stor bländaröppning, så vill du få den där separationen av motiv och bakgrund så finns det fler fasta objektiv som kan ge det. Samtidigt ger zoom-objektiv en frihet och flexibilitet som är väldigt värdefull när det gäller att fånga ögonblicken som uppstår spontant.
 

Madeleinesjetne

Ny medlem
Då behöver du ett objektiv som har en stor bländaröppning (litet bländartal) Det finns sådana till både Canon och Nikon, så låt inte den faktorn styra valet av kamerahus.

Fullformatskameror, som t.ex. 6D är lättare att uppnå kort skärpedjup med, men väldigt mycket sitter i objektivet och din kunskap som fotograf i att förstå vad som ger den effekten.

Det kan kan säga är att zoom-objektiv som regel inte har så stor bländaröppning, så vill du få den där separationen av motiv och bakgrund så finns det fler fasta objektiv som kan ge det. Samtidigt ger zoom-objektiv en frihet och flexibilitet som är väldigt värdefull när det gäller att fånga ögonblicken som uppstår spontant.
Tack för ett bra svar!! Vilket objektiv skulle du välja till en Canon 6d? Om jag vill ta bra närbilder?
 

larjo

Aktiv medlem
Tack för ett bra svar!! Vilket objektiv skulle du välja till en Canon 6d? Om jag vill ta bra närbilder?
Du behöver flera objektiv till det du vill fotografera.
Ett allround objektiv som klarar det mesta, tex 24-105/4L
Ett som klarar lite kortare skärpedjup, tex 50/1,8 eller 85/1,8
Till närbilder behöver du ett makroobjektiv alternativt mellanringar eller försättslins till ovanstående objektiv. Lite beroende på budget och den kvalitet men vill uppnå. Mellan ringar ger bättre kvalitet än försättslins, man förlorar lite i ljusstyrka. Men det brukar inte vara nåt problem då man oftast vill ha lite större skärpedjup vid makrofoto.
/Lars
 

martinot

Aktiv medlem
D7100 och D7200 är i princip samma kamera men i en förbättrad version

Detsamma gäller 750D och 760D. Det objektiv du valt för dom är dock avsett för fullformatskameror. Ett bättre alternativ (Om du vill ha ett allt i ett-objektiv) är EF-S 18-135

Canon 6D är den kamera som ger bäst bildkvalitet av dessa, men som nämnts har den lite enklare autofokus. Jag ska dock säga att jag aldrig haft minsta problem att fota barn med min 6D. Tvärtom har dess enastående förmåga att fokusera i svagt ljus hjälpt mig många gånger. Påståendet om barns rörlighet är kraftigt överdrivet anser jag själv.

Dock är den lite större och tyngre, vilket också objektiven är, så om det är en faktor bör man tänka på det också.

Kameror som 750/760D är också i vissa avseenden lättare att hantera, med pek-och vikskärm, vilket är väldigt trevligt om man vill fota i t.ex. låga vinklar, vilket man ofta vill när det gäller barn.
Hurvida bra AF behövs för rörliga motiv som olika sport, djur och barn kan vi "tjafsa" om i evighet. Jag kan bara säga att jag personligen hade inte rekommenderat en kamera med så slö AF-C som 6D. Men det är upp till TS vem hon vill lyssna/tro på.

Om budget är begränsad, och TS inte tycker att 5DmkIII räcker till IQ/DR-mässigt (kan delvis hålla med om det), så skulle jag snarare kikat på tex. en beg. Nikon D750.

Då får TS lika bra AF-C som 5DmkIII (räcker till med marginal för barn, djur, etc.) och dessutom ännu bättre IQ/DR än 6D.

Har dessutom vinklingsbar skär, som jag instämmer i är extremt trevligt i många sådana situationer.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Tack för ett bra svar!! Vilket objektiv skulle du välja till en Canon 6d? Om jag vill ta bra närbilder?
Det beror lite på vad du menar: Om det är en närbild av en lite större blomma, bakverk, gardintofs etc så behövs oftast inget specialobjektiv. Ofta räcker normal-zoomen rätt långt. Annars är det s.k. macro-objektiv som ger möjlighet att fokusera väldigt nära.

En möjlighet är att använda ett objektiv som inte är rena macro-objektiv men som har väldigt bra närgräns. T.ex. finns det objektiv som Tamron 45mm f/1.8 VC som både ger den separation du är ute efter och ganska bra förstoring.

Men, utmärkta objektiv finns för både Canon och Nikon och för alla de modeller som nämnts här.

Alla är också utmärkta kameror och vilken du än väljer så kommer du kunna ta bra bilder.
 

Brix

Aktiv medlem
Hej!

Jag ska köpa en ny kamera och behöver lite hjälp. Vill såklart ha det allra bästa av de jag har kikat på. Har även tittat på lite olika objektiv. Jag fotar mycket närbilder, inredning och bilder på Mina barn. Är ute efter klara och skarpa bilder. Vill även ha ett tydligt skärpedjup.
Vilka/ vilken kamera och objektiv skulle ni välja?


Nikon D7100 med tillhörande objektiv 18-105 mm

Canon 750d med objektiv sigma 24-105mm

Canon 6d objektiv 50mm 1,4

Nikon d7200

Canon 760d med objektiv 24-105mm


Mvh
Madeleine
Det mesta av bildkvalitén ligger i objektivet och kameran spelar inte så stor roll sett till den aspekten, annat än när det gäller brusnivåer och dynamiskt omfång. Generellt sett så har fasta objektiv bättre bildkvalité och ofta större bländare, men med en zoom kan man ju såklart få lite mer flexibilitet.

När det gäller närbilder så är oftast ett makro-objektiv det bästa eftersom det är gjort för närbilder :) Sen beror det ju på hur nära man vill komma, andra objektiv kan funka fint till det också om man inte har behov av att komma riktigt nära.

Självklart är ju dock det allra viktigaste att lära sig hantera sin utrustning, annars spelar det inte nån roll hur bra grejor man har, man kommer inte ta bättre bilder för det. Låter egentligen som att du kanske borde lära dig lite om kameror och objektiv innan du slänger massa pengar på det och sen kanske blir missnöjd med resultatet.
 

martinot

Aktiv medlem
Det mesta av bildkvalitén ligger i objektivet och kameran spelar inte så stor roll sett till den aspekten, annat än när det gäller brusnivåer och dynamiskt omfång. Generellt sett så har fasta objektiv bättre bildkvalité och ofta större bländare, men med en zoom kan man ju såklart få lite mer flexibilitet.

När det gäller närbilder så är oftast ett makro-objektiv det bästa eftersom det är gjort för närbilder :) Sen beror det ju på hur nära man vill komma, andra objektiv kan funka fint till det också om man inte har behov av att komma riktigt nära.

Självklart är ju dock det allra viktigaste att lära sig hantera sin utrustning, annars spelar det inte nån roll hur bra grejor man har, man kommer inte ta bättre bilder för det. Låter egentligen som att du kanske borde lära dig lite om kameror och objektiv innan du slänger massa pengar på det och sen kanske blir missnöjd med resultatet.
Instämmer helt i allt vad du skriver ovan.

Dessutom, om trådskaparen inte behöver bättre AF-C än Canon 6D (som jag som sagt är tveksam till), så kan även flera spegellösa modeller tex. ur Sony A7-serien och Fuji X-T2 vara aktuella (slår 6D lätt i AF-C).

Men som du påpekar, om vi lämnar att kunna sätta skarpa bilder på rörliga motiv, så är det absolut objektiven som har störst betydelse för bildkvaliteten. Där borde TS lägga sin fokus helt klart.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Jag skulle nog råda TS till att lägga pengarna på riktigt bra grejer/dyra grejer.
Om jag visste för 20 år sedan vad jag vet idag , så skulle jag sparat massor med pengar genom att skaffa det bästa dag ett. Något som jag ångrar idag är att jag inte satsade på "Fullformat" då jag började. Sedan satsa på mycket bra glas.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Hur mycket pengar man skall lägga beror på hur stort intresset är och hur svåra en krav är. Jag skulle absolut inte föreslå att en som skall köpa sin första systemkamerautrustning skall köpa det dyraste. Om intresset består och kraven ökar förlorar man lite på att sälja sin utrustning om ffa kamerahuset är hyfsat nytt. Objektivens värde består bättre. Köper man dyrt och kommer på att man inte har ett fortsatt intresse blir förlusten i pengar räknat större.

Som redan sagts ksn alla kameror och de flesta objektiv ta skarpa bilder i rätt händer och under rätt förutsättningar.

Vad som händer om man går upp i pris på kamerahus är:
1. Fler direkta kontroller - det är lättare att ställa in utan att gräva sig ner i menyer
2. Sökaren blir bättre - bättre sökaroptik, med EVF - högre upplösning, med spegelreflex större, ljusare och tydligare bild
3. Mer hållbart - mer metall ute och inne. Mer hållbar slutare och interna komponenter
4. Större sensor som möjliggör tunnare skärpedjup (suddigare bakgrund) och bättre bild i sämre ljus

Vad gäller objektiv och högre pris:
1. Större bländaröppning (tunnare skörpedjup mer ljusinsamling som märks i sämre ljus)
2. Bättre skärpa vid motsv bländare
3. Mindre distorsion (bildförvrängning = krökningar av raka streck)
4. Bättre byggkvalitet
5. Sedan kostar objektiv mer i regel ju mer de avviker från normalen (ca 50mm på fullformat (t ex 6D) eller ca 35mm på APS-C (t ex Nikon D7200 mm. Dessa har en bildvinkel på ca 47 grader på diagonalen i resp format). Vidvinklar och telen kostar mer helt enkelt.

Det låter som om en normalzoom plus ett makro plus ett porträttobjektiv skulle räcka långt. Förslag på objektiv som täcker behovet:
Fullformat: 24-70 eller 24-105 eller 24-120 plus makro - 50-90mm för blommor och föremål hemma. 150mm och uppåt för insekter. För porträtt 85mm bländare 1,8 eller 1,4
APS-C (crop - sensorn är mellan 1/2,25 del och 1/2,56 så stor som FF ovan): zoom 15 eller 16-85, 18-135, 18-140, 17-55, 17-50 plus makro som ovan. Porträtt kanske 50/1,8 eller 50/1,4.

Skall du använda din zoom i sämre ljus bör den vara bländare 2,8 och inte ljussvagare. För inomhus föreslås blixt med vinklingsbart huvud för indirekt (studsat) ljus.
 
ANNONS