Annons

Kraftigt varierande prisbild på Nikon D4.

Produkter
(logga in för att koppla)

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Nikon D4 , 6.500 exponeringar och i toppskick! 16.000:-
Nikon D4 , 23.000 exponeringar . 23.000:-
Nikon D4 130.000 exponeringar . 17.000:-

Förstår inte hur det kan vara så olika. När jag själv säljer något så kollar man ju i vilket prisläge saken ligger i. Märklish!
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Nikon D4 , 6.500 exponeringar och i toppskick! 16.000:-
Nikon D4 , 23.000 exponeringar . 23.000:-
Nikon D4 130.000 exponeringar . 17.000:-

Förstår inte hur det kan vara så olika. När jag själv säljer något så kollar man ju i vilket prisläge saken ligger i. Märklish!
Antal exponeringar är ju bara en faktor. Det kan ju vara annat slitage och repor.
Hur läser man av antal exponeringar? Jag har sett att det går på Pentax K1 men inte hur på någon Nikon.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Antal exponeringar är ju bara en faktor. Det kan ju vara annat slitage och repor.
Hur läser man av antal exponeringar? Jag har sett att det går på Pentax K1 men inte hur på någon Nikon.
Det finns i metadatan i filerna, men alla EXIF-läsare visar inte det fältet. Man kan behöva titta i rådatan eller använda en tjänst som gör detsamma.
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Det finns i metadatan i filerna, men alla EXIF-läsare visar inte det fältet. Man kan behöva titta i rådatan eller använda en tjänst som gör detsamma.
Kanske aningen off topic nu.
Men kan man lita på denna siffra, eller går denna data att manipulera om man tex nollställer räkneverket för exponeringarna på kameran?

Frågar eftersom jag köpte en begagnad D7200 för ett halvår sedan som endast visade på 1500 exponeringar.
 

lonian

Aktiv medlem
Själv sålde jag en sak billigare än andra då jag förstod att jag skulle få varan såld och inte orkar vänta allt för länge på att få napp. En köpare gjorde affärer med mig då samma dag som jag la ut annonsen.
 

Ventures

Aktiv medlem
Nikon D4 , 6.500 exponeringar och i toppskick! 16.000:-
Nikon D4 , 23.000 exponeringar . 23.000:-
Nikon D4 130.000 exponeringar . 17.000:-

Förstår inte hur det kan vara så olika. När jag själv säljer något så kollar man ju i vilket prisläge saken ligger i. Märklish!
Olika säljare har olika syn på värdeminskningen. Det kan vara en fördel med en med företag som skrivit av kameran redan ( men behöver inte vara så). När D6 kommer så lär priset sjunka. :)
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Antal exponeringar är ju bara en faktor. Det kan ju vara annat slitage och repor.
Hur läser man av antal exponeringar? Jag har sett att det går på Pentax K1 men inte hur på någon Nikon.
Absolut är det så! 100.000 exp eller 50.000 spelar ingen roll om kameran i övrigt är i bra skick. Men...att det kan skilja så mycket mellan likvärdiga kameror blir jag inte klok på.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Kanske aningen off topic nu.
Men kan man lita på denna siffra, eller går denna data att manipulera om man tex nollställer räkneverket för exponeringarna på kameran?
Siffran är enkel att manipulera i en fil, men själva räkneverket i kameran vete sjutton om ens Nikon själva kan nollställa utan rejäla ingrepp (typ byta ut delar av slutarmekanismen).
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Absolut är det så! 100.000 exp eller 50.000 spelar ingen roll om kameran i övrigt är i bra skick. Men...att det kan skilja så mycket mellan likvärdiga kameror blir jag inte klok på.
De varierande priserna har nog flera skäl: dels säljs det ganska få D4:eek:r vilket i sig gör att priserna spretar mer. Sedan kan det vara väldigt olika typer av säljare: allt från någon entusiast som med stor tvekan säljer sin ögonsten till en yrkesfotograf som bara vill bli av med den snabbt för att de behöver cash till någon annan pryl.
 

Ventures

Aktiv medlem
Har funderat hur det blir med dagens kameror som det filmas mer och mer med, om "shutter count" betyder lika mycket längre. En stor siffra är naturligtvis tecken på att den är välanvänd men kameran kanske har använts uteslutande till videoproduktion. Då kan man få en sliten kamera med posten trots att den bara tagit något tusental bilder enligt räkneverket.
 

PMD

Aktiv medlem
Har funderat hur det blir med dagens kameror som det filmas mer och mer med, om "shutter count" betyder lika mycket längre. En stor siffra är naturligtvis tecken på att den är välanvänd men kameran kanske har använts uteslutande till videoproduktion. Då kan man få en sliten kamera med posten trots att den bara tagit något tusental bilder enligt räkneverket.
Videoinspelning ger inte speciellt mycket slitage på slutaren.
 
ANNONS