Annons

Köpråd Extern lagring

Produkter
(logga in för att koppla)

Simon Karlsson

Aktiv medlem
Hej,

Jag behöver förbättra min lagringskapacitet. Jag och sambon delar idag på en iMac och har ett gäng externa 2,5-tums diskar där många bilder ligger. (Det viktigaste ligger också på molnet).

Behöver dock få lite bättre ordning på saker och funderar därför på ett RAID-1 lösning. Är det LaCie 2Big som är golden standard idag? Eller kan man nöja sig med WD Passport Duo eller är det för segt? Tidigare hade ju Apple även G-Technology G-Raid på sin hemsida men verkar ha gått upp i pris och blivit mindre vanliga sedan jag kollade sist.

Tacksam för råd och rekommendationer!

/Simon
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Hur ser er budget ut?
Mitt tips är att satsa på en ordentlig NAS med minst fyra hårddisk-platser. Synology eller Qnap är de vanligaste märkena.
Köp sedan till minst två hårddiskar till att börja med, då kan du köra RAID1 och får ett visst dataskydd. När du sedan köper till fler diskar och monterar så kan systemet bygga om Raiden (förutsatt att man låter NASen själv sköta den delen) till tex RAID5.
En tumregel är att man aldrig någonsin ska snåla när man köper en NAS, för man växer ur den fortare än man tror!
 

ebarile

Aktiv medlem
Hej,

Jag behöver förbättra min lagringskapacitet. Jag och sambon delar idag på en iMac och har ett gäng externa 2,5-tums diskar där många bilder ligger. (Det viktigaste ligger också på molnet).

Behöver dock få lite bättre ordning på saker och funderar därför på ett RAID-1 lösning. Är det LaCie 2Big som är golden standard idag? Eller kan man nöja sig med WD Passport Duo eller är det för segt? Tidigare hade ju Apple även G-Technology G-Raid på sin hemsida men verkar ha gått upp i pris och blivit mindre vanliga sedan jag kollade sist.

Tacksam för råd och rekommendationer!

/Simon
Simon!

Jag ska främst hålla mig till din fråga om speglade diskar (RAID1). Jag har ingen erfarenhet av WD Passport Duo, men lång erfarenhet av LaCies disksystem som kan användas på detta sätt. Just nu har jag totalt sex LaCie-burkar, tre med 2TB-diskar och tre med 4TB-diskar. Samtliga är konfigurerade som speglade. Det enda problem jag haft sedan 2011 (vill jag minnas) är att en av diskarna slutade att fungera (en WD-disk). Jag plockade ur den disken, stoppade i två nya WD-diskar och kopierade tillbaka alla bilder (det var bara bilder i just detta system) från disken som fortfarande fungerade. Kan i och för sig nämna att alla bilder och allt videomaterial som jag har i LaCie-burkarna finns säkerhetskopierat på dels två RAID-system, ett med fyra SSD-diskar och ett med fem traditionella diskar. Utöver detta har jag säkerhetskopior på lösa diskar som förvaras i ett bankfack.

Anledningen till att jag valt att använda LaCies Big-system med speglade diskar är förutom den kontinuerliga säkerheten också att jag köra dem direktkopplade via USB till den dator jag arbetar på (inte alla sex samtidigt...). NAS-kabinetten finns i nätverket (inte trådlöst) och de fungerar perfekt för dokument, men inte minst videoredigering och lite mer komplicerade bildredigeringar är lättare att arbeta med tack vare att diskar kopplade direkt till datorn ger snabbare åtkomst. Skillnaden är inte monumental, men den finns där.

Svaret på din fråga om LaCie är från mig att mina erfarenheten är mycket goda. Man ska naturligtvis vara medveten om att det sitter vanliga diskar från exempelvis WD eller Seagate i dem och alla hårddiskar kan gå sönder. Jag har medvetet valt att inte ha de största diskarna utan har nöjt mig med maximalt 4 TB. Är dock medveten om att detta bygger på "gammalt tänk", det vill säga att alltid välja den storlek som för närvarande ligger under den maximala.

Om du har fler funderingar får du gärna höra av dig. Jag svarar i den mån jag har erfarenhet eller kunskap.

/ Enrico
 

atotowi

Aktiv medlem
Jag kör med DAS (Direct Attached Storage) via Thunderbolt med en Drobo 5 som har plats för 5 diskar. Men det går att använda 2-5 diskar i den om man inte vill bygga fullt från start. Sen kan man när man fyllt den med 2tB diskar börja byta ut dom en och en till 4TB efter behov.
Fördelen med att sätta den direkt på datorn via USB/Thunderbolt är överföringshastigheten. Behöver man del till flera datorer kan man dela från datorn.
 

Simon Karlsson

Aktiv medlem
Hur ser er budget ut?
Mitt tips är att satsa på en ordentlig NAS med minst fyra hårddisk-platser.

En tumregel är att man aldrig någonsin ska snåla när man köper en NAS, för man växer ur den fortare än man tror!
Om du har fler funderingar får du gärna höra av dig. Jag svarar i den mån jag har erfarenhet eller kunskap.

/ Enrico
Tack för goda råd. Jag tror egentligen inte att jag har någon tydlig nytta av just NAS-funktionen så tänker jag att det mest drar ned hastigheten jämfört med "DAS". Utifrån vad jag har läst så blir hastigheterna inte högre än 100 Mb/s jämfört med ex USB 3.0 som bör nå åtminstone 2-3 ggr den hastigheten. Och Thunderbolt begränsas ju snarare av hårddiskarna.

Viktiga bilder lägger jag på iCloud-drive och har på så vis även backup via nätet och utöver det har jag rätt begränsat behov av att nå materialet i någon nätverkslagring.

Dessutom kommer jag nog lägga en del 4K-video på min externa lagring och för att redigering här ska flyta så behövs nog åtminstone USB 3.0/3.1. Däremot blir jag lite ambivalent i valet mellan WD Duo där man kan få betydligt större lagringsutrymme till lägre pris men på bekostnad av hastighet och möjlighet till att bygga ut/ansluta fler källor.

Tack för uttömmande svar och input. Bra hjälp på vägen!

/Simon
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tack för goda råd. Jag tror egentligen inte att jag har någon tydlig nytta av just NAS-funktionen så tänker jag att det mest drar ned hastigheten jämfört med "DAS". Utifrån vad jag har läst så blir hastigheterna inte högre än 100 Mb/s jämfört med ex USB 3.0 som bör nå åtminstone 2-3 ggr den hastigheten. Och Thunderbolt begränsas ju snarare av hårddiskarna.

Viktiga bilder lägger jag på iCloud-drive och har på så vis även backup via nätet och utöver det har jag rätt begränsat behov av att nå materialet i någon nätverkslagring.

Dessutom kommer jag nog lägga en del 4K-video på min externa lagring och för att redigering här ska flyta så behövs nog åtminstone USB 3.0/3.1. Däremot blir jag lite ambivalent i valet mellan WD Duo där man kan få betydligt större lagringsutrymme till lägre pris men på bekostnad av hastighet och möjlighet till att bygga ut/ansluta fler källor.

Tack för uttömmande svar och input. Bra hjälp på vägen!

/Simon
När jag är på resa brukar jag ha med mig 2 små snabba diskar från WD. Kopierar ner alla bilder till båda. De är på 4 TB.

Sedan har jag en G-raid på 6 eller 12 TB. Jag kör den själv i 12 TB och ingen raid.
Tidigare körde jag mot min QNAP Nas med det går lite trögt. Den är teoretiskt ganska snabb men..... G-raid som jag kör över Thunderbolt 2 är däremot är lika snabb som imacens egna disk.

Backar sedan upp den ett par gånger per vecka till min NAS-server.
 

Simon Karlsson

Aktiv medlem
När jag är på resa brukar jag ha med mig 2 små snabba diskar från WD. Kopierar ner alla bilder till båda. De är på 4 TB.

Sedan har jag en G-raid på 6 eller 12 TB. Jag kör den själv i 12 TB och ingen raid.
Tidigare körde jag mot min QNAP Nas med det går lite trögt. Den är teoretiskt ganska snabb men..... G-raid som jag kör över Thunderbolt 2 är däremot är lika snabb som imacens egna disk.

Backar sedan upp den ett par gånger per vecka till min NAS-server.
Ja - tidigare var planen just G-raid serien, är ju inte minst snyggare än LaCie. Tidigare fanns de ju på Apple-store till jämförbart pris. Men nu har försvunnit från Apple-store och när jag kollar priser hos andra återförsäljare idag så kostar de mycket mer än LaCie. 20TB kostar nästan dubbelt så mycket t.ex. Synd.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ja - tidigare var planen just G-raid serien, är ju inte minst snyggare än LaCie. Tidigare fanns de ju på Apple-store till jämförbart pris. Men nu har försvunnit från Apple-store och när jag kollar priser hos andra återförsäljare idag så kostar de mycket mer än LaCie. 20TB kostar nästan dubbelt så mycket t.ex. Synd.
LaCie är billiga. Fast de enda diskar jag har haft riktiga problem med är LaCie.
Det var länge sedan detta händig e. Fast jag hade 3-4 varianter på LaCie som alla dog en mycket tidig död.

Sedan dess har jag undvikit dem. Bränt barn skyr elden som det heter.

Jag är mycket nöjd med min G-raid. Med Thunderbolt är den verkligen blixtrande snabb.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Nätdelarna till LaCies diskar hade en vana att dö efter ett kort tag. Oftast inom garantitiden men den svenska distributören var notoriskt nonchalanta och fullkomligt struntade i att göra något åt det.
Vi staplade de trasiga på hög.

Jag vägrar att befatta mig privat med dem sedan dess.


LaCie är billiga. Fast de enda diskar jag har haft riktiga problem med är LaCie.
Det var länge sedan detta händig e. Fast jag hade 3-4 varianter på LaCie som alla dog en mycket tidig död.

Sedan dess har jag undvikit dem. Bränt barn skyr elden som det heter.

Jag är mycket nöjd med min G-raid. Med Thunderbolt är den verkligen blixtrande snabb.
 
ANNONS