Annons

Fågeltele - Panasonic eller Olympus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Staffan

Aktiv medlem
Hej på er!

Står i valet och kvalet mellan Olympus 300/4 och Panasonic 200/2.8

Erfarenheter och synpunkter?


Undrar
Staffan
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det beror väl på om du har ett panasonic eller olympushus? Skall du ha nytta av dubbel bildstsbilisering tror jag att du bör köpa ett objektiv i samma märke som huset. Dessutom om du använder ett pana hus och vill ha snabbaste AF med DFD krävs väl ett panaobjektiv eftersom den måste veta alla parametrar om objektivet för att åstadkomma snabb AF. Sedan, generellt för fågel vill man ha längsta möjliga brännvidd och ett "naket" skarpt objektiv är skarpare än ett skarpt objektiv med TC och då passar 300mm bättre än 200mm. Men det viktigaste här är väl vilket hus man har. För just fågel, även om man tappar i ljusstyrka, om man har Panasonic i synnerhet bör man nog titta även på 100-400.
 

cango

Avslutat medlemskap
Hej på er!

Står i valet och kvalet mellan Olympus 300/4 och Panasonic 200/2.8

Erfarenheter och synpunkter?


Undrar
Staffan
har erfarenhet av 300 f4, skarpt och behändigt. funkar med 1.4x från Oly. Som Fredrik sade - beror nog på huset, då dual IS är nåt jag inte skulle vilja vara utan, när du väl kan få det. Har du tid att vänta, så kanske Olympus nya 150-400 f4.5 kan vara nåt - beroende på vad den får för pris. den har ett inbyggt 1.25x förlängare.
 

Staffan

Aktiv medlem
Tack, jag kan tänka mig att komplettera med ett Panasonic-hus om det är så. Har Olympus idag men tilltalas av konceptet med 200/2.8 + konverter. Har dock inte sett några jämförande testdata på gluggarna.

Olympus kommande zoom kanske blir bra men just att den börjar säljas först nästa år gör mig lite tveksam till företagets ork på marknaden.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det verkar dock lite bakvänt att både köpa ett nytt hus och att köpa ett objektiv som du mestadels kommer använda med converter.

Har du ett olympushus och du tänker använda längsta möjliga brännvidd är 300/4 nog det mest logiska valet.

Vi vet inte mycket om framtiden. Olympus kameraavdelning går just nu inte så bra men de har lagt en del på produktutveckling och inte haft några nya hus på ett tag så det kan ju vara tillfälligt - eller inte?

Panasonic å sin sida har släppt FF. Man kan undra om de då kommer fortsätta satsa på m43. Dessutom är det en elektronikjätte med enbart en liten del av inkomsterna eller förlusterna från foto så på de sättet är det lätt att lägga ner fotoavdelningen hur bra företaget i övrigt än skulle gå.
 

PMD

Aktiv medlem
Dual IS är förstås bra, men jag tror att det är av underordnad betydelse för fågelfotografering utan gömsle. IBIS finns i både Olympus och Panasonics kamerahus så man blir ju inte utan bildstabilisering.

Jag tycker också att man inte ska fästa alltför stor vikt vid gissningar om hur framtiden kommer att bli för Olympus respektive Panasonic. De grejer man köper nu ju kommer ju inte att sluta fungera även om något av bolagen lägger ner helt, vilket jag ändå tror är ytterst osannolikt, och även om så skulle ske i en avlägsen framtid så tror jag att risken att båda lägger ner är ännu mindre och det går ju rätt bland att blanda utrustning från båda. Om man tror att det är en stor risk så ska man kanske helt byta system.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Om man är ute efter maximal brännvidd för fågelfoto, dock med begränsningen av maxbländaren, har Cyberphoto just nu Pana 100-400 för 12990kr med rabattkod.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Om man är ute efter maximal brännvidd för fågelfoto, dock med begränsningen av maxbländaren, har Cyberphoto just nu Pana 100-400 för 12990kr med rabattkod.
Nu använder jag iofs inte 4/3-kamera, men det där ser ut som ett kanonobjektiv! Imponerande lätt och smidigt. Vettigt pris.

Alternativen ger ju 420/5,6 (300/4 + 1,4x) eller 400/5,6 (200/2,8 + 2x) så skillnaden i maxbländare mot zoomen (400/6,3) är ganska marginell.
 
ANNONS