Annons

Vilken MacBook Pro?

Produkter
(logga in för att koppla)

ulrikaz

Aktiv medlem
Hej,

Jag behöver ny dator och har alltid använt PC men vill nu investera i en MacBook Pro. Den ska fungera som min enda dator och anslutas till extern större skärm när jag är hemma. Jag kommer behöva köra Lightroom Classic CC och Photoshop samtidigt och fotograferar uteslutande i RAW. Helst vill jag ha varianten med 13” skärm.

Jag har tittat på en variant där jag ökat på minne, processor o ssd disk till följande;
13 tum, 2,7 GHz fyrkärnig Intel Core i7, 16 GB RAM samt 512 GB hårddisk.

Nu till min fråga;
Är ovan nämnda prestanda nödvändig för de program jag arbetar med? Kommer denna räcka eller måste man gå upp på 15 tum? Eller kan jag gå ner ett steg på processor till 2,3 GHz fyrkärnig Intel Core i5?

Jag vet att det kommer bli en dyr investering men min förhoppning är att maskinen ska hålla i många år framöver.

Tacksam om någon med erfarenhet kan ge mig lite råd.

//Ulrika
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag behöver ny dator och har alltid använt PC men vill nu investera i en MacBook Pro. Den ska fungera som min enda dator och anslutas till extern större skärm när jag är hemma. Jag kommer behöva köra Lightroom Classic CC och Photoshop samtidigt och fotograferar uteslutande i RAW. Helst vill jag ha varianten med 13” skärm.

Jag har tittat på en variant där jag ökat på minne, processor o ssd disk till följande;
13 tum, 2,7 GHz fyrkärnig Intel Core i7, 16 GB RAM samt 512 GB hårddisk.

Nu till min fråga;
Är ovan nämnda prestanda nödvändig för de program jag arbetar med? Kommer denna räcka eller måste man gå upp på 15 tum? Eller kan jag gå ner ett steg på processor till 2,3 GHz fyrkärnig Intel Core i5?

Jag vet att det kommer bli en dyr investering men min förhoppning är att maskinen ska hålla i många år framöver.

Tacksam om någon med erfarenhet kan ge mig lite råd.

//Ulrika
Jag kör med en 13" MacBook Pro från 2017. Jag har en lägre specifikation än vad du valt, men saknar ingenting. Jag använder inte disken på datorn utan har en extern HD som jag ansluter med USB-C.
 

alfin

Aktiv medlem
Jag vet att det kommer bli en dyr investering men min förhoppning är att maskinen ska hålla i många år framöver.
Oavsett om du köper en ny Mac eller en ny Windowsmaskin, så ju "häftigare" konfiguration du köper, dvs; snabbare processor, större minne etc, ju längre kan du ha maskinen innan mjukvaran du använder kräver uppgradering.

Frågan är dock vad som är optimalt. Maxa datorn och använda den länge, eller uppgradera oftare med lägre konfiguration?

Själv tror jag på att maxa varje köp och uppgradera ungefär vart tredje år.
 

ulrikaz

Aktiv medlem
Oavsett om du köper en ny Mac eller en ny Windowsmaskin, så ju "häftigare" konfiguration du köper, dvs; snabbare processor, större minne etc, ju längre kan du ha maskinen innan mjukvaran du använder kräver uppgradering.

Frågan är dock vad som är optimalt. Maxa datorn och använda den länge, eller uppgradera oftare med lägre konfiguration?

Själv tror jag på att maxa varje köp och uppgradera ungefär vart tredje år.
Tack så mycket, bra input o värt att tänka på! 😊
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Hej,

Jag behöver ny dator och har alltid använt PC men vill nu investera i en MacBook Pro. Den ska fungera som min enda dator och anslutas till extern större skärm när jag är hemma. Jag kommer behöva köra Lightroom Classic CC och Photoshop samtidigt och fotograferar uteslutande i RAW. Helst vill jag ha varianten med 13” skärm.

Jag har tittat på en variant där jag ökat på minne, processor o ssd disk till följande;
13 tum, 2,7 GHz fyrkärnig Intel Core i7, 16 GB RAM samt 512 GB hårddisk.

Nu till min fråga;
Är ovan nämnda prestanda nödvändig för de program jag arbetar med? Kommer denna räcka eller måste man gå upp på 15 tum? Eller kan jag gå ner ett steg på processor till 2,3 GHz fyrkärnig Intel Core i5?

Jag vet att det kommer bli en dyr investering men min förhoppning är att maskinen ska hålla i många år framöver.

Tacksam om någon med erfarenhet kan ge mig lite råd.

//Ulrika
Min gamla trotjänare, en iMac från 2009 gav upp i höstas. Så det blev en MacBook, precis den du listar, men jag valde en hårddisk på 1 TB. Mycket nöjd med denna. Kör med två externa skärmar, en lite billigare Philips som har USB-C, och en Benq. Har ett par externa hårddiskar kopplade till också.
Fördelen med USB-C är att datorn inte behöver extern strömförsörjning. När jag kopplar in MacBooken i studion har jag även där en skärm med USB-C, slipper laddaren och därmed mindre sladd-elände.

Ram-minne kan man väl aldrig få nog av, däremot är jag osäker på om man vinner så otroligt mycket på att välja den snabbare processorn. Det får mer teknisk bevandrade personer svara på.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag har tittat på en variant där jag ökat på minne, processor o ssd disk till följande;
13 tum, 2,7 GHz fyrkärnig Intel Core i7, 16 GB RAM samt 512 GB hårddisk.
Ju mer du öser på, desto trevligare (och snabbare) blir förstås datorn att jobba med.

Men om du vill spara:

Du klarar dig fint med de nya i5-varianterna.

Det räcker med 256GB ssd. Du kommer ju mest att ha den till operativsystem, program, kataloger. Alla bildfilerna tar för stor plats, dem måste du ha på extern HD.

Däremot tror jag att 16GB ram är en vettig investering.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Var inte dumsnål utan köp den bästa!
Köp den med max minne, bästa cpun och minst 1TB SSD. Den landar då på 33 995,00 kr

Sen står du där men för lite ram, ssd osv....
 

bjorso

Aktiv medlem
Jag har tittat på en variant där jag ökat på minne, processor o ssd disk till följande;
13 tum, 2,7 GHz fyrkärnig Intel Core i7, 16 GB RAM samt 512 GB hårddisk.

Nu till min fråga;
Är ovan nämnda prestanda nödvändig för de program jag arbetar med? Kommer denna räcka eller måste man gå upp på 15 tum? Eller kan jag gå ner ett steg på processor till 2,3 GHz fyrkärnig Intel Core i5?
Jag rekommenderar 13", finns ingen anledning att köpa en större om du ändå tänker ansluta extern skärm. Du får mer prestandakänsla genom att välja SSD, och nöja dig med Core i5. SSD betyder mer än processorn. Man behöver inte så stor disk bara för foto och videoprogrammen, den är i varje fall för liten och det är yttre lagring som gäller. Det kan vara annorlunda och man behöver plats för andra typer av dataprogram, Office t.ex. Jag har 15" sedan 2013 men skulle utan tvekan välja 13" om jag behövde välja på nytt. Man kan ju alltid spekulera i att välja det bästa och största av allt, men det slutar med att det blir fullständigt orimligt dyrt. Apple kan ta betalt!
 
ANNONS