Annons

Lightroom- import och borttagning av bilder från biblioteket och hårddisken?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har nu lyckats fylla min hårddisk på datorn 3TB varav det mesta är bilder. Använder Lightroom och har för vana att alltid tömma minneskortet i kameran efter varje fototillfälle. Importerar samtliga bilder och sätter mig och rensar genom att använda X på bilder jag inte vill spara. Har nu kommit på att när jag gör så tar jag bara bort bilderna från Lightroom och inte från Hårddisken. Det innebär att jag har tiotusentals bilder som jag inte egentligen vill spara kvar på hårddisken.

Finns det någon funktion för att se vilka bilder som inte finns i biblioteket i Lightroom. Jag har hittat funktionen för att leta reda på bilder som saknas i biblioteket, men det är bilder som kommit på avvägar men som ska finnas där. Det jag frågar efter är hur jag enkelt hittar bilder som jag har trott att jag redan har kastat...
 

thommya

Aktiv medlem
Hej

Enda sättet som jag vet om är följande:
Om du synkroniserar mapparna kommer Lightroom vilja importera de borttagna bilderna. Sedan kan du ta bort dem "på riktigt" från hårddisken efter att du har lagt dem i katalogen.
Ta bort dem genom att hitta alla bilder du återimporterat under Catalog > Previous Import. Kryssa dem alla med X och ta bort permanent från hårddisken när du får valet.

Thommy
 

Bilagor

Hej Dick

Jag använder också x tangenten och tar bort bilderna även från hårddisken.
När du väljer "ta bort avvisade foton" så får du ju valet "Ta bort" eller "Ta bort från disk". Väljer du ta bort från disk så försvinner dom från hårddsiken.
Men på din fråga hur du gör nu för att städa upp har jag inget bra svar på. (något att göra en regnig dag på semestern kanske)

/Anders
 
x - funktionen

När jag använder x-funktionen så får jag inte upp alternativen att "ta bort" alt "ta bort från disk" utan de bara försvinner från Lightroom katalogen. Däremot när jag använder delete knappen så får jag dessa alternativ att välja mellan.

Vitsen med använda X-funktionen är att man kan markera många bilder och ta bort på en gång.

Vet inte varför jag inte får detta alternativ när jag använder x !
 

thommya

Aktiv medlem
När jag använder x-funktionen så får jag inte upp alternativen att "ta bort" alt "ta bort från disk" utan de bara försvinner från Lightroom katalogen. Däremot när jag använder delete knappen så får jag dessa alternativ att välja mellan.

Vitsen med använda X-funktionen är att man kan markera många bilder och ta bort på en gång.

Vet inte varför jag inte får detta alternativ när jag använder x !
Du måste aktivt välja att ta bort alla "x-ade" bilder. Det räcker inte med att x-a dem.
Det gör du i menyn enligt bifogad bild eller CTRL+Backspace.

Och välj sedan att ta bort permanent enligt sista bilden...
 

Bilagor

Erik Schalin

Aktiv medlem
Dick, hur har du använt x/u?
Ligger dessa bilder fortfarande kvar i LR som x-markerade?

För att väl radera så måste du använda x i kombination med menyvalet längst ner i menyn Photo som Thommy beskrivit.
Hur har du gjort?

Ligger filerna kvar x-markerade så är det bara o markera All Photographs och sen välja som Thommy visade.
Observera att när du använder Delete from Disc så läggs de i papperskorgen som sedan du måste tömma. Kan bli ett problem om papperskorgens disk är för liten om det är många bilder du raderar på en gg.

Det finns sätt att hitta filerna men vi börjar med det enkla o ser vad du svarar på frågorna.
 
Blir själv lite osäker nu...
Har precis testat att radera enligt Thommys beskrivning ovan och mycket riktigt nu hamnar bilderna i papperskorgen., vilket är det jag önskar.

Blir dock osäker på och känner inte riktigt igen att det där att det alltid funnits flera alternativ. Men så kanske de alltid har varit och att det är jag som varit för snabb att enbart trycka för att istället få börja redigera de bilder jag vill ha kvar.

I vart fall har jag nu kopplat på en extern Hårddisk på 8Tb där jag kommer att lägga mina bilder i fortsättningen. Behöver nu bara en disk till för att säkerhetskopiera allt på.

Men finns det något smidigt sätt att leta reda på bilder som jag eventuellt/troligen bara har raderat från katalogen så vore det skönt att kunna rensa bort dem från disken också.
 

thommya

Aktiv medlem
Blir själv lite osäker nu...
Men finns det något smidigt sätt att leta reda på bilder som jag eventuellt/troligen bara har raderat från katalogen så vore det skönt att kunna rensa bort dem från disken också.
Finns mig veterligen inget annat sätt än enligt mitt första inlägg.
Testa det..

Thommy
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det finns en eller 2 plugin som pillar med sådant här.
Jag kan snoka reda på vad de heter om du vill.
Men jag har aldrig använt dem och vet inte exakt vad de kan.
 

Ventures

Aktiv medlem
Finns mig veterligen inget annat sätt än enligt mitt första inlägg.
Testa det..

Thommy
Tror också på den varianten. Importera alla bilder som inte redan finns i katalogen, markera alla i senaste import, tryck på delete och välj ta bort från disk.

Man får hålla tungan rätt i mun så man inte rensar för mycket bara. Ta en tillfällig backup skulle jag gjort.

Det har hänt att jag råkat markera fel bilder för radering någon gång och det här är tyvärr en av funktionerna som inte går att ångra i lightroom när bilderna tas bort från disken. Man kan återläsa från papperskorgen, importera bilderna igen och göra om, men det är inte roligt.
 
ANNONS