Annons

Skanning och försvinnande av färgstick

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrikpersson

Aktiv medlem
stefohl skrev:
De kan du nästan få gratis idag. Sedan får du gräva fram någon gammal dator med ett operativsystem som stöder dessa gamla program. Linhof-skannrarna får du använda med MacOS9, eftersom de aldrig uppdaterades till OSX.

Stefan
Man behöver tydligen inte ha mörkrum, Agfa Isolette och utgången tri-x framkallad i Rodinal för att vara retrochic. Finns digitala prylar för det också. Jag förmodar iofs att en gammal trumskanner kan ge bra resultat (eller?) men den där oljan gör det hela lite väl nostalgiskt (även om Epson med sin nya V 750 skanner faktiskt kan användas med olja på negataiven). Dessutom har jag bara 38 kvm i boyta där det redan husrerar en Epson 4000-skrivare. Har för mig att trumskannrar inte är speciellt utrymmessnåla så en eventuellt ny skanner får nog bli en Imacon.

Åter till ämnet. Stefan, jag vill minnas att du använder Imacons negativhållare när du skannar med flatbäddsskannrar (för bättre planhålling. Gör det stor skillnad i skärpa jämfört med Epsons hållare?

/F
 

stefohl

Aktiv medlem
Fredrikpersson skrev:
Stefan, jag vill minnas att du använder Imacons negativhållare när du skannar med flatbäddsskannrar (för bättre planhålling. Gör det stor skillnad i skärpa jämfört med Epsons hållare?
Det varierar mycket mellan olika filmer. Det finns ju en del som buktar sig kraftigt i Epsons filmhållare och som då blir skarp bara i vissa delar. Då brukar Imaconhållaren få till en bättre planhållning. Med andra filmer är skillnaden ganska liten.

Stefan
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Jag strävar alltid efter att skanna för att få med all information, sedan gör jag bildkorrigeringen i Photoshop. Spara bilderna i 16 bitars TIFF och ställ in skannerprogrammet manuellt på att ta med så mycket som möjligt. Sedan är det enkelt att få till en snygg bild i Photoshop.

Stefan
Gammal tråd men aktuell fråga.
Jag försöker skanna mina diabilder från Portugal 1993 och har blivit Blå. Hur ska jag ställa in Vuescan vid skanning?
Ska jag ta med blåsticket vid skanning och göra nå´t i Photoshop efteråt som jag inte vet hur jag gör eller ska jag bocka i Förbättra urblekt bild i Vuescan?
Jag har många bilder med detta problem och Diafilmen är Konica Chrome R-100 KS.
Jag tittade i din bok Digitalbild 4.0 men där står inte om hur man göra med diabilder med blått färgstick.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Gammal tråd men aktuell fråga.[...]
Jag tittade i din bok Digitalbild 4.0 men där står inte om hur man göra med diabilder med blått färgstick.
Det kanske finns någon annan som har ett bra svar, men tyvärr kan stefohl själv inte bidra med något svar eftersom han gick bort förra året.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Oj jag beklagar verkligen. Jag visste inte det.
Jag skjuter då frågan vidare till nån vänlig själ som kan sånt här.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
En bra lösning är att använda ett bättre skanningsprogram, som Silverfast eller VueScan.

Stefan
Jag är benägen att hålla med Stefan..och jag röstar för VueScan!

Jag har scannat en hel del färgnegativ med VueScan i Minolta Dimage Dual Scan både version II och III sedan flera år tillbaka, och jag har aldrig haft några färgproblem...! Och om man får problem...helt suverän snabb support från VueScan per mail!
/B
 
ANNONS