Annons

Systemkamera för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

alleeexx96

Ny medlem
Hej!
Är ute efter min första systemkamera. Hade tänkt mig runt 4000 kr begagnad och helst med nått typ av teleobjektiv. Ska inte vara något avancerat då jag bara är less på mobilbilder. Men växer intresset ska det inte vara totalt omöjligt att utvecklas lite grann.
Det jag kommer fotografera är mycket flyg och en del motorsport. Samt rätt mycket landskap i form av fjäll osv.
Har hittat en Nikon D3300 med 18-55 och 55-200 objektiv. Kan detta vara något? Någon med erfarenhet av den?
Andra förslag på kameror i den prisklassen mottages gärna.

Tacksam för svar
MVH//Alexander
 

lonian

Aktiv medlem
Kör du begangnat tycker jag du skall kolla på nikon d7000. Tror det kan vara svårt att hänga med i sport på en d3000 modell.
Objektiv är dock det du bör lägga mest pengar på.
Kanske du har råd senare att köpa ett 70-200.
För landskap titta på ett vidvinkelobjektiv.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Kör du begangnat tycker jag du skall kolla på nikon d7000. Tror det kan vara svårt att hänga med i sport på en d3000 modell.
Objektiv är dock det du bör lägga mest pengar på.
Kanske du har råd senare att köpa ett 70-200.
För landskap titta på ett vidvinkelobjektiv.
O hur har du tänkt att det skall klaras av med 4000 kr?
 

AFJ

Aktiv medlem
Om du med motorsport främst tänker på racing så funkar det utmärkt med ett enkelt kamerahus och en simpel zoom. Brännvidden 55-200 är bra för för våra svenska banor. Tvärtemot vad man kan tro så är racing en sport som ställer låga krav på foto-utrustningen för att få acceptabla resultat.

Visst, när du blir varm i kläderna kommer du säkert vilja ha bättre grejor men det du tittar på bör funka som start.
 

alleeexx96

Ny medlem
Ja, absolut. Men se till att det är objektiv märkta VR, alltså med antiskak.
55-200 objektivet är märkt med VR. Dock inte 18-55 objektivet. Men det är kanske mindre noga på det? Kommer främst inte använda det lika ofta.
Kan få loss detta kit för 3500 kr och knappt använt. Är det nått att tveka på?
Verkar som de flesta tror att jag blir nöjd med kameran i förhållande till pris.
 

sumpan

Aktiv medlem
55-200 objektivet är märkt med VR. Dock inte 18-55 objektivet. Men det är kanske mindre noga på det? Kommer främst inte använda det lika ofta.
Kan få loss detta kit för 3500 kr och knappt använt. Är det nått att tveka på?
Verkar som de flesta tror att jag blir nöjd med kameran i förhållande till pris.
En D3300 med nyare versioner av båda objektiven säljs för 5500kr (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3733920). Med hänsyn till det skulle jag inte betala så mycket som 3500 för det paketet du blivit erbjuden.
 

pdahlen

Aktiv medlem
55-200 objektivet är märkt med VR. Dock inte 18-55 objektivet. Men det är kanske mindre noga på det? Kommer främst inte använda det lika ofta.
Kan få loss detta kit för 3500 kr och knappt använt. Är det nått att tveka på?
Verkar som de flesta tror att jag blir nöjd med kameran i förhållande till pris.
Får du huset och två objektiv för 3500:- så ta det. Du får inte ens ett nytt D3300 hus för den pengen. Det är ett bra startset oberoende om VR eller inte, du kommer säkert att välja nya objektiv i framtiden. Jag har inget objektiv under 90mm som har VR och har klarat mig i 50 års fotografering nu
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Får du huset och två objektiv för 3500:- så ta det. Du får inte ens ett nytt D3300 hus för den pengen. Det är ett bra startset oberoende om VR eller inte, du kommer säkert att välja nya objektiv i framtiden. Jag har inget objektiv under 90mm som har VR och har klarat mig i 50 års fotografering nu
håller med dig i stort. Men det blir skarpare med VR i sämre ljus. Dessutom är VR varianten av 18-55 bättre än utan om jag kommer ihåg rätt. Men 3500 är inte mycket pengar.
Tycker det är bättre att satsa på ngt ljusstarkare /bättre när man upptäcker att man använder de brännvidderna mycket.
 
ANNONS