Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Släktmöte med 260 personer

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Spotmät på ett typiskt vitt ansikte och placera det i zon 6. Ofta brukar dock modern matrismätning fungera rätt bra rakt av.
Jo det brukar funka rätt bra men någon kan vara ljusare eller av någon anledning få mer ljus på sig, för att inte tala om den knallröda tröjan etc. Det kan också ligga en ljusgradient över hela scenen som man inte ser. Så jag underexponerar gärna lite (-1/3 istället för vanliga +1/3) för att få marginaler. Jag fotar med en kamera med bra DR. Hellre riskera en aning brus än att någon del blir utbränd.

Zon 6 handlar normalt om växtzoner men du menar något med ljus...vad är det?
 

JensEkberg

Aktiv medlem
Jo det brukar funka rätt bra men någon kan vara ljusare eller av någon anledning få mer ljus på sig, för att inte tala om den knallröda tröjan etc. Det kan också ligga en ljusgradient över hela scenen som man inte ser. Så jag underexponerar gärna lite (-1/3 istället för vanliga +1/3) för att få marginaler. Jag fotar med en kamera med bra DR. Hellre riskera en aning brus än att någon del blir utbränd.

Zon 6 handlar normalt om växtzoner men du menar något med ljus...vad är det?
Zonsystemet:

https://en.wikipedia.org/wiki/Zone_System

;-)
 

PMD

Aktiv medlem
För att ha kontroll över hur man använder kamerasensorns tonskala (DR) på bästa sätt, men som sagt så brukar det duga utmärkt med matrismätning i moderna kameror, så att använda zonsystemet är kanske onödig överkurs.
 

iSolen.se

Guest
För att ha kontroll över hur man använder kamerasensorns tonskala (DR) på bästa sätt, men som sagt så brukar det duga utmärkt med matrismätning i moderna kameror, så att använda zonsystemet är kanske onödig överkurs.
Tycker det låter intressant men förstår inte hur det löser problem med 200 ansikten av varierande ljushet plus möjligen ojämn belysning eftersom det är stor yta.

I en sådan situation har man inte heller tid.

Har du fotat ett sådant motiv, dvs 100 personer? Det är svårt nog att få alla på rätt plats och att titta på kameran, samtidigt. Lite som får.
 

afe

Aktiv medlem
Zonsystemet utvecklades för fotografering med film som har helt andra egenskaper än dagens sensorer, så det är väl inte så där himla relevant för tråden. Exponeringen är inte något stort problem vid gruppfoto med en modern kamera tycker jag.
 
ANNONS