Annons

Sigma 50-100/1,8 DC HSM Art

Produkter
(logga in för att koppla)

Szajda

Aktiv medlem
Ähumm ... och vad tänkte du att den bilden skulle tillföra i diskussionen? Hursomhelst riktigt bra skärpa!

/Sven
Så ni kunde se motivet/objektet som jag fotograferar. Så ni ser mitt testobjekt. Hur som helst snart kommer bilden med samma motiv/objekt men taget men min Canon och sigma.
 

Szajda

Aktiv medlem
Här kommer två bilder. Den ena är bra skärpa och den andra är dålig. Ni har även info om Bilden till höger i bilden.

Allt är taget freehand.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det var väl rätt länge sen? På EOS 60D fungerar auto-ISO i M-läget, och den kameran kom ju för ungefär sju år sen.
Det har väl funnits två olika problem:

a) Auto-ISO som inte fungerat alls i M-läge
b) Auto-ISO som fungerat i M-läge, men inte tillåtit exponeringskompensation

Jag har inte koll exakt på vilka modeller som är på olika vis, men det dröjde väl rätt länge innan Canon åtgärdade punkt b? Om man inte kan använda exponeringskompensation så minskar användbarheten mycket påtagligt.
 

hne

Aktiv medlem
Den ena är fokuserad på dockan i mitten, den andra på den blå figuren till vänster. Jag gissar att din kamera antingen misslyckas fokusera när det blir lite mörkt (har du provat rengöra AF-sensorn?) eller så har du automatisk AF-punkt-val som hoppar till smurfen ibland.

Settings går inte läsa i en så lågupplöst bild.
 

Szajda

Aktiv medlem
Den ena är fokuserad på dockan i mitten, den andra på den blå figuren till vänster. Jag gissar att din kamera antingen misslyckas fokusera när det blir lite mörkt (har du provat rengöra AF-sensorn?) eller så har du automatisk AF-punkt-val som hoppar till smurfen ibland.

Settings går inte läsa i en så lågupplöst bild.
Hej tack för svar

Båda bilderna är fokus mitt på dockan mitt ej ändrat.

Kameran är ny ca 8 månader med ca 4000 bilder tagna. men AF är bra på mina andra objektiv sigma 17-50mm. Men det kanske skulle behövas.
 

PMD

Aktiv medlem
Det har väl funnits två olika problem:

a) Auto-ISO som inte fungerat alls i M-läge
b) Auto-ISO som fungerat i M-läge, men inte tillåtit exponeringskompensation

Jag har inte koll exakt på vilka modeller som är på olika vis, men det dröjde väl rätt länge innan Canon åtgärdade punkt b? Om man inte kan använda exponeringskompensation så minskar användbarheten mycket påtagligt.
Hur mycket man använder exponeringskompensation kan nog vara tämligen olika, men visst blir det mer användbart om det även går att ta till i M-läget. Påståendet jag svarade på handlade dock om att auto-ISO inte fungerade alls i M-läget på äldre Canon-kameror. Det är förvisso riktigt, men det handlar då om ganska gamla kameror.

Fast det handlar inte om att kompensera exponeringen när man använder "exponeringskompensation" i M-läget i kombination med auto-ISO. Exponeringen styrs helt av bländar- och slutartidsinställning. Vad de flesta vill göra är att då att kompensera förstärkningen som styrs av ISO-inställningen. Signalförstärkningen har ju inte ett dugg att göra med exponeringen.
 

Sven.ALX

Aktiv medlem
Hej tack för svar

Båda bilderna är fokus mitt på dockan mitt ej ändrat.

Kameran är ny ca 8 månader med ca 4000 bilder tagna. men AF är bra på mina andra objektiv sigma 17-50mm. Men det kanske skulle behövas.
Bilderna är lågupplösta så det är svårt att se exakt hur skarpa de är eller var skärpan ligger. Det som dock är tydligt är att fokus ligger närmare den vänstra figuren på en av bilderna.

När du använder en så stor bländare (litet tal) som 1.8 på en brännvidd på 70-85 mm och kort avstånd till objektet, blir skärpedjupet mycket kort. Kanske bara någon centimeter. Prova med bländare 4.0 (eller något liknande) så kommer du se att skärpedjupet blir betydligt större och det blir lättare att fokusera.

Kan ju vara så att Sigmaobjektivet inte samspelar så bra med din kamera och det blir lite olika, jag har inget Sigma själv, men har för mig att det förekommer.

Bilden du tog med din smartphone är ett tydligt exempel på betydligt större skärpedjup.

/Sven
 
ANNONS