Annons

Får ej till skärpa i Canon 1200D.

Produkter
(logga in för att koppla)

MiriamÖ

Aktiv medlem
Jag har införskaffat en Canon 1200D. Jag har tidigare haft en Canon 650D. Jag tycker på det stora hela att dom är rätt likadana, men har upptäckt ett problem. Jag känner att jag har total oförmåga att få in rätt inställningar på denna variant, Hur jag än gör så får jag ingen riktig knivskarp skärpa.

Även om jag lyckas hitta skärpan på motivet, så är ändå det skarpaste en aning suddigt. Detta med eller utan andra objektiv. Jag har försökt kika runt på slutartid, ISO, bländare, inställningar men jag får inte till det. Jag famlar helt i mörkret.

Detta problem kvarstår oavsett om det jag fotar är stilla eller i rörelse. Att fota med 650D och ett objektiv på 50/1,4 USM var ju lätt som en plätt. Man kunde dra på vilken inställning som helst och fota springades i motvind och bilderna blev helt fantastiska.

Med samma objektiv på 1200D får jag inte ens till en ok bild på en gaffel.

Vad gör jag fel?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Du kan börja med att testa/utesluta autofokusproblem.
Ta några bilder på din gaffel med kameran i liveView läge.
Blir de skarpa medan bilder under samma förutsättning tagna utan live view blir oskarpa då behöver autofokus justeras.
Var dock noga med att få samma del av gaffeln under fokuspunkten i båda lägena
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Eller så är det så att du faktiskt famlar i mörkret.
Nu på senhösten är det ju mörkt. Både ute och inne. Slutartiderna blir längre och rörelse- eller skak- oskärpan kommer som ett brev med PostNord (ibland).

Det är nog bäst om du kan läggs upp några exempelbilder som gurusarna här på FS kan analysera.
 

MiriamÖ

Aktiv medlem
Jag har fotat så pass länge så jag har stenkoll på skaknings/rörelse/felfokus och linsoskärpa - däremot är nummer och siffror på inställningar något jag inte kan i sömnen utan ställer in efter hur jag lärt mig att det ger bäst resultat. Förstår någon vad jag menar? Vissa saker kan jag på riktigt medan andra är sådan jag lärt mig efter tusen års pillande och vridande.

Därav är jag rätt osäker på vilken inställning jag bör ha. Min 750D kunde jag i sömnen. Denna är något lik men samtidigt en helt annan typ av kamera. Det jag fotar mest är närbilder, detaljbilder med motiv jag vill ska vara glasskarpa med ett riktigt fint skärpedjup!

Med detta objektiv Bör jag få sådana bilder och fick det utan problem eller minsta ansträning med 750D, så det måste vara inställningarna på denna som bråkar.. Oskärpan är där oavsett om det är dags eller kvällsljus, inomhus eller utomhus, oavsett om jag håller den i handen eller använder självutlösare och stativ. Det är som att även om bilden får någon slags skärpa så är den extremt halvdan och ändå inte knivskarp.

Jag bifogar några bilder och hoppas dom kommer med.
 

Bilagor

Vibybo

Medlem
Min erfarenhet.

Hej. Jag hade en 1200D tidigare. Plötsligt en dag fick jag varierande oskärpa, gjorde noggrann test, och oskärpan bestod. Lämnade in den på garantireparation, åtgärden blev att mjukvaran ominstallerades, sedan var den knivskarp igen, felet återkom ej. Sålt den nu pga systembyte.
 

MiriamÖ

Aktiv medlem
Det lät ju inte bra.. Denna är nämligen köpt privat så jag har inget kvitto. Jag lämnade faktiskt tillbaka det första objektivet jag köpte nu i samarbete med tråden, utifall att det var det det var fel på. Jag beställde ett nytt, samma modell, men probelemt kvarstår hur mycket jag än mekcar med inställningar.
 

torgnycar

Aktiv medlem
Har du provat live view fokus (se föregående post)? Får du bra skärpa då? Fasavkännande fokus kan vara felkalibrerat (live view använder kontrastavkänning). Det kan också bero på att du ställt in "spotfokus" och du inte alls fokuserar där du tror (vilka pixel lyser upp när du fokuserar?). Om det ändå inte funkar, börja med att prova med ett annat objektiv. Om problemet kvarstår reklamera kameran.
 

torgnycar

Aktiv medlem
Såg nu att du köpt den privat, kolla om du kan ladda ner ny mjukvara från canon ("firmware") och installera den.
 

MiriamÖ

Aktiv medlem
Har du provat live view fokus (se föregående post)? Får du bra skärpa då? Fasavkännande fokus kan vara felkalibrerat (live view använder kontrastavkänning). Det kan också bero på att du ställt in "spotfokus" och du inte alls fokuserar där du tror (vilka pixel lyser upp när du fokuserar?). Om det ändå inte funkar, börja med att prova med ett annat objektiv. Om problemet kvarstår reklamera kameran.
Som jag svarade till ovan så är den köpt privat så jag kan varken returnera eller reklamera.

Okej, till någon som endast lärt sig genom att ratta och klicka runt.. Kan du förklara det du just skrev på ett lite mer enkelt vis? :)

Jag har fotat både i och utan live view - jag tycker det är en väldigt knapp skillnad om ens alls.

Vad är spotfokus? Vad vill man ha? Jag fotar helst inte i live view.
 

MiriamÖ

Aktiv medlem
Såg nu att du köpt den privat, kolla om du kan ladda ner ny mjukvara från canon ("firmware") och installera den.

Oj, nu talar du grekiska för en amatör! Det låter ju bra, men hur gör man det och vad innebär det? Hittar jag det på canons hemsida?

Som ni kanske förstår så var det en dans på rosor med 750D+ detta obektiv, så jag klarade mig gott och fick fantastiska bilder med min 'knappa' egna ihopknåpade kunskap. Jag är därför helt ställd över att det nu är så förbaskat svårt.. Efter att jag sålde den tänkte jag att jag gott kunde ha ett äldre hus då jag endast fotade med det objektivet. Det börjar kännas som en naiv tankegång nu..
 

torgnycar

Aktiv medlem
Du kan ladda ner kamerans programvara från canons hemsida. Det är det som kallas firmware. De beskriver ganska väl hur du ska gå tillväga.
Spotfokus är när man väljer en speciell punkt att fokusera (vet dock när inte om och hur den funktionen funkar på eos1200), den punkten kanske ligger på något annat än där du tror att du fokuserar. När du trycker ner slutaren halvvägs lyser några pixel upp där fokus ligger.
 

MiriamÖ

Aktiv medlem
Du kan ladda ner kamerans programvara från canons hemsida. Det är det som kallas firmware. De beskriver ganska väl hur du ska gå tillväga.
Spotfokus är när man väljer en speciell punkt att fokusera (vet dock när inte om och hur den funktionen funkar på eos1200), den punkten kanske ligger på något annat än där du tror att du fokuserar. När du trycker ner slutaren halvvägs lyser några pixel upp där fokus ligger.
Har jag hittat rätt här? https://www.canon.se/support/consumer_products/products/cameras/digital_slr/eos_1200d.aspx?type=software&language=&os=WINDOWS 7 (64-bit)

Kompletterar med några exempelbilder från 750D+samma objektiv. Det är ändå bilder tagna på en hund som inte alltid är stilla. Jag tycker det är en värld av skillnad men jag börjar undra om jag inbillar mig..
 

Bilagor

Vibybo

Medlem
Firmware

Låter som bra idé med firmware. Noggranna instruktioner finns på internet. Min Sony RX100 fick detta skärpeproblem också, men i värre form, ett känt problem för första modellen. Tyvärr är det också ett känt problem att denna Sonys firmwareinstallation ej fungerar, den går i loop. Så jag tog och körde systemåtersrällning ett antal gånger, det botade kameran. Systemåterställning finns i slutet av kamerans inställningar. Gjorde det en gång när jag hade min 1200D, tyvärr utan effekt, men det är helt ofarligt att prova. Eftersom jag hade garanti provade jag aldrig firmwareuppgraderingen, lämnade in den istället, verkstaden hade installerat den uppgraderade versionen.
 

MiriamÖ

Aktiv medlem
Låter som bra idé med firmware. Noggranna instruktioner finns på internet. Min Sony RX100 fick detta skärpeproblem också, men i värre form, ett känt problem för första modellen. Tyvärr är det också ett känt problem att denna Sonys firmwareinstallation ej fungerar, den går i loop. Så jag tog och körde systemåtersrällning ett antal gånger, det botade kameran. Systemåterställning finns i slutet av kamerans inställningar. Gjorde det en gång när jag hade min 1200D, tyvärr utan effekt, men det är helt ofarligt att prova. Eftersom jag hade garanti provade jag aldrig firmwareuppgraderingen, lämnade in den istället, verkstaden hade installerat den uppgraderade versionen.
Jag tar hjälp av mer datorkunnig sambo och kollar på firmware samt återställer kameran också, toppentips!
 

PMD

Aktiv medlem
Därav är jag rätt osäker på vilken inställning jag bör ha. Min 750D kunde jag i sömnen. Denna är något lik men samtidigt en helt annan typ av kamera. Det jag fotar mest är närbilder, detaljbilder med motiv jag vill ska vara glasskarpa med ett riktigt fint skärpedjup!
De båda kamerorna är faktiskt samma typ av kamera. Väldigt lika i det mesta. EOS 750D är en något modernare kamera som kom senare än EOS 1200D och 750D har lite fler finesser, men de är annars rätt lika.

Hur har du ställt in bländare och slutare för bilderna du har lagt in här i tråden? Och vilket objektiv använde du?

Men det är inte otroligt att din kamera har något fel på autofokusen. Prova med att fokusera manuellt i Live View och se om du kan få till bra skärpa. Sätt kameran på ett stativ och fotografera något som inte rör sig.
Prova sedan att ta en likadan bild med den vanliga autofokusen och jämför skärpan i bilderna.
 

Erik X

Aktiv medlem
Värt att tänka på:
1. AF-sensorerna sträcker sig en bit utanför 'boxarna' som man ser i sökaren. Så har man en bra kontrast strax utanför en box så får man räkna med att kameran låser skärpan där
2. Man får det man betalar för när man köper kamera. De ensiffriga modellerna har bäst AF, tvåsiffriga lite sämre osv. Instegsmodellen 1200 ska inte prestera lika bra som de dyrare, då skulle ingen köpa proffskameror :)
Jag fotade med 500D i många år, den sätter skärpan helt rätt ibland men det är märkbar spridning från bild till bild även om man försöker fokusera på exakt samma punkt. Det blir speciellt märkbart på 300mm brännvidd. Dålig repeternoggrannhet helt enkelt. 5D är en helt annan klass men så kostar den också 4 gånger mer :-D
 

MiriamÖ

Aktiv medlem
Jag har nu uppdaterat kameran med nytt firmware. Bifogar tre bilder tagna efteråt. Vet ej om jag upplever någon skillnad. Jag tycker problemet kvartstår? Dessa är tagna på
Slutartid 1/50
Bländare 1,4
ISO auto
Detta på läge M.

Bifogar ytterligare kamerainställningar i inlägg nedan.
 

Bilagor

PMD

Aktiv medlem
Bländare 1,4 tyder på att du har använt Canon EF 50mm f/1.4 USM. Stämmer det?
Det objektivet är inte så skarpt på full öppning. Upplösningen är väl OK, men kontrasten är dålig.
En slutartid på 1/50 sekund med ett 50mm-objektiv på en APS-C-kamera är dessutom i längsta laget. Det finns risk för skakningsoskärpa.

Jag utgår från att du fotograferar i JPEG och inte i RAW. Om inte är nedanstående ovidkommande.
Frågan som omedelbart inställer sig är vilka bildparametrar du hade inställda på din EOS 750D och vilka du har inställda nu på din EOS 1200D. Om t.ex. kontrast och uppskärpning inte är samma på de båda kamerorna så blir resultatet olika (även om det hade varit frågan om två kameror av samma modell).

Använder du samma objektiv nu som med din förra kamera?

Jag tycker fortfarande att du bör göra ett fokuseringstest som jag beskrev i inlägg #15. Det kommer att ge fler ledtrådar.
 

Vibybo

Medlem
Håller med

Kan bara hålla med herr Danielsson, ett fokuseringstest med stativ mot kontrastrikt objekt där även manuell fokus inbegrips, det är ett bra sätt att se om fel föreligger eller ej.
 
ANNONS