Annons

Fota månen

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Det kan ju bli snygga bilder, men om du dubbelexponerar direkt i kameran måste du ju maska bort månen när du exponerar omgivningen. Eller också rikta kameran åt ett annat håll så månen inte blir med på bilden. Eller har du nån annan metod?

//Lars
Nej, rikta om kameran tänkte jag på så att man skapar en bild från två helt olika motiv. Sorry att jag inte var tydligare med mitt förra inlägg! :)

-------------------------------------------------------------------------

https://jonasperssonphotography.wordpress.com/
 

Ruhell

Ny medlem
WaW.
Mitt 75-300mm objektiv kärvar lite, vill inte fokusera rätt. Ska testa mitt 80-200 med 2xteleplus.
Husk att kun "proff" kameraene til Canon kan/vil fokusere når største blender på objektivet er mindre enn 5,6. Så din 75-300 har minste blender på 5,6 ved 300mm, setter du på 2x converter vil det bli f11 og vanlig autofokus vil ikkje virke, kanskje liveview vil? Mest sansynleg må du fokusere manuellt via liveview for å få det nøyaktig, og så spørs det kor skarp den 75-300 er med en 2x converter på...

Mvh
Rune


http://rune.zenfolio.com
 

gliz68

Aktiv medlem
Husk att kun "proff" kameraene til Canon kan/vil fokusere når største blender på objektivet er mindre enn 5,6. Så din 75-300 har minste blender på 5,6 ved 300mm, setter du på 2x converter vil det bli f11 og vanlig autofokus vil ikkje virke, kanskje liveview vil? Mest sansynleg må du fokusere manuellt via liveview for å få det nøyaktig, og så spørs det kor skarp den 75-300 er med en 2x converter på...

Mvh
Rune


http://rune.zenfolio.com
OK. Norska är inte min starka sida men jag fattade det väsentliga.
 

ma59

Aktiv medlem
(LOTTO)

Vilken brännvidd hade du till sist nämnda inställning.

Ljusmätmetoder som jag hittar direkt är.
'Evaluerande ljusmätning, Utsnittsmätning och centrumvägd genomsnitt.
Kan det va någon av dom?
Min telezoom är en 40-150mm i furthirdsformatet, alltså med bildvinkel som en 80-300 i "fullformat".
f:2,8, så med 1,4X konvertern blir f:4 för kombinationen, och brännvidden 210mm (bildvinkel som 420mm på "FF")
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Nae, inte generellt. Spegellösa och SLT-kameror kör i Live View hela tiden, vare sig man använder sökare eller bakre display.
Det var inte ett generellt svar. Det avsåg specifikt Canon EOS 1000D. Och hade hänvisning till sidan 95 i kamerans manual. Vilket var tydligt för den som orkade läsa alla raderna.
Det var ett inlägg för att hjälpa en medlem som frågade.

Men är termen verkligen generell oberoende av varumärke?
Min erfarenhet är all tillverkare hittar på egna ord för nästan varje egenskap. Exempelvis TV- branschens alla möjliga benämningar på det som generellt kallas HDMI CEC (möjligheten att styra apparater från andra apparater ihopkopplade med hdmi).
 

gliz68

Aktiv medlem
Min telezoom är en 40-150mm i furthirdsformatet, alltså med bildvinkel som en 80-300 i "fullformat".
f:2,8, så med 1,4X konvertern blir f:4 för kombinationen, och brännvidden 210mm (bildvinkel som 420mm på "FF")
Börjar bli lite yr i bollen av alla nya termer och inställningsvarianter av dessa. tog några kul bilder i köket i går. Kolla gärna.
 

risse

Aktiv medlem
En undring:
Vilken brännvidd behövs för att månen skall täcka större delen bilden utan att croppa? (ff)
 

FlyerOne

Aktiv medlem
En undring:
Vilken brännvidd behövs för att månen skall täcka större delen bilden utan att croppa? (ff)
Månens diameter är ganska nära en halv grad, som PMD skriver. Räknar man ut vilken brännvidd som behövs för att månen precis "ska få plats" på en FF-sensor blir brännvidden ca 2.750 mm. Med denna brännvidd kommer månen således att gå kant i kant med bilden i vertikalled.

Detta är ju knappast önskvärt, så i praktiken är det för det mesta bättre att hålla sig till max ca 2.200 mm för att fota månen med en FF-kamera (max ca 3.300 mm med en APS-C kamera).
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Naturligtvis, tack för tillrättaläggandet!

Jag räknade fram värdena för FF, men sedan applicerade jag faktorn 1,5x åt fel håll. Hade uppenbarligen tankarna på något helt annat, eller kanske att gaggigheten har börjat sätta in - åldern för denna risk har jag ju uppnått ...
 

Keld

Aktiv medlem
Nu är perfekt för att fota fullmåne, klart väder o lite brännvidd på köpet, då det är så kallad supermåne i kväll.
 

Ventures

Aktiv medlem
Nu är perfekt för att fota fullmåne, klart väder o lite brännvidd på köpet, då det är så kallad supermåne i kväll.
Den s.k. "Supermånen " kan man få till med en längre brännvidd när som helst. Bara ett tips ;).
Något "spektakulärt himlafenomen" som Aftonbladet skriver är det ju inte direkt.
 

Keld

Aktiv medlem
Längre brännvidd kostar pengar. "Supermånen" är gratis! Månen är faktiskt närmare nu än den brukar vara. Synvillan som nämns, är väl människans sätt att uppfatta saker högt upp som längre bort.
 
ANNONS