Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fuji X100 (!)

Makten

Aktiv medlem
Oj! Det är ju nästan för bra för att vara sant:)) Lite för dyr och stor att ha som komplement, så jag väntar nog på en med FF-sensor och utbytbar optik istället. En mer folklig M9, typ. Eller så köper jag en för att jag inte kan hålla mig;-)
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Intressant sökarkonstruktion, som förmodligen bara fungerar för fasta brännvidder.
http://www.finepix-x100.com/x100/hybrid-viewfinder

Intressant att de lagt ned tid på att optimera sensorn map vinjetteringsproblemen, har ju hört om nödvändigheten med telecentrisk design tidigare. Bildkvaliteten torde bli utsökt på dessa måttliga 12.3 Megapixlar.
http://www.finepix-x100.com/x100/custom-aps-c-sensor

Intressant jämförelse med klassiska Olympus 35RD. Den hade ju ett 40mm/F1.7, fast på den tiden var man begränsad till film med max 1600 ISO. Dess centralslutare var verkligen tyssst.

Med ett småbildsutsnitt motsvarande 35mm och obetydligt med korn på 1600 ISO gör det Fujin till en trevlig reinkarnation. Kan man dessutom ladda kameran via USB-sladden, så behöver man ingen kameraväska längre. En sådan har jag tyvärr behövt ända sen jag bytte min 35RD mot en OM-1.
 

HNormark

Aktiv medlem
Oj! Det är ju nästan för bra för att vara sant:)) Lite för dyr och stor att ha som komplement, så jag väntar nog på en med FF-sensor och utbytbar optik istället. En mer folklig M9, typ. Eller så köper jag en för att jag inte kan hålla mig;-)
Ha ha, du tog orden ur munnen på mig. Även jag vill helst ha FF, men om den här har bra bildkvalitet och OK hantering kanske den får duga i väntan på "den rätta" (dock först när priset gått ner lite). :) Ska bli spännande att se.
 

Benganbus

Aktiv medlem
Jag tycker att det är lite befriande, jag lockas av tanken att bara använda en bildvinkel och lära mig den riktigt bra. Och om jag bara ska ha en så känns något motsvarande en klassisk 35a som ett bra val.

Men man kommer kanske med flera versioner av kameran, där bara optiken skiljer dem åt, lite som Sigma DP1 och 2.

Tänk förresten om de producerar en variant med svartvit sensor, det borde (väl?) bara vara att plocka ut den ur tillverkningsprocessen lite tidigare? Då skulle man kunna skippa bayerfilter etc. Vore mycket spännande.

Jag skulle klara mig utmärkt med den fasta optiken! Och det suveräna är ju också sökaren!
Hoppas sökaren e lika fin som den verkar!

Det viktiga är också att att den är snabb från avtryck till bild, det har varit mitt problen med min Canon G10.
Och att uppstarten e snabb! Och att man kan ha kameran påslagen hela tiden.

Det är det här som jag upplevs som det största problemet på digitalkompakter, att kameran inte är gjort för snapshots!
Så jag håller tummarna! :)
 

paco

Aktiv medlem
Det jag tyckte var bäst med Leica X1 är just tids- och bländarrattarna. Här har Fuji lyckats förbättra det hela med bländarring på optiken, där den ska vara.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Jag skulle klara mig utmärkt med den fasta optiken! Och det suveräna är ju också sökaren!
Hoppas sökaren e lika fin som den verkar!

Det viktiga är också att att den är snabb från avtryck till bild, det har varit mitt problen med min Canon G10.
Och att uppstarten e snabb! Och att man kan ha kameran påslagen hela tiden.

Det är det här som jag upplevs som det största problemet på digitalkompakter, att kameran inte är gjort för snapshots!
Så jag håller tummarna!
Jag räknar iskallt med att den är fullt modern i hanteringen, dvs obefintlig uppstarttid och försumbar fördröjning efter avtryck. Kontrast-AF kostar lite snabbhet men den borde vara ungefär i paritet med Panasonics GF-1.
 

jelu1661

Aktiv medlem
Oj! Det är ju nästan för bra för att vara sant:)) Lite för dyr och stor att ha som komplement, så jag väntar nog på en med FF-sensor och utbytbar optik istället. En mer folklig M9, typ. Eller så köper jag en för att jag inte kan hålla mig;-)
Den främsta anledningen till den integrerade optiken är troligen problemet med digitala sensorer och korta registeravstånd. När man låst sig vid en viss bildvinkel har man kunnat optimera sensorn för denna.

Det står en del intressant på: http://www.finepix-x100.com/x100/custom-aps-c-sensor

Jag håller för övrigt med dig om att det här är nästan för bra för att vara sant, kameran är tillräckligt nära mina fantasier för att jag ska frestas att ha den som enda kamera. Minimalismen tilltalar mig :) Jag trodde att det skulle ta några år till innan sådant här dök upp på marknaden. Nu känns ett FF-alternativ med riktigt vettig sökare inte alltför långt borta, går det dessutom att lösa sensorproblemen så man kan använda t.ex voigtländers M-objektiv så är den perfekta kameran gjord.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Är vi insnöade?

Även jag är en FF-freak och det finns egentligen inget rationellt skäl till det. Jag är en gammal 35-mmräv och de ränderna går knappast bort så lätt. Jag var tvungen att köpa en 5D mkII för att känna mig hemma men vi kanske borde tänka om? Det är väl egentligen endast bildresultatet som är viktigt och kan det åstadkommas med en mindre sensor så spelar väl storleken rimligen ingen roll. Visst får man bättre upplösning mm med en störrre sensor, men om den mindre är tillräckligt bra, är inte det bra nog då?

Ha ha, du tog orden ur munnen på mig. Även jag vill helst ha FF, men om den här har bra bildkvalitet och OK hantering kanske den får duga i väntan på "den rätta" (dock först när priset gått ner lite). :) Ska bli spännande att se.
 

spotmatic

Aktiv medlem
Super!

Detta har jag väntat på.
På filmtiden använde jag en Contax T2 som komplement till system kameran. Det har jag saknat på den digitala tiden. En liten kamera som gav samma bildkvalite som en systemkamera med bra objektiv på.

Val av brännvid känns helt rätt för mig. 35mm är min mest använda brännvidd på FF kameran.
Den är lite större än Contaxen. 2cm på höjden och lite tjockare. Objektivet fälldes in på Contaxen.
 
ANNONS