Annons

Canon 6D - fjärrutlösning av blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

winterdahl

Medlem
Jag har en Canon 6D och en Speedlite 430 EX II och skulle nu vilja kunna ta bilder med blixten på sidan (t.ex. på stativ vid porträttfoto). Som jag har förstått finns det lite olika sätt att göra detta men jag önskar lite åsikter från er som kan detta innan jag beger mig iväg till någon fotoaffär. En trådlös fjärrutlösare antar jag är att föredra men jag vill inte betala för mycket just nu. Vad har ni för erfarenheter? Vad fungerar bra och vad fungerar mindre bra? Hur mycket bör man lägga ut för att få en vettig funktion? Jag har hört mycket bra om PocketWizard men vad är skillnaderna mellan t.ex. PlusX och Flex TT5?
 

Vassius

Aktiv medlem
PlusX kan inte överföra någon automatik mellan kamera och blixt, så det är helmanuell blixt som gäller. Det är dock ingen större förlust, för i studiosammanhang är det ändå "bäst" att köra manuellt för maximal kontroll.

En annan fördel med manuellt är att du kan köpa mycket billigare blixtar. En Yongnuo utan TTL t.ex. är en jättebra manuell blixt för en bra bit under tusenlappen.

För pengarna du sparar på billigare blixtar och utlösare kan du köpa en blixtljusmätare när du tröttnat på att prova dig fram till rätt exponering. :)
 

apersson850

Aktiv medlem
Från Canon finns alternativen kabel (den är kort, fungerar bara för att inte få blixten att hamna vid sidan av kameran när man tar höjdbilder), ST-E2 (optisk utlösare som triggar din 430 EX II), ST-E3-RT (radioutlösare som bara kan kontrollera blixten 600 EX-RT just nu) eller en annan blixt med optisk mastermöjlighet på kameran. Speedlite 90 EX är den billigaste med den funktionen, 600 EX-RT den dyraste.
 

Jofo05

Aktiv medlem
Jag köpte Cactus V5 transceivers för precis detta ändamål. 2 st för 8-900kr. Finns V6 nu också tror jag. Funkar jättebra, dock helt manuell. Inte experimenterat så mycket med det än, men nu kommer ju mörkret så man får lära sig lite mer.
 

holycrap

Aktiv medlem
Har liknande funderingar som trådskaparen.
6d, 430EX (1) samt en 580EX (2) kan jag samköra dessa blixtar?
/Daniel
Jag är inte expert på området, men visst var väl 580EX toppblixten innan 600RT kom? Den kan väl vara master har jag för mig, så en 580 på kameran och den andra som slav. Styrs med IR, så fri sikt är att föredra, även om IR kan studs lite mot väggar o.d.

Har själv funderingar på trådlös blixtstyrning men har i dagsläget bara en blixt så det är inte riktigt aktuellt ännu. Är Cactus V5 bra? Det verkar vara ett ganska enkelt (läs lätt att använda) system och dessutom ganska bra pris jämfört med andra (om man inte vill ha TTL). Något att satsa på?

/P
 

apersson850

Aktiv medlem
Detta är korrekt. En 580 EX II kan fungera som master när den sitter på kameran, och kan då styra blixtar typ 430 EX på avstånd. Det motsatta går däremot inte att göra, alltså att ha 430 EX på kameran och 580 EX II som slav.

Inomhus fungerar studs av signalerna på väggar och liknande ofta bra, åtminstone i sansat stora lokaler. Jag har löst ut slavblixtar under soffan och liknande, och det har fungerat. Utomhus får det inte var för soligt och så måste det vara fri sikt mellan master och slav.
 

winterdahl

Medlem
Tack för alla bra svar. Jag kommer nog köra med PocketWizards PlusX - jag kommer ändå ställa in manuellt och de verkar ju ha en grym räckvidd. I och för sig hade jag missat att man kunde använda Canon Speedlite 90EX som master och det kan ju vara intressant också men frågan är hur avancerat man kan göra det med en sådan.
 
ANNONS