Annons

Fått erbjudande om Canon 5D MK II - bra eller dåligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Samir_Akh

Ny medlem
Hej alla!

Mitt första inlägg på forumet här. Jag aka gå över till fullformat och med min begränsade studentbudget har jag bestämt mig för att köpa begagnat. Då jag har en förkärlek för Canon så hamnade valet mellan Canon 6D och Canon 5D MK II (MK III ligger tyvärr utanför min budget).

Nu har jag fått ett erbjudande om att få köpa en begagnad MK II för 6000 kronor. Kameran har cirka 15 500 exponeringar och verkar i övrigt vara i fint skicka (ska titta på den imorgon). Sett till en snabb sökning på Blocket och bland Fotosidans annonser så verkar detta vara en bra deal. Känner dock ändå att jag vill använda er expertis och fråga vad ni tycker. Speciellt då detta är första gången jag handlar begagnat.

Är detta ett bra pris för den utrustningen?
Tror ni att släppet av MK IV kan påverka marknaden inom den närmaste framtiden?
Ska jag tänka på något annat speciellt när jag ska titta på kameran?

Många frågor och jag är väldigt tacksam för svar. Stort tack på förhand.


Med vänlig hälsning,
Samir Akhmedov
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Hej alla!

Mitt första inlägg på forumet här. Jag aka gå över till fullformat och med min begränsade studentbudget har jag bestämt mig för att köpa begagnat. Då jag har en förkärlek för Canon så hamnade valet mellan Canon 6D och Canon 5D MK II (MK III ligger tyvärr utanför min budget).

Nu har jag fått ett erbjudande om att få köpa en begagnad MK II för 6000 kronor. Kameran har cirka 15 500 exponeringar och verkar i övrigt vara i fint skicka (ska titta på den imorgon). Sett till en snabb sökning på Blocket och bland Fotosidans annonser så verkar detta vara en bra deal. Känner dock ändå att jag vill använda er expertis och fråga vad ni tycker. Speciellt då detta är första gången jag handlar begagnat.

Är detta ett bra pris för den utrustningen?
Tror ni att släppet av MK IV kan påverka marknaden inom den närmaste framtiden?
Ska jag tänka på något annat speciellt när jag ska titta på kameran?

Många frågor och jag är väldigt tacksam för svar. Stort tack på förhand.


Med vänlig hälsning,
Samir Akhmedov
om du har möjlighet försök att sträcka din budget till ca 8.500-9.000 kr och få en beg 6D istället, betydligt bättre och modernare kameran, framför allt sensor i 6D är mycket bra.
 

Erik X

Aktiv medlem
Beg 5D3 borde rimligen gå ner i pris om några månader när priserna på 5D4 börjar stabilisera sig på vettig nivå. Sen ryktas det om att 6D mk II kan vara på gång framåt mars, den borde pressa ner beg-priser på mk I. Beror på hur bråttom du har :)
5D2 är säkert inte alls dum om du klarar dig med lite enklare 9-punkts AF. Eftersom jag fotar fåglar och flygplan i luften så var det inget alternativ för mig.

mvh erik
 

larjo

Aktiv medlem
Hej alla!

Mitt första inlägg på forumet här. Jag aka gå över till fullformat och med min begränsade studentbudget har jag bestämt mig för att köpa begagnat. Då jag har en förkärlek för Canon så hamnade valet mellan Canon 6D och Canon 5D MK II (MK III ligger tyvärr utanför min budget).

Nu har jag fått ett erbjudande om att få köpa en begagnad MK II för 6000 kronor. Kameran har cirka 15 500 exponeringar och verkar i övrigt vara i fint skicka (ska titta på den imorgon). Sett till en snabb sökning på Blocket och bland Fotosidans annonser så verkar detta vara en bra deal. Känner dock ändå att jag vill använda er expertis och fråga vad ni tycker. Speciellt då detta är första gången jag handlar begagnat.

Är detta ett bra pris för den utrustningen?
Tror ni att släppet av MK IV kan påverka marknaden inom den närmaste framtiden?
Ska jag tänka på något annat speciellt när jag ska titta på kameran?

Många frågor och jag är väldigt tacksam för svar. Stort tack på förhand.


Med vänlig hälsning,
Samir Akhmedov
Är i samma situation och funderar på att skaffa en fullformatare. Dock som komplement då jag har en 7D2 för fågel- och naturfoto.

Nu börjar priset på 5D2 att sjunka. Idag set jag några 5D2 för 6000 här på FS. För några dagar sedan låg de på 7500-8000. Skulle inte förvåna mig om priset sjunker till under 5000 om någon månad. 7D gjorde ett liknande hopp i mars-april. Från runt 5000 till 3-3500.

Angående 5D2 vs 6D så är 6D klart bättre. För mig gör de bättre ISO-egenskaper att det lutar åt en 6D. Sen är det ju så klart en pengafråga. Ett nytt objektiv måste offtast läggas in i budgeten. Helst som jag saknar korta brännvidder för FF.

/Lars
 
ANNONS